Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallsprotokoller Trondheim


Merete Sandvig Hoel
 Del

Recommended Posts

Har nå sjekket registeret for årene 1914,1915,1916.

Fant ingen Alfhild Mathea Sandvig.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har svart før. Jeg har ikke anledning til å sitte med dette på dagtid. Det er riktig alt sammen, det var også fortalt om i familien -   men Alfhilds flyttemelding har jeg ikke visst om. Tusen hjertelig takk begge to - det går et rykte om at Alfhild rakk å gifte seg, så hun kan mulig være død under et annet etternavn ?

 

mvh

 

Merete Sandvig Hoel

 

 

Endret av Merete Sandvig Hoel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  kan være en mulighet.

Men å lete etter henne i dødsfallsregisteret under et annet etternavn blir noe tidkrevende.

Registeret er alfabetisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2018 den 21.22, Merete Sandvig Hoel skrev:

Jeg har en ubekreftet opplysning om at hun døde i 1917, all logikk tilsier at hun døde i Trondheim.

 

På 30.9.2018 den 21.38, Merete Sandvig Hoel skrev:

Det er kilden på dødsåret som har vist seg umulig å finne. Det står 1917 i Selbuboka

 

Er kilden til dødsåret kun fra Selbuboka? Spørsmålet er jo hvor forfatterne har hentet dette fra. Har de antatt at hun døde i 1917 basert på informasjonen ift. antall barn som levde da moren døde? Boka (Selbu i fortid og nåtid. B. 3) ble utgitt i 1984 og den ene av de 2 forfatterne (Kjell Haarstad) lever - det er jo en mulighet å kontakte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål; hvorfor sto Oline som enke (og brukte navnet Sandvik) da hun flyttet med barna til Kristiania 19.7.1917? # 1165214.jpg

 

Hun ble gift med murer Hans Oliver Alstad (f.1858) i 1914 og han levde ved FT 1925 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01063300041007

 

De fikk datteren Edel Hildegard i 1915 - # 49 - Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C01 (1908-1916), Fødte og døpte 1915, Side 218, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070420650607

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til ekteskapet med Alstad. Vi kan foreløpig bare spekulere: Alstad er borte fra adressebøkene for Trondheim fra 1917-20. Jeg antar det har skjedd noe som fikk Oline til å reise. Legger til at vielsen med Alstad framstår som et nødsekteskap: vielsesdato er 15.11.1914, Edel ble født 25.01.1915. 

 

Endret av Merete Sandvig Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2018 at 7:42 AM, Ann-Mary Engum said:

Sjekket etternavnet Sandvig i dødsfallsregisteret for året 1917 i Oslo.

Fant ikke Alfhild Mathea Sandvig der.

 

Please forgive me for replying in English.

 

On 21 May 1918 Aftenposten published a death announcement for Alfhild Skaug, født Sandvig, age 19 (right age). See https://www.nb.no/search?q=Alfhild Sandvig&mediatype=aviser&fromDate=19180521&toDate=19180521.  Could this be her?

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

English is completely OK. Couldn't  been more thankful. I have searched through every possible Alfhild the last couple of years. No reason it should not be her. Two daughters lost, no wonder it wasn't talked about later. Once more, thank you. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Carl-Henry Geschwind skrev:

Gamle Aker Ministerialbok, burial #30: https://www.digitalarkivet.no/kb20070130010712

 

Born 13 March 1899 in Sparbø (?) - correct birthdate.

It should have been an emoticon for applause here. Birthdate is right, and her husband not to blame for not knowing she was born in Stjørdal (farther south in Trøndelag), not in Sparbu (the short line over the "u" is to mark it from a possible "n", in the handwriting those days. Three of her younger siblings was born in Sparbu, my grandfather included. A not-too-easy Family to detect.

Endret av Merete Sandvig Hoel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

 

Er kilden til dødsåret kun fra Selbuboka? Spørsmålet er jo hvor forfatterne har hentet dette fra. Har de antatt at hun døde i 1917 basert på informasjonen ift. antall barn som levde da moren døde? Boka (Selbu i fortid og nåtid. B. 3) ble utgitt i 1984 og den ene av de 2 forfatterne (Kjell Haarstad) lever - det er jo en mulighet å kontakte ham.

Det går fort i svingene her nå, men jeg så den der. Jeg har også lurt på om dødsåret var rett, men det er den ene kilden jeg har hatt. Jeg kan for så vidt kontakte Haarstad og høre om det er mulig å få inn rettinger: det har vist seg vrient tidligere, jeg har bedt om retting av etternavn på Oline, far på Ole, og å få inn dødsår/sted 1911, Ontario),  på Ole, men jeg ser det står uendret. 

 

 

2 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

 

Er kilden til dødsåret kun fra Selbuboka? Spørsmålet er jo hvor forfatterne har hentet dette fra. Har de antatt at hun døde i 1917 basert på informasjonen ift. antall barn som levde da moren døde? Boka (Selbu i fortid og nåtid. B. 3) ble utgitt i 1984 og den ene av de 2 forfatterne (Kjell Haarstad) lever - det er jo en mulighet å kontakte ham.

0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.