Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsregistre, jordmorprotokoller osv for hjelp til oppsporing


Bente Rode Liseth
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om dere har noen tips til hvor jeg kan søke etter person født i 1946? Personen ble adoptert fra et barnehjem i Oslo (ukjent hviket) og i bevilgningsbrevet fra Fylkesmannen til adoptivforeldre sto barnet omtalt som "...udøpte pleiedatter..". Jeg har hint om morens bosted ved fødsel, men fødselen kan jo ha funnet sted i annen kommune all den tid dette var i 1946 og moren ikke var gift. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kirkeboken for en dåp i 1946 er sperret frem til 2046. 

Når det gjelder adopsjon, må det søkes om innsyn i saken. Det er kun den adopterte som selv kan søke om innsyn. Er det adopterte barnet død, må man vente til saken er blitt 100 år gammelt før man kan få innsyn.  Innsyn søkes hos Fylkesmannen i det aktuelle fylket. 

 

Minner ellers om at man skal bruke sitt fulle navn når man publiserer innlegg på Digitalarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke lenger. Ny adopsjonslov trådte i kraft 1. juli i år - vedtatt juni 2017. Den nye loven gir barn i direkte nedadgående følge innsyn i adopsjonssaker. Jeg har derfor etter forespørsel hos fylkesmannen fått innsyn i mit biologiske opphav, mens forvaltningsloven regulerer innsyn i selve adopsjonssaken og her er det nå en vurdering om barn anses som part i saken når den adopterte er død. Avventer svar på dette (sammen med mange andre:-)) Så altså; jeg har krav på innsyn hva gjelder biologisk opphav inkludert min mors fødsel, mens detaljer rundt selve adopsjonen reguleres av forvaltningsloven.

Jeg beklager at jeg ikke har oppgitt fullt navn, det var ikke meningen.

 

Beste hilsen Bente R. Liseth

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vet at adopsjonsloven skulle endres til det du refererer til. Men var usikker på når den trodde i kraft. 

Du må ta direkte kontakt med Arkivverket via deres elektroniske kontaktskjema og be om innsyn i dåpen. Digitalarkivet kan ikke gi deg denne informasjonen. Saken må behandles av en saksbehandler i Arkivverket.

https://www.arkivverket.no/tjenester

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke tilgang til dødsfallsprotokollen. Den er ikke skannet. 

I tillegg er den sperret, slik at du må be om innsyn for å få informasjon. Dette gjøres via Arkivverket sitt kontaktskjema. 

https://www.arkivverket.no/tjenester

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk - da har jeg gjort det! Jeg så noen andre hadde fått oppslag i dødsprotokoll fra 1937 skjønner du, så jeg tenkte at det gikk med 1946 også.

 

Endret av Bente Rode Liseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlegare var det mogeleg å be om oppslag i foruma for dei ulike statsarkiva (eller ved å sende epost), men dette er det slutt på (Arkivverket skal spare pengar), og ein må difor bruke kontaktskjema dersom ein ynskjer oppslag.

 

Protokollane er sperra frå og med 1935 på grunn av mogelege opplysningar om adopsjonar, men det er mogeleg å få vite det meste (untatt adopsjonsopplysningar) ved å be om oppslag. (Om innførsla skulle innehalde opplysningar om adopsjonen nemnt ovanfor må du som Renathe seier be om innsyn, og det får du uansett ikkje via eit ope forum).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen får du derimot tilgang til dersom du går til eit bibliotek som har avtale med nb.no om digitale aviser:

https://www.nb.no/search?q="Dagmar Kristine"&mediatype=aviser&fromDate=19460501&toDate=19460531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn og tusen takk for dette. Jeg håpet å få se dødsfallsprotokollen med tanke på mer utfyllende opplysninger om pårørende/etterlatte. Dødsannonsen til Dagmar Kristine hadde jeg fått tak i, men her ser jeg det var treff flere steder. Har kort gangavstand til NB på Solli plass, så jeg tar en time der i ny og ne:-)

Endret av Bente Rode Liseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.