Gå til innhold
Arkivverket

Søkemetode i FT1865?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg er komen borti ein person Andrew Olson i Amerika som er fødd i Noreg (uvisst kvar) i 1863 med forreldre Ole Hansson og Anna.

 

Hjå FamilySearch kan ein søka etter ein slik namnekombinasjon, men er det mogeleg i Digitalarkivet sin versjon av FT1865?  Som til dømes slik:

 

«And* + Ol* +186*» med foreldri «Ol* + Hans* + An*»?

 

Eg vil tru dette kan vera ein relevant søkemetode ogso for andre brukarar...?

 

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avansert personsøk kan du søke på en relatert person i tillegg til hovedpersonen. Men det er noen begrensinger:

 

1. Ved søk etter den relatert personen kan du ikke bruke spesielle søketegn, unntatt | (eller-tegnet).

2. I relatert person kan du bare søke på fornavn, etternavn og rolle.

3. Hvis du bare er interessert i f.eks. døpte kan du bruke rolle for å finne f.eks. far og sønn, men det er ikke mulig på folketellinger, der er det ikke roller på samme måte, der blir det slik at treffene blir personer i samme husstand.

4. Du kan ikke henge på en tredje person, altså f.eks. moren. 

 

Du kan altså søker etter And* Ols* født i 1863 i hele 1865-tellingen (gir 194 treff) og hvis du legger til Ole Hansen|Hanssen|Hanson|Hansson|Hans|Hans. som relatert person får du 6 treff:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?disable_wordforms=1&from=&to=&jt[]=7&firstname=And*&lastname=Ols*&birth_year_from=1863&birth_year_to=1863&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=Ole&related_last_name=Hansen|Hanssen|Hanson|Hansson|Hans|Hans.&related_birth_year=&sort=rel

 

Blant disse 6 finner jeg ikke noen som har en mor som heter Anne. Nå er det jo litt usikkerhet knyttet til hva som er fødselsår i 1865-tellingen i og med at det er alder som er oppgitt i tellingen egentlig. Jeg ville har satt fødselsåret til å være 1862 til 1864, og deretter sett igjennom om det er noen bedre kandidater. Jeg finner iallfall en, men det er sikkert flere:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038216000832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tone Merete for eit spennande innlegg.

 

Det er godt å vita at det let seg gjera søka på i alle fall to «samanhangande» personar i FT1865, og «kandidaten» frå Rennesøy er absolutt vel verdt å sjå nærare på!

 

Ein ny kjempetakk for hjelpi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.