Gå til innhold
Arkivverket
Lars E. Øyane

Søkemetode i FT1865?

Recommended Posts

Lars E. Øyane

Eg er komen borti ein person Andrew Olson i Amerika som er fødd i Noreg (uvisst kvar) i 1863 med forreldre Ole Hansson og Anna.

Hjå FamilySearch kan ein søka etter ein slik namnekombinasjon, men er det mogeleg i Digitalarkivet sin versjon av FT1865?  Som til dømes slik:

«And* + Ol* +186*» med foreldri «Ol* + Hans* + An*»?

Eg vil tru dette kan vera ein relevant søkemetode ogso for andre brukarar...?

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone Merete Bruvik

I avansert personsøk kan du søke på en relatert person i tillegg til hovedpersonen. Men det er noen begrensinger:

1. Ved søk etter den relatert personen kan du ikke bruke spesielle søketegn, unntatt | (eller-tegnet).

2. I relatert person kan du bare søke på fornavn, etternavn og rolle.

3. Hvis du bare er interessert i f.eks. døpte kan du bruke rolle for å finne f.eks. far og sønn, men det er ikke mulig på folketellinger, der er det ikke roller på samme måte, der blir det slik at treffene blir personer i samme husstand.

4. Du kan ikke henge på en tredje person, altså f.eks. moren. 

Du kan altså søker etter And* Ols* født i 1863 i hele 1865-tellingen (gir 194 treff) og hvis du legger til Ole Hansen|Hanssen|Hanson|Hansson|Hans|Hans. som relatert person får du 6 treff:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?disable_wordforms=1&from=&to=&jt[]=7&firstname=And*&lastname=Ols*&birth_year_from=1863&birth_year_to=1863&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=Ole&related_last_name=Hansen|Hanssen|Hanson|Hansson|Hans|Hans.&related_birth_year=&sort=rel

Blant disse 6 finner jeg ikke noen som har en mor som heter Anne. Nå er det jo litt usikkerhet knyttet til hva som er fødselsår i 1865-tellingen i og med at det er alder som er oppgitt i tellingen egentlig. Jeg ville har satt fødselsåret til å være 1862 til 1864, og deretter sett igjennom om det er noen bedre kandidater. Jeg finner iallfall en, men det er sikkert flere:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038216000832

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Tone Merete for eit spennande innlegg.

Det er godt å vita at det let seg gjera søka på i alle fall to «samanhangande» personar i FT1865, og «kandidaten» frå Rennesøy er absolutt vel verdt å sjå nærare på!

Ein ny kjempetakk for hjelpi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.