Gå til innhold
Arkivverket

Martinus Martini (Klemmetsmo) ?-1718, Orkdal ST


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

I emne 36832 i det forrige registeret for Digitalarkivet er en omfattende gjennomgang av forhold omkring sorenskriver Morten/Martinus Ravn/Ram/Raunius.

I innlegg #2/3 hevder Leiv Skjerve at sr. Martinus Martini som på høstting 1690 kunngjør skjøte på  Klemmetsmo er sønn av denne sorenskriveren.

 

Av forståelige årsaker har jeg ikke kunnet komme inn på Leiv Skjerves nettsider for å finne dokumentasjon på denne koblingen som heller ikke var den vesentlige i debatten for 12 år tilbake, men er det noen av deltagerne i diskusjonen som har notater fra den tid vedrørende Martinus setter jeg pris på å bli informert.

 

En gjennomgang av tingbøkene mellom 1690 og 1718 gir en del signaler om at Martinus enten selv har hatt – eller hatt bekjente med juridisk innsikt.

-Tingboka fra 1690 bruker sr. foran navnet og Martini som etternavn.

-Han er fullmektig for stiftsskriver Ole Hammer på vinterting 1693, kalles sr. Martinus Martin.

-Han er forlover 13 juni 1701, presten bruker navnet Martinus Martini.

-I 1706 er han tre ganger fullmektig for mad. Magdalena Sybilla, sal. stiftskriver Ole Hammers når hun kreves for consumptions og folkeskatt. Tredje gang saken kommer opp er det tydelig fra teksten at han har begrep om hva han holder på med. https://media.digitalarkivet.no/view/31171/131?indexing= 

-På vinterting 1715 er Martinus på ny enkens fullmektig.

-På sommerting 1717 er enken på ny i retten, nå er det hennes dreng som møter og overleverer et skriftlig innlegg som helt klart er forfattet av en med juridisk innsikt, navn er ikke nevnt.

 

Et annet interessant moment:

1703, samme år som stiftsskriver Ole Hammer dør døper Martinus datteren Magdalena Sibylla, dvs. en ren oppkalling etter stiftskriverens enke. Magdalena d.e. er slik jeg har forstått det født Tønder.

 

For meg tyder dette på en kobling mellom Martinus og et lovkyndig miljø på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Leif. Jeg har oppslag på saken fra 2006, men lenken til Leif Skjerves notater i 36832 virker ikke på min PC - får svaret "not found"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Ann-Mary.  Var klar over Leiv Skjerves bortgang, men lenken din ga adressen til Kjell Skjerve, så da kan jeg muligens komme videre mht. dokumentasjon av Martinus Martinis far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til Leiv Skjerves side på en annen reisetjener, Christen Jakobsen Schult. Han var reisetjener/fullmektig for vise-lagmann Christopher Schøller, mens Martinius var reisetjener/fullmektig for stiftskriver Ole Knudsen Hammer. Disse to var samtidige og kunne ikke ha bodd langt fra hverandre i Orkdal.

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0002/1405.htm

 

Litt rart med bruken av Sr da jeg trodde dette var noe som ble brukt forholdsvis høyt oppe i systemet. For eksempel er Christen Nilsen Bruun, direktør for Kvikne bergverk titulert tilsvarende.

 

Endret av Torkild Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger Torkild.

 

Skattelistene fra 1685/86 dokumenterer at Martinus er i Orkdal allerede i 1685/86.

 

Bruken av sr. er særegen - Martinus nevnes i tingboka i andre sammenhenger - i 1708 skulle han være vitne i en sak, men måtte avstå fra å vitne pga. av han var drukken og sov i en seng - da brukes ikke sr. betegnelsen.

Sr. betegnelsen forsvinner også fra kirkeboka over tid, på samme måte som bruken av Martini som etternavn.

 

Han må ha hatt god økonomi, kjøper Klemmetsmo i 1690 og legger i 150 rd.i krigsstyr i 1714.

 

En kan også stusse over omstendighetene rundt stiftsskriver Hammers skifte: Han dør omkring 1703, men så sent som i 1717 er det et moment i saken skatteforpakteren reiser mot hans enke at boet fortsatt er under  registrering og forsegling, noe som forklarer enkens "slette vilkår".

 

Hvis Leiv Skjerve også har stoff omkring Martinus Martini hadde jeg satt pris på å få en lenke dit.

mvh. Olav B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenker Torkild.

Ser at flere har hatt/har problemer med søstrene Gunhild og Marit Olsdøtres herkomst. Denne nøtta lar seg neppe knekke.

 

Leiv Skjerves kobling mellom Martinus Martini og sorenskriveren Martinus er heller ikke kildebelagt så vidt jeg kan se. Etter 6 sider med debatt på temaet i 2006 kan jeg heller ikke se noen kildebelagt konklusjon på slektskapet, selv om mye indikerer at så er tilfelle. Store deler av aktuelt  kildemateriale er jo mye lettere tilgjengelig i dag enn for 12 år tilbake så det er interessant om de som var aktive på denne tråden i 2006 har tatt opp arbeidet etter den tid.

 

mvh. Olav B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Knudsen Hammer er oppgitt med tre barn i bl.a. fogderegnskapene 1688 (koppskatten):  Andreas Olsen, Knud Olsen og Maren olsdatter. Jeg har sett fremsatt tanker om at Randi Olsdatter Klemmetsmo, Martinius Klemmetsmoes hustru, kunne være datter til Ole Knudsen Hammer. Randi Olsdatter er iallefall ikke nevnt blant  av Ole Knudsen Hammers   hjemmeværende barn i 1689.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/48034/130

 

I fogderegnskapene 1693 opplyser Ole Knudsen Hammer at han er residerende i Trondheim og han forsvinner dermed fra folkeskatten/koppskatten for Orkdal. Han har altså flyttet til Trondheim, mens Martinius blir igjen i Orkdal. Ole Knudsen er iallefall ikke å finne i Orkdal 1694. Vet foreløbig ikke om han kommer tilbake senere, men 1706 er tydelighvis enken salig stiftskriver Ole Knudsen Hammer fortsatt bosatt i Orkdal (innlegg 1).

 

https://media.digitalarkivet.no/view/48036/160

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett etter i kirkebøkene mht. når Ole Hammer/Magdalena Sebilla dør og funnet at Malena Evjen begraves 3 p. epiphan. 1719 i Orkdal, men ikke funnet noen begravelse for Ole Hammer.

En gjennomgang av matriklene viser at Ole Knutsen har overtatt Evjen en gang mellom 1682 og 1687 og står som eier bygsler fram til 1702. I 1703 er Ole Knutsens enke eier/bygsler men i 1706 har Andreas Tønder overtatt bygselen med enken på gården. Denne situasjonen består til 1718.

Har ikke funnet noe skifte etter Malena.

Matrikkelen sier i realiteten ingenting om hvor Ole/Malena oppholder seg, og i MT 1701 for Orkdal mangler sidene hvor Evjen er oppført så der er det ingenting å hente.

En hypotese er at etter Ole Hammers død returnerer Magdalena Sebilla en gang før 1706 da hun blir stevnet for konsumptionsskatt på tinget i Orkdal. Skal en tippe at det allerede skjer i 1703, ref. Martinus' oppkalling av sin datter?

Relasjonen mellom Ole Hammer/Magdalena Sebilla og Martinus Martini er klar, likeså Tønder familiens kobling mot Ole Knutsenn Hammer, men så var det Martinus da. Han henger fortsatt i lufta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken fra F1693 innlegg 11  https://media.digitalarkivet.no/view/48036/160

 

"Stiftschrifueren Ole Knudsen hafuer tilforne boed i Ørchedahlen, mens nu med sin hustrue Residerer, udi Trundhiem hvilche Sognepræsten udi hans Mandtall formener hand og sammesteds svarer sine skatter".

 

Dette må vel bety at Ole Knudsen med familie bor i Trondheim ved denne anledning og også året etter siden jeg ikke finner han i folkeskatten 1694. Kanskje Malena flytter tilbake til Orkdal etter mannens død. Det blir vel under rettsaken fortalt at hennes bo (etter mannen) er under registrering og er forseglet. Det virker som hennes situasjon blir fremstilt som vanskelig.

 

Fra linken i innlegg 1 https://media.digitalarkivet.no/view/31171/131?indexing=  1706 ser det ut som det kan være to personer som representerer Malena, hennes fullmektig (Martinus?) og hennes lagverge Andreas (...iøt?). Det henvises i tingboken til folio 109   https://media.digitalarkivet.no/view/31171/112?indexing=   hvor det går klart frem at Martinus Clemmetsmo er hennes fullmektig. Det er Malena som begjærer ett ekstraordinært rettsmøte 1706 i forbindelse med konsumpsjons  og folkeskatten. Virker som om hun mener seg feilaktig beskattet siden hun ikke er noen proprietær, driver noen næring etc etter hennes manns frafald.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.