Gå til innhold
Arkivverket

Borgarbøker for Trondheim - finst dei online?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg har søkt på Digitalarkivet, men ikkje greidd å finna:

 

* Borgarbøker for Trondheim?

 

Eg er i denne omgongen på leiting etter borgarskapet til ein Johannes Stenson (1772-1853) som kring 1804 vart landhandlar og gjestgjevar på Kongensvoll på Ørlandet (Snillfjord).

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe på Digitalarkivet. "Borgere i Trondheim 1818", samt at det kan ligge noe en skapsak, den er iallfall merket med borgerskap, antagelig fordi "Skap 16, pakke 74: Om det borgerlige militæret i Trondheim 1789-1792" inngår:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&t[]=86&archive_key=&m[]=1601

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at man her må henvende seg til Statsarkivet i Trondheim for å høre om de har materiale vedr dem som løste borgerbrev i Trøndelag på tidlig 1800 tallet. Det som ligger på Digitalarkivet er bare dem som var borgere i Trondheim by i 1818.

Jeg har selv fått hjelp vedr. borgerbrev på slutten av 1790 tallet fra Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må altså henvende seg til Statsarkivet i Trondheim, eventuelt sjekke arkivportalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tone Merete og Rune for innlegg i denne saki.  I dag er spørsmål sendt til Statsarkivet i Trondheim, so får me sjå kva som skjer!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.