Gå til innhold
Arkivverket

fødsler og adopsjon og dåp


Shahin Rode
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Har fått informasjon fra fylkesmannen angående biologiske besteforeldre, men lurer på om det finnes noen andre steder man kan finne mer informasjon om barn de har fått, om de ble døpt før de ble adoptert bort, eventuelt om de bodde på barnehjem før adopsjon. Hvor de ble født! om de var mange søsken!  osv. Dette gjelder for årene 1945 til 1955! 

 

Eller er slik informasjon taushetsbelagt i 100 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at du har fått vite navn på biologiske besteforeldre?

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det betyr at du har fått vite navn på biologiske foreldre?

 

Ja det har jeg fått 🙂  

Var noe jeg viste fra før, men greit med en bekreftelse fra fylkesmannen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Shahin Rode skrev:

Har fått informasjon fra fylkesmannen angående biologiske besteforeldre, men lurer på om det finnes noen andre steder man kan finne mer informasjon om barn de har fått, om de ble døpt før de ble adoptert bort, eventuelt om de bodde på barnehjem før adopsjon. Hvor de ble født! om de var mange søsken!  osv. Dette gjelder for årene 1945 til 1955! 

 

Eller er slik informasjon taushetsbelagt i 100 år? 

 

10 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Sakset fra den lenkede artikkelen med mine uthevinger:  Taushetsplikten for opplysninger om adopsjon er satt til 100 år etter forvaltningslovforskriften. Det er først og fremst den adopterte selv som har krav på opplysninger om egen adopsjonssak. Hvis den adopterte ikke lenger lever, kan etterkommere av den adopterte få opplyst hvem de opprinnelige foreldrene til adoptivbarnet er.

 

Hvis jeg forstår saken rett, har du fått opplysninger om de biologiske foreldrene til din far eller din mor. Hvis dine biologiske besteforeldre hadde flere barn som ble adoptert bort, er det kun de adopterte selv, eller eventuelt deres etterkommere, som har krav på opplysninger. Du kan ikke få slike opplysninger før det er gått 100 år.

 

Hvis dine biologiske besteforeldre hadde flere barn som ikke ble adoptert bort, vil det kunne være mulig for deg å finne disse og ta kontakt med dem eller deres etterkommere. Men det kan lønne seg å gå varsomt fram, da det jo ikke er sikkert at det har vært kjent at dine biologiske besteforeldre hadde et bortadoptert barn. Avhengig av tidsperiode disse barna kan tenkes å være født, vil du kunne lete selv i skanna kirkebøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Disse har jeg lest 🙂 men innen slik info er tilgjengelig så har sikkert jeg daua. forstår at de har klausuler både her og der, men samtidig så sliter jeg med å forstå det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

 

Sakset fra den lenkede artikkelen med mine uthevinger:  Taushetsplikten for opplysninger om adopsjon er satt til 100 år etter forvaltningslovforskriften. Det er først og fremst den adopterte selv som har krav på opplysninger om egen adopsjonssak. Hvis den adopterte ikke lenger lever, kan etterkommere av den adopterte få opplyst hvem de opprinnelige foreldrene til adoptivbarnet er.

 

Hvis jeg forstår saken rett, har du fått opplysninger om de biologiske foreldrene til din far eller din mor. Hvis dine biologiske besteforeldre hadde flere barn som ble adoptert bort, er det kun de adopterte selv, eller eventuelt deres etterkommere, som har krav på opplysninger. Du kan ikke få slike opplysninger før det er gått 100 år.

 

Hvis dine biologiske besteforeldre hadde flere barn som ikke ble adoptert bort, vil det kunne være mulig for deg å finne disse og ta kontakt med dem eller deres etterkommere. Avhengig av tidsperiode disse barna kan tenkes å være født, vil du kunne lete selv i skanna kirkebøker.

OK, når en sak er taushetsbelagt, gjelder det fra det den dagen personen ble adoptert bort, eller fra den dagen den personen fylte 18 eller ved død? 
Sier seg selv at med slike klausuler så er ofte de som søker informasjon på slike ting døde innen taushetsplikten er opphørt! For meg så henger det ikke på greip at det er 100 år! 

Men jeg er direkte etterkommer av min mor som ble adoptert bort, og jeg har fått info fra fylkesmannen om mine biologiske besteforeldre! Så det du sier, er at det er der informasjonen stopper? Jeg har ingen mulighet til å finne ut av eventuelle søsken som min mor hadde`? Eller hvor mange? 

Hvordan er det med å prøve å finne ut av om min mor ble døpt før hun ble adoptert bort? Eller hvor hun ble født(sykehus)Hjemme) ? 

Eller om hun ble adoptert bort ved dom? eller frivillig? 

Beklager masse spørsmål, men prøver bare å forstå 🙂 

 

Jeg sitter egentlig med masse informasjon, men jeg trenger bekreftelse på om det er riktig! Det er det som er så utrolig slitsomt, man leter i blinde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Shahin Rode skrev:

Disse har jeg lest 🙂 men innen slik info er tilgjengelig så har sikkert jeg daua. forstår at de har klausuler både her og der, men samtidig så sliter jeg med å forstå det. 

 

Litt enkelt sagt: Mens den adopterte lever - og det antas at den adopterte kan leve i 100 år - skal den adopterte selv velge om han/hun vil vite hvem de biologiske foreldrene er/var, og han/hun skal ha full kontroll over hvem som kjenner til hvem de biologiske foreldre er/var. Det betyr at det kun er den adopterte selv som kan få utlevert opplysningene, og som eventuelt kan dele opplysningene med andre. Det er for øvrig først gjennom en ganske ny lovendring at den adoptertes etterlatte har fått anledning til å få utlevert opplysningene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Jeg blir sinnsyk av alle disse sperrefristene på alt. jeg trenger innsyn i kirkebøker osv fra 1945 årene og oppover. men innen jeg får det så har jeg sikkert fått tippoldebarn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Litt enkelt sagt: Mens den adopterte lever - og det antas at den adopterte kan leve i 100 år - skal den adopterte selv velge om han/hun vil vite hvem de biologiske foreldrene er/var, og han/hun skal ha full kontroll over hvem som kjenner til hvem de biologiske foreldre er/var. Det betyr at det kun er den adopterte selv som kan få utlevert opplysningene, og som eventuelt kan dele opplysningene med andre. Det er for øvrig først gjennom en ganske ny lovendring at den adoptertes etterlatte har fått anledning til å få utlevert opplysningene.

Ja, vi lever lenge.. 

Det vet jeg og den loven har jeg ventet på i 18 år! 🙂 og som sagt fått den informasjonen jeg spurte etter.  Men hva skjer hvis, la oss si at slik som min mor, hun er død, hennes biologiske foreldre er døde! og med ny lov i kraft for direkte etterkommere i rett linje, burde det da ikke åpnes for å kunne få mer utfyllende info 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Litt enkelt sagt: Mens den adopterte lever - og det antas at den adopterte kan leve i 100 år - skal den adopterte selv velge om han/hun vil vite hvem de biologiske foreldrene er/var, og han/hun skal ha full kontroll over hvem som kjenner til hvem de biologiske foreldre er/var. Det betyr at det kun er den adopterte selv som kan få utlevert opplysningene, og som eventuelt kan dele opplysningene med andre. Det er for øvrig først gjennom en ganske ny lovendring at den adoptertes etterlatte har fått anledning til å få utlevert opplysningene.

Når er det kirkebøker fra 1945-til 1953 vil bli lagt ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Shahin Rode skrev:

OK, når en sak er taushetsbelagt, gjelder det fra det den dagen personen ble adoptert bort, eller fra den dagen den personen fylte 18 eller ved død? 

 

Lovverket er faktisk noe uklart, men det kan neppe være aktuelt å regne 100 år fra noe senere tidspunkt enn adopsjonstidspunktet. Jeg er ikke jurist, så ytterligere vurderinger av dette vil jeg ikke begi meg ut på. 

 

2 minutter siden, Shahin Rode skrev:

Sier seg selv at med slike klausuler så er ofte de som søker informasjon på slike ting døde innen taushetsplikten er opphørt! For meg så henger det ikke på greip at det er 100 år! 

 

Se mitt forrige svar. Dette er personvern i praksis. Hvis jeg var adoptert, ville jeg kanskje ikke satt pris på at noen tok kontakt med meg og snudde opp-ned på livet mitt. Mange adopterte vet kanskje ikke en gang at de er adopterte, og blant de som vet at de er adopterte, er det sikkert mange som ikke ønsker å finne ut noe som helst om den biologiske familien. Lovverket sørger for at dette blir respektert.

 

2 minutter siden, Shahin Rode skrev:

Men jeg er direkte etterkommer av min mor som ble adoptert bort, og jeg har fått info fra fylkesmannen om mine biologiske besteforeldre! Så det du sier, er at det er der informasjonen stopper? Jeg har ingen mulighet til å finne ut av eventuelle søsken som min mor hadde`? Eller hvor mange? 

 

Ingenting er umulig, i ordets rette forstand, men hadde din mor søsken som ble adoptert bort, vil ikke offentlige myndigheter kunne gi deg disse opplysningene. Du vil heller ikke selv kunne lete i arkivmateriale hvor opplysninger om adopsjon kan forekomme.

 

Men hvis du vet hva dine biologiske besteforeldre het og hvor de bodde, er det ingen som kan hindre deg fra å ta kontakt med f.eks. historielaget på stedet, og undersøke om det er mulig å komme i kontakt med noen som kjente dine biologiske besteforeldre, og som vet om de hadde barn. Men som nevnt over: Det kan være fornuftig å gå varsomt fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Svar til # 12.

Kirkebøkene er nå sperret for dåp fra 1930.

Blir først tilgjengelig på  2030-tallet.

Det er 100 år sperrefrist,så da gjelder vel tilsvarende for dåp i kirkebøker fra 1945.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Shahin Rode skrev:

Når er det kirkebøker fra 1945-til 1953 vil bli lagt ut? 

 

Kirkeboklister med fødte og døpte vil kunne innholde opplysninger om adopsjoner, så det er tidligst i 2045 at du vil kunne få anledning til å undersøke kirkebøker med fødte og døpte i 1945 på egen hånd. Jeg skriver "tidligst", da det vil avhenge av om lovverket skal tolkes som 100 års taushetsplikt fra fødsel eller fra adopsjonstidspunkt.

 

La meg for ordens skyld understreke at det ikke er Arkivverket som har laget lovene som her kommer til anvendelse. Arkivverket må derimot forholde seg til disse lovene.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Kirkeboklister med fødte og døpte vil kunne innholde opplysninger om adopsjoner, så det er tidligst i 2045 at du vil kunne få anledning til å undersøke kirkebøker med fødte og døpte i 1945 på egen hånd. Jeg skriver "tidligst", da det vil avhenge av om lovverket skal tolkes som 100 års taushetsplikt fra fødsel eller fra adopsjonstidspunkt.

 

La meg for ordens skyld understreke at det ikke er Arkivverket som har laget lovene som her kommer til anvendelse. Arkivverket må derimot forholde seg til disse lovene.

 

 

Ja jeg vet, det er ikke deres skyld, og full forståelse for at dere følger lover og regler:-) og jeg må bare få sagt det at dere gjør en formidabel jobb, trass strenge lover og regler. all ære til dere ❤️ 

Men det var nok en eller annen rødstrømpe i sin tid som syntes at dette skulle ingen få se før om hundre år.. men men, da får jeg vente med til jeg ca 72 år før jeg får innsyn i de fra 1945 og enda litt lenger innen 1949.. 😕 

 

Takk Igjen Kristian, stå på og fortsett med det dere gjør og takk for all god info 🙂 kommer sikkert med tusen og spørsmål til etterhvert 🕵️‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Lovverket er faktisk noe uklart, men det kan neppe være aktuelt å regne 100 år fra noe senere tidspunkt enn adopsjonstidspunktet. Jeg er ikke jurist, så ytterligere vurderinger av dette vil jeg ikke begi meg ut på. 

 

 

Se mitt forrige svar. Dette er personvern i praksis. Hvis jeg var adoptert, ville jeg kanskje ikke satt pris på at noen tok kontakt med meg og snudde opp-ned på livet mitt. Mange adopterte vet kanskje ikke en gang at de er adopterte, og blant de som vet at de er adopterte, er det sikkert mange som ikke ønsker å finne ut noe som helst om den biologiske familien. Lovverket sørger for at dette blir respektert.

 

 

Ingenting er umulig, i ordets rette forstand, men hadde din mor søsken som ble adoptert bort, vil ikke offentlige myndigheter kunne gi deg disse opplysningene. Du vil heller ikke selv kunne lete i arkivmateriale hvor opplysninger om adopsjon kan forekomme.

 

Men hvis du vet hva dine biologiske besteforeldre het og hvor de bodde, er det ingen som kan hindre deg fra å ta kontakt med f.eks. historielaget på stedet, og undersøke om det er mulig å komme i kontakt med noen som kjente dine biologiske besteforeldre, og som vet om de hadde barn. Men som nevnt over: Det kan være fornuftig å gå varsomt fram.

Dette er for egeninteresse, og for historisk info for mine etterkommere hvis de noen gang skulle være interessert i dette. Men så klart jeg ser jo at mange ville kastet seg over en potensiell slektning. forstår hvorfor det er lover for dette. Men nå er vi heldigvis skrudd sammen forskjellig. hadde jeg vært adoptert så er jeg motsatt fra deg. Jeg ville ha ønsket at noen skulle dukke opp.og jeg ville ha ønsket å vite. men som sagt vi er skrudd sammen forskjellig 😄 

 

Ja jeg vet hva de heter, og jeg har mye informasjon rundt dem, men det er bekreftelsene jeg trenger for å vite at jeg er på rett spor 🙂 Alltid forsiktig, og jeg tar aldri kontakt med noen, med mindre de har lagt ut info om ønske om å få vite. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.