Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Moen, skøyteløper


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

SIGURD MOEN Sigurd MoenUnge år
Sigurd Moen(1897-1967) ble født i Krødsherad og var blant de skøyteløperne i distriktet som markerte seg mest i 1920-åra. Han løp for Drammens Skøiteklub og allerede i 1919 hadde man lagt merke til den lovende unggutten. Et av sine beste løp noen gang gjorde han under NM i 1924 hvor han banket årets EM- og VM-vinner Roald Larsen i samløp på 10.000 m. Han fikk tiden 17.42.7, en tid som var i absolutt verdensklasse.

OL i Chamonix 1924
I 1924 deltok han på alle distanser under OL i Chamonix. Her tok han bronsemedalje på 1.500 m bak Claes Thunberg og Roald Larsen. Dette var Drammens første OL-medalje på skøyter. På 5.000 m fikk han en fjerdeplass og på 10.000 m ble det en 6. plass.

NM i 1925
Sigurd Moen vant NM på skøyter i 1925 knusende overlegent ved å vinne alle distansene. Tidligere hadde Oscar Mathisen og Kristian Strøm vunnet alle distansene, men ingen senere norgesmestre har prestert dette. Derfor var det et stykke skøytehistorie Sigurd Moen skrev dette året. Han ikke bare vant, men han nærmest utklasset andremann på hver distanse. Marginene ned til nr. 2 var: 500 m 0,8 s, 5.000 m 29,6 s, 1.500 m 1,9 s, 10.000 m 11,5 s.

 

 

Sigurd Moen var en tremenning til min mormor. Jeg har alle hans meritter, men jeg skulle gjerne visst om han blei gift og fikk noe barn og om det er noen etterkommere der. Er det noen som kan hjelpe meg med det.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny (d. 1952) ser ut til å ha 7 forskjellige oppføringer på MyHeritage (jeg har dog ikke abonnement), alle unntatt én er enig i at hun og Sigurd hadde 3 døtre. Hvis du fortsatt er interessert i dødsannonsen til Sigurd så kan jeg søke den frem på NB førstkommende torsdag (antar at jeg får anledning til å dra på NB da, men kan ikke love noe), hvis ikke andre kommer meg i forkjøpet. Du får ev. minne meg på det torsdag ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammens Tidende og Bus...10.10.1967.

Side 3

Anmeldte dødsfall Sigurd Moen,Grønland 38,Drammen,f. 31 okt.1897,d. 6 okt 1967.

 

Ser også  ut til at det er en omtale av Sigurd Moen på side 15 ,7 okt 1967.

"Sigurd Moen,Drammen,som for over 40 år siden var en av våre fremste skøyteløpere,døde i går ettemiddag."

 

 

Kan kun åpnes i Nasjonalbibliotekets lokaler.

https://www.nb.no/search?q=Sigurd moen&mediatype=aviser&place="Norge%3BBuskerud%3B%3BDrammen%3B%3B%3B%3B"&fromDate=19671006&toDate=19671010&counties=Buskerud:[Buskeruds Blad,Byavisa Drammen,Dagsavisen Fremtiden,Drammens Blad,Drammens Tidende (Drammen: 1816-33),Drammens Tidende (Drammen: 1845-1960),Drammens Tidende (Drammen: 1999),Drammens Tidende og Buskeruds blad,Fremtiden]

 

Fant ikke dødsannonsen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10. Jeg tolker dette som en dødsannonse (men kan ta feil):

 

image.png.043232c0c378eb6baaf548b0c096b72a.png

 

Det er en tilsvarende annonse i Drammens Tidende Buskerud Blad 11.10.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Sigurd Moen var en tremenning til min mormor. Jeg har alle hans meritter, men jeg skulle gjerne visst om han blei gift og fikk noe barn og om det er noen etterkommere der. Er det noen som kan hjelpe meg med det.

 

 

Har sendt deg en PM med dødsannonsene til 2 av hans døtre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

#10. Jeg tolker dette som en dødsannonse (men kan ta feil):

 

image.png.043232c0c378eb6baaf548b0c096b72a.png

 

Det er en tilsvarende annonse i Drammens Tidende Buskerud Blad 11.10.

 

DTH

 

Denne så ikke jeg.

Fint at du fant den.  🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen avslører at Sigurd var gift på nytt med ei som het Johanne. Burde vel være mulig å finne mer informasjon (lysning m.m.).

 

Uansett, Torbjørn, send meg e-posten din per pm så skal jeg sende deg kopi av dødsannonse m.m.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lysingsblad 11.10.1957 under Lysninger. Sjåfør Sigurd Olsen Moen og sortererske Johanne Andersen f. Olsen. Begge Drammen. Byfogden i Drammen.

 

Mvh Ragnhild Brænd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#20. Ja, jeg har kopiert denne (av 9. oktober 1967) og dødsannonsen 11. oktober samt dødsomtalen 7. oktober og begravelsesnotisen 16. oktober.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.