Gå til innhold
Arkivverket

Hva er opphavet til Oluf Naisen som det skiftes etter på Ås i Harkmark i 1689?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Det holdes dødsskifte etter Oluf Naisen på Ås i Harkmark 14.11.1689 (lenke til skiftekort og til skifteprotokoll). Av dette fremgår det at han har to søstre: Karen, g.m. Isak Tormodsen på Tregde i Halse (opprinnelig fra Østre Skagestad i Holum), og Asgier, som er gift med Knud Andersen på Launes i Harkmark. Asgier og og Knud har barna Anders, Torkel, Nai, Birgitte/Berte, Marte og Torborg (se bd. 2 av Dag Hundstads bygdebok for Harkmark, s. 23). Av disse er bare Anders, Birgitte og Torborg nevnt ved skiftet etter Oluf Naisen i 1689, hvilket skulle tilsi at de andre barna til Asgier og Knud er døde ved skiftetidspunktet. Mitt spørsmål er hvem som kan tenkes å være foreldre til Oluf Naisen og hans søstre Karen og Asgier Naisdøtre.

 

Aktuelle farskandidater kunne tenkes å være Nai Gundersen på Fuskeland (visstnok født ca. 1590, som sønn av Gunder Bårdsen på Sodeland og Åse Naisdatter, sønnedatter av Oluf Naisen på Sandnes) eller Nai Eivindsen på Østre Eid i Søgne (død ca. 1653, født på Langeland i Holum som sønn av Eivind Olsen og Birgitte Amundsdatter fra Nedre Nøding), men i henhold til mine undersøkelser ser det ikke ut som om noen av disse er far til Oluf, Karen og Asgier. Andre farskandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat kunne være en Nai Høyland i Øyslebø fca. 1580 som døde ung og enka Siri Steinarsdatter fra Rugland ble gift på nytt med Sivert Jensen Eigså i Øyslebø.

Men barn av dem er ikke kjent fra bygdebøkene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette tipset, Jarl. Nai/Nayd på Høyland i Øyslebø var ukjent for meg. Rent kronologisk kan han passe inn som far til Olav Naisen og hans søstre. Iflg. Øyslebø-boka het hans svigermor Asgier, og en av Olufs søstre bærer samme navn. Dette kan indikere en ættesammeheng, men det spørs om det blir mulig å finne noe avgjørende kildebevis.

 

På den annen side: En av døtrene til Asgier Naisdatter heter Birgitte, og dette navnet gjenfinner vi hos Nai Eivindsens mor, Birgitte Amundsdatter. Iflg. både Søgna-boka (bd. 2, s. 137) og Mykland-boka (s. 78) skal Nai Eivindsen på Østre Eid ha hatt tre gutter og fem jenter, hvorav to av jentene, Anne og Åse, ble gift med hver sin bror på Laurak i Mykland (hhv. Christen og Nils Olsen), og sønnene Aanon og Gunder etablerte seg på hhv. Vigebu og Østre Eid i Søgne. Dette visstnok i henhold til et skiftebrev fra 1653. Om dette skiftebrevet fortsatt er tilgjengelig, kjenner jeg ikke til -- men dersom det finnes, ville man vel der fått informasjon om navn på andre barn som levde i 1653 (eventuelt Oluf, Karen og Asgier). Oluf Naisen hadde en datter Eli fra sitt første ekteskap med Joran Knudsdatter, men siden Eli (gift med Salve Torjesen på Hesland i Halse) døde barnløs i 1676, ble Oluf etter sin død i 1689 arvet av sine søsken. Men siden vi vet at Nai Eivindsen i 1689 i alle fall hadde barnebarn i live både i Mykland og Søgne, ville vel disse vært nevnt som arvinger i skiftet etter Oluf Naisen, slik som Olufs søstre Karen og Asgier, dersom Oluf, Karen og Asgier faktisk var barn av Nai Eivindsen. Eller tar jeg feil?

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nai Gundersen Fuskeland er min 8xtippoldefar. Han eide gården Ellesi i Oddernes fram til 1635. Ellesi ble ekspropriert av kongen i forbindelse med grunnleggingen av Kristiansand, og Nai fikk gården Fuskeland i bytte. Jeg har oppført fem barn på ham: Bent, Osmund, Asgjer, Gunnlu og Torborg. Altså ingen Oluf eller Karen. Jeg mener at jeg har disse opplysningene fra Bygdebok for Oddernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.