Gå til innhold
Arkivverket
Alv Edvardsen

Lars Baardsen, Lille Smedsen i Vefsn.

Recommended Posts

Alv Edvardsen

Hei. Jeg blev litt usukker på om jeg hadde riktige foreldre til denne Lars Baardsen, Lille Smedseng i Vefsn, f.c. 1686, sk. 1728. Det blev nevnt en annen Baard på denne gården i en annen tråd her nylig og da begyndte jeg å spekulere på om jeg kanskje hadde tenkt feil. Takknemlig dersom har svar. M.v.h. Alv Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alv Edvardsen

Hei. De jeg hadde ført opp som foreldre til Lars Baardsen, Lille Smedseng er altså Baard Andersen, f.c. 1649 i Almlien, br. i Aakvik, g.m. Ingeborg Larsdr., foreldre ukj. Kan noen bekrefte at dette er riktig ? M.v.h. Alv Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Det er mye som tyder på at det er feile foreldre, ja. Det er skifte etter Marithe Baardsdatter Grøftremmen i 1746, og da er broren Lars Baardsen fortsatt i livet. Arvingene til denne Marithe samsvarer med arvingene ved skiftet etter Baard Andersen, Aachvig, 1713.

 

Lars Baardsen, Lille Smedseng hadde også en bror Ole, men denne Ole var bosatt på en annen gård - Stien enn sønnen til Baard Andersen med navn Ole som var bosatt på Tustervatnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alv Edvardsen

Hei. Ja dette er innviklet. Jeg har notert om Ole Baardsen, sk. 1742, at han var bos. Tustvatnet og g.m. Berete Joensdr., dr. av Joen Nilsen, sk. 1759, 1/2 bror av konen til Lars Baardsen.

Vel, vel. Vi får se om noen andre har en løsning. M.v.h. Alv Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå

Lars Baardsen bodde i Åkvika da han giftet seg med Anna Nilsdatter i 1713. Ved skiftet etter Lars i 1728 (og Anna i 1730) bodde de ved Litl-Smedsenga. Det burde være liten tvil om at Lars var sønn av Baard Andersen og Ingeborg Larsdatter, som var i Åkvika fra omkring 1692. Det som skaper usikkerhet, er skiftet etter søstera Marit. Jeg har avskrift av skiftet, men avskriften fremstår som ufullstendig (lister ikke opp barna til hennes avdøde bror Ole). Kanskje har det vært vanskelig å tyde? Jeg har dessverre ikke klart å finne dette skiftet i det skannede materiale, men skal fortsette å lete.

 

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

Det er mye som tyder på at det er feile foreldre, ja.

 

Bortsett fra akkurat dette, er jeg enig i alt du skriver, Lars. Baard Andersen var bruker på i Almlia og Hellfjellet før han kom til Åkvika (eller Aachvig, som det ofte står i kildene).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå
10 timer siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Jeg blev litt usukker på om jeg hadde riktige foreldre til denne Lars Baardsen, Lille Smedseng i Vefsn, f.c. 1686, sk. 1728. Det blev nevnt en annen Baard på denne gården i en annen tråd her nylig og da begyndte jeg å spekulere på om jeg kanskje hadde tenkt feil. Takknemlig dersom har svar. M.v.h. Alv Edvardsen.

 

Dersom du tenkte på Baard Erlendsen, flyttet han fra Litl-Smedsenga i 1632 og derfor ikke aktuell som far i 1686. Han døde nok lenge før. Om han kan ha vært en av Lars' forfedre, spekuleres det fortsatt i...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
52 minutter siden, Geir Tverå skrev:

Lars Baardsen bodde i Åkvika da han giftet seg med Anna Nilsdatter i 1713. Ved skiftet etter Lars i 1728 (og Anna i 1730) bodde de ved Litl-Smedsenga. Det burde være liten tvil om at Lars var sønn av Baard Andersen og Ingeborg Larsdatter, som var i Åkvika fra omkring 1692. Det som skaper usikkerhet, er skiftet etter søstera Marit. Jeg har avskrift av skiftet, men avskriften fremstår som ufullstendig (lister ikke opp barna til hennes avdøde bror Ole). Kanskje har det vært vanskelig å tyde? Jeg har dessverre ikke klart å finne dette skiftet i det skannede materiale, men skal fortsette å lete.

 

 

Bortsett fra akkurat dette, er jeg enig i alt du skriver, Lars. Baard Andersen var bruker på i Almlia og Hellfjellet før han kom til Åkvika (eller Aachvig, som det ofte står i kildene).

 

Det er heller ingen andre Lars og Ole Baardsønner i manntall 1701 hvilket er merkelig dersom det var flere med likelydende navn i Vefsn i dette tidsrommet, så jeg stusser også over opplysningene i skiftesamlingen. Har lett etter skiftet fra 1746 i registret, men finner ikke dette skiftet. Er noen av disse skiftene feiltolket i skiftesamlingen montro?

 

Men, her er skiftet og det går klart frem at Lars Baardsen levde og at broren Ole var død:

 

SAT, Helgeland sorenskriveri, 3/3A/L0014: Skifteprotokoll 8C, 1743-1746, s. 905b-906a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090223630277

 

image.thumb.png.dadd33a1eec127d566046d366e5a0f4d.png

 

Det går også frem i utloddingen at Ole Baardsens barn tok hans arv, mens Lars Baardsen selv arvet (hvilket bør bety at han var i livet).

Anders Baardsen ble oppnevnt som formynder for sal: Ole Baardsens barn. Heller ikke der er det noe som indikerer at Lars var død.

 

For å trekke noen entydige konklusjoner trengs ytterligere kilder som forteller hvilke personer som eksisterte i Vefsn i aktuelt tidsrom. Akkurat den varianten med at en person er nevnt i livet på et skifte, men i realiteten var død lenge før skiftet må jeg si at jeg ikke har sett før så stiller meg i utgangspunktet tvilende til at man uten videre kan konkludere med at det som står i dette skiftet er feil.

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alv Edvardsen

Hei og takk for svar. Da tror jeg at jeg lar det jeg har ført opp stå, inntil noe annet er dokumentert. Jeg har kun notert et barn av Lars Baardsen og Anne Nilsdr., Christopher Larsen, f.c. 1718. Enken Ane har jeg notert som g.2.m. en Christian Olsen og de fikk en sønn, Ole Christiansen, bos. Brekken i Tustervassbygda. M.v.h. Alv Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alv Edvardsen

Hei. Det er sk. etter enke Kirsten Baardsdr. i 1754 på Kjerringhalsen i Hemnes. Dette skulle vel dekke det meste om søsken og deres barn. M.v.h. Alv Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

https://www.digitalarkivet.no/view/148/ot00000000113130

 

Lars Baardsen er på Aagvigen i 1714:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 820/L0281: Ministerialbok nr. 820A02, 1712-1720, s. 118-119
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620235


Lars Baardsen døper sønnen Christopher fra Aagvigen i 1717 (en av dåpsvitnene er søsteren Magnhild).

 

Lars Baardsen er på Stien med Lille Smedseng i 1718:

 

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R65/L4516: Fogderegnskap Helgeland, 1718, s. 66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101508251068

 

Lars og broren Ole Baardsen er på Stien med Lille Smedseng i 1720:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/48/100418?fornavn=&etternavn=baar*&stilling_stand=&kjonn=&gard=&distrikt=&prgjeld=

 

Ole Baardsen Stien giftet seg med Berit Jonsdatter i 1720 (hvilket må være samme Ole Baardsen som det er skifte etter på Tustervatnet i 1742 jmf. konas navn på skiftet):

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 820/L0281: Ministerialbok nr. 820A02, 1712-1720, s. 178-179
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620265

 

Lars og broren er der  fortsatt i 1721:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/62/100512?fornavn=&etternavn=baar*&gard=&kjonn=&stilling_stand=&rolle=

 

Det samme gjelder 1726:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/32/100547?gard=sti*&namn=&matrnr=&prgjeld=&fogderi=&sokn=&fjerding=&fornavn=&etternavn=&stilling_stand=&rolle=&bustad=&eigar=&brukarstorleik=&skyld_smor=&skyld_mel=

 

Ingen av dem er der i 1734:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/32/100548?gard=sti*&namn=&matrnr=&prgjeld=&fogderi=&sokn=&fjerding=&fornavn=&etternavn=&stilling_stand=&rolle=&bustad=&eigar=&brukarstorleik=&skyld_smor=&skyld_mel=

 

Dersom det hadde vært flere med likelydende navn burde noen av tilgjengelige kilder avslørt dette. Jeg er tilbøyelig til å være enig med Geir i at det er noe som ikke stemmer med skiftet i 1746.....

 

Død mann tar ikke arv så arvingen etter Lars Baardsen skulle vært oppført i skiftet fra 1746, hvilket han ikke er.......

 

Men, jeg ser jo at dette har vært utredet tidligere også jmf.:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/142455-57049-kristoffer-larssen-f-ca-1719-død-1803/

 

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alv Edvardsen

Hei. Da får jeg beklage bryderiet med dette. Jeg tror jeg liter på det som er oppført i sk. etter Kierstin Baardsdr., på Kjerringhalsen i Hemnes i 1754. (Svein Edvardsens transkriberte skifter). Som det fremgår, er Lars Baardsens eneste sønn, Christopher Larsen, f.c. 1718, allered blitt gift i Rana nu.  M.v.h. Alv Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.