Gå til innhold
Arkivverket

Henrich Johansen Holterud/Pjåka f. ca 1676 trolig i Tyristrand, når gift, født

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en nokså sikkert dokumentert slektslinje tilbake til Henrik Johansen Holterud (Pjåka) på grunn av at han er skrevet som far når hans datter, Anne, blir døpt i Hole i 1719 (se øverst til venstre). Har et sted fått vite at familien da bodde på Piaache, Tyristranden. Jeg  husker ikke hvor jeg har sett dette. 

Ser på nettet at flere har denne slektslinjen, men ikke noe sted oppgitt primærkilder. Ønsker å finne ut når Henrik ble gift med Ingebore Tharaldsdatter. Jeg har ingen primære kilder for henne. I neste omgang vil jeg jo gjerne finne primærkilde til Henriks fødsel/dåp som sekundære kilder oppgir å være ca. 1676.

Målet etterhvert, om det viser seg mulig, er å få stadfestet med primære kilder, Henriks slekt bakover spesielt på hans mors side. Sekundære kilder viser at far til Henrich het Johan Holterud og moren Kirsti Henriksdatter Hovi. Hennes foreldre skal være skogfinske Henrik og Kari Sørum. Jeg kjenner til mange dramatiske historier knyttet til disse personene, men kan ønsker å se primære kilder bakover til disse.

Anne Henriksdatter som omtalt innledningsvis her ble gift med Johan Nicolaus Locke som var innvandret fra Arnstadt i Tyskland. Deres datter Margretha, født på Hafnor i Hole, ble gift med Syver Christiansen. Denne Syver er det skrevet side opp og side ned om i tidligere brukerforumet.  Han var min tipptippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.