Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon og etterkommere etter: Søskenparet Elsa Ingebretsen (f. Nilsen) og Anker Nilsen fra Horten.


Bente Rode Liseth
 Del

Recommended Posts

Ønsker å komme i kontakt med noen som kjenner til familien Nilsen fra Horten. Elsa (Ingebretsen) f. Nilsen 3. april 1913 og Anker Nilsen (ukjent fødselsdato) - begge barn av Alfred Kornelius Nielsen og Dagmar Kristine Nielsen (f. Danielsen), født hhv. 1885/1886. Alfred var typograf i avisa Gjengangeren i Horten og det finnes litt materiale på ham. Blant annet er det kjent at han giftet seg hele tre ganger, og det er hans første kone som heter Dagmar Kristine. Alfred giftet seg senere med en dame ved navn Emily. Han fikk også en sønn med en av de to siste konene - muligens med navn William.

Dagmar Kristine dør allerede 6. mai 1946 (61 år gammel) og etterlater seg da ifølge dødsannonsen mannen Alfred og to ugifte barn; Elsa og Anker. Elsa var da 33 år.

Takknemlig for all informasjon om familien.

 

Også interessert i informasjon om Krigsseiler Asbjørn Marinius Ingebretsen, født 1913. Også han fra Horten.

Endret av Benteliz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Benteliz skrev:

Også interessert i informasjon om Krigsseiler Asbjørn Marinius Ingebretsen, født 1913. Også han fra Horten.

 

https://krigsseilerregisteret.no/no/sjofolk/705245/

 

Du kan også sende en henvendelse til Arkivverket: 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/krigsseiler#!/form/0

 

Fint om du bruker fullt visningsnavn: https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

1817625 Dagmar  Nilsen    0902  1885    1946          011  00  418       Horten Horten 

 

Konfirmasjonen til Elsa:

Vestfold fylke, Horten i Horten, Ministerialbok nr. 11 (1926-1937), Konfirmerte 1928, Side 30
https://media.digitalarkivet.no/view/52526/32

 

Vestfold fylke, Horten i Horten, Ministerialbok nr. 12 (1913-1926), Fødte og døpte 1913, Side 14
https://media.digitalarkivet.no/view/52527/16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og tusen takk for hjelpen så langt. De giftet seg i Garnisomkirken 15.9.1912. Alfred var fra Florø. 

Jeg har fått en del informasjon om Alfred siden han tydeligvis var en bemerkelsesverdig mann. Jobbet som typograf i avisa Gjengangeren til etter fylte 80 år. 

Men, omstendighetene rundt at hans datter Elsa fødte min mor 6.3.1946 ser jeg ingenting om. Dagane dør kun to måneder etter at Elsa nedkommer. 6.5.1946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ytterligere informasjon om barna Elsa og Anker kan du sende en henvendelse til Arkivverket om oppslag i aktuell dødsfallprotokoll fra 1946 - dødsfallet til moren Dagmar Kristine. Oppgi datoen for dødsfallet hvis den står i dødsannonsen.

 

Du bruker dette skjemaet: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Benteliz skrev:

De giftet seg i Garnisomkirken 15.9.1912.

 

Det betyr at vel Elsa må være eldst av de to søsknene, født i 1913. Dvs at Anker antakelig er født etter søsteren. For du vet ikke om de hadde barn før de ble gift?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Benteliz skrev:

Hei Grethe og tusen takk for hjelpen så langt. De giftet seg i Garnisomkirken 15.9.1912. Alfred var fra Florø. 

Jeg har fått en del informasjon om Alfred siden han tydeligvis var en bemerkelsesverdig mann. Jobbet som typograf i avisa Gjengangeren til etter fylte 80 år. 

Men, omstendighetene rundt at hans datter Elsa fødte min mor 6.3.1946 ser jeg ingenting om. Dagane dør kun to måneder etter at Elsa nedkommer. 6.5.1946

 

Vi omtaler ikke nålevende personer i brukerforumet. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Benteliz skrev:

Åja - har du funnet broren Anker i noe arkiv? Jeg ser bare på tlf nå så ikke helt hendig

 

Nei, jeg har ikke funnet Anker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anker og Elsa er begge oppført i morens dødsannonse som ugifte uten barn. Altså var ikke Elsa gift da hun fikk mamma - hun giftet seg senere Ingebretsen. 

I Krigsseilerreg. finner jeg Asbjørn Marinius Ingebretsen som gift med en ‘Elsa’. Asbjørn er født i 1913 og er fra Horten. Vet altså ikke om d er samme Elsa, men der kan jo være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått opplysningen om vielsen av leder i Horten lokalhistoriske senter så jeg har ikke dokumentasjon på det. Flere garnisonkirler? Horten var vel marineby...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bente Rode Liseth skrev:

Jeg har fått opplysningen om vielsen av leder i Horten lokalhistoriske senter så jeg har ikke dokumentasjon på det. Flere garnisonkirler? Horten var vel marineby...(?)

 

Her er vielsen 🙂

Vestfold fylke, Horten i Horten, Ministerialbok nr. 6 (1905-1912), Viede 1912, Side 321
https://media.digitalarkivet.no/view/1291/289
 

Men jeg synes det står viet i Oslo lengst til høyre i innførselen i kirkeboka for Horten. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du jeg bør gå videre for å finne mammas fødsel noe sted. Etter at den nye adopsjonsloven trådte i kraft i sommer har jeg fått vite om Elsa, men foreløpig ikke om barnefar. Det er opplyst at d var en pågående farsskapssak så Fylkesmannskontorer skal prøve å finne ut mer om det. Asbjørn Marinius kan nok ikke være faren til mamma fordi han kom tilbake etter krigen midt i juli 1945. Det er akkurat litt for sent med tanke på at mamma er født 6.3.1946. Men, kanhende de to hadde et forhold før krigen - hun blir på vei med en annen i 1945, og velger/blir tvunget til å sette bort mamma for å bli gift...(?) Mange mulige scenarier her så lenge disse postene står åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal henvende deg til Arkivverket og be om oppslag i en dødsfallsprotokoll fra 1946. Her kan det kanskje stå litt mer om barna til Dagmar, ved dødsfallet hennes. Du har jo dødsdatoen og jeg kan ikke se at det er skannet noen dødsfallsrpotokoller for Horten eller annet aktuelt sorenskriveri på Digitalarkivet. 

7 timer siden, Bente Rode Liseth skrev:

Dagmar Kristine dør allerede 6. mai 1946 (61 år gammel) og etterlater seg da ifølge dødsannonsen mannen Alfred og to ugifte barn; Elsa og Anker. Elsa var da 33 år.

 

Står det Nilsen både på Elsa og Anker i dødsannonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg der gjør. Men, litt pussig at når Alfred dør i 1979 står kun Anker (på vegne av familien)... var Elsa allerede død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vite når og hvor moren din ble født. Fødselsjournalene er alltid registrert på morens navn. Nå beveger vi oss inn på nålevende personer og opplysninger om adopsjon er sensitiv informasjon. Så jeg anbefaler at vi er forsiktige med navn og opplysninger her i forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bente Rode Liseth skrev:

Ja, det mener jeg der gjør. Men, litt pussig at når Alfred dør i 1979 står kun Anker (på vegne av familien)... var Elsa allerede død?

 

Ble Elsa gift Ingebrigtsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for påminnelsen - det er sant. For ordens skyld; min mor lever ikke lenger. Men, all grunn til å være påholdende her uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.