Gå til innhold
Arkivverket

Slekt av Kirsten Målfrid Flagstad


Martine Flagstad
 Del

Recommended Posts

Har søkt rundt på Gunnerius Ulriksen og Else Wernsdatter og får bare opp andre partnere til de to. Gunnerius Ulriksen fra Vang, Hamar gift med Marthe Gjerdrum, og Else Wernsdatter fra Vang, Hamar, gift med Halvor Olsen Mellombryn Ommang. Begge hadde mange barn med hver sin partner. Med tanke på at deres tilsynelatende eneste barn Værn Gunneriusen var registrert som "uekte", kan det da være at de to ikke fikk lov å gifte seg av familiene sine og måtte gifte seg med noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på dåpen til Værn så står det jo også at faren var "Gift mand Gunnerius Ulriksen Hammer"

Han var fra Grue prestegjeld.

Her er dåpen,fra klokkerboken.

https://media.digitalarkivet.no

/view/1494/36

 

Hvis du ønsker å få tydet alt som står kan du be om tydehjelp på tydeforumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen Flagstad 1793 - 1848.  I 1835 solgte Ole gården Østre Flagstad til Simen og Jens Christophersen Jessnes for 2800 spd., og gården gikk derved ut av slekten.

Michel Olsen Flagstad 1798 - 1862 (Oldefaren til Kirsten Flagstad) se bildet, var broren til Ole Olsen Flagstad.

I tillegg var det 2 andre søsken:

Anders Olsen Flagstad 23.09.1794 - 01.10.1794

Anders Olsen Flagstad 14.12.1795 - ?

 

 

2018-10-11_18-31-26.png.426416e7137a1b0e2448ba83587c3856.png

 

Fra minner ifrå Vang 2013 skriver Inger Johanne Kristoffersen dette om Michel Olsen Flagstad.

 

Michel Olsen Flagstad ble født på Østre Flagstad 21.11.1798.

Foreldre var Ole Olsen Flagstad og Marthe Olsdatter Nyhus.

 

Michel ble børsemaker, for med to eldre brødre var Østre Flagstad utenfor rekkevidde for han. Det må trolig ha skapt noe røre i Flagstad-familien da Michel skulle bli far uten å være gift. «Pigen» var Olea Olsdatter,født 10.04.1818 i Røsbak, men bodde på Staveie i 1836 da Ole ble født. Ole og Olea giftet seg 08.07.1840. Ole bodde da på Disen, og Olea i Valsieie. De fire neste barna ble født på Vestre Disen, men i 1848 blir familien å finne i Strandstua eller Hamarseie. Strandstua var et av de fem husene som fantes innen Hamar bys område på grunnleggingsdagen. Olea var datter av Ole Haagensen Røsbak og Gunnor Olsdatter Valsie.

 

Michel og Olea hadde følgende barn:

1.       Ole Michelsen Flagstad, f. 11.02.1836 på Staveie 

2.       Marthe Michelsdatter, f. 07.09.1840 på Vestre Disen

3.       Gunnor Michelsdatter, f. 15.01.1843 på Vestre Disen, d. 10.10.1855 i Hamar

4.       Anders Michelsen, f. 16.03.1845 på Vestre Disen, d. 27.05.1850 i Hamar

5.      Marthin Michelsen, f. 13.05.1848 på Hamarseie, d. 1923. Marthin ble børsemaker som faren. Flyttet til niesen Kirsten i Oslo etter broren Oles død.

6.      Anne Michelsdatter, f. 23.08.1850 i Hamar

7.      Oline Michelsdatter, f. 08.08.1853 i Hamar. Hun giftet seg med Eivind Karsten Elieson og bosatte seg i Oslo

8.      Gina Mikkelsdatter, f. 28.08.1856 i Hamar 

9.      Mina Emilie Michelsdatter, f. 10.04.1859

10.   Mina Michelsdatter, f. 20.05.1862 i Hamar

         

Michel Olsen døde 03.07.1883. Olea Olsdatter døde 25.12.1897

 

https://vang-historielag.no/2013/04/20/bok-minner-fra-vang-2013/

 

 

 

Endret av Ola Aas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Martine Flagstad skrev:

Hei. Jeg har holdt på med slektsforskning i rundt et halvt år nå, men det er en sak jeg ikke kommer til bunns i...

Tydeligvis er min familie i slekt med operasangeren Kirsten Flagstad, og det er jo spennende. Eneste problemet er at jeg ikke finner ut av hvordan. Det har kun gått historier rundt av at hun var kusine til min oldefar Ludvig Flagstad, men jeg finner virkelig ikke ut av det...

 

Ludvig Flagstad (født 28 feb. 1881) var gift med Bernhardine Flagstad (født 5 juli 1895) 

og foreldre til Ruth Flagstad og Kjell Ludvig Flagstad (min farfar).

Problemet her er at jeg ikke finner foreldre av min oldefar, og heller ingen bror av Kirsten Flagstads far Michael Flagstad.

 

Jeg spurt alt av familie, men det er ingen som har noe mer informasjon å tilføye. Ingen av oss vet desverre noe mer enn det jeg sitter med nå.

Er det noen som har noe tips eller råd til hvordan jeg kan finne ut av dette? Slektsforskning er jo fortsatt ganske nytt for meg, men jeg har en Premium bruker via MyHeritage, som kommer godt med. 😊

 

Takk på forhånd!

 

Mvh,

Martine Flagstad

Michaels foreldre var Ole Michaelsen Flagstad 11.02.1836 (Staveie) og Anne Kirstine Michaelsdatter Vad 14.02.1844 (Kongsberg). Anne Kirstine og Ole  fikk bare sønnen Michael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Hvis du ser på dåpen til Værn så står det jo også at faren var "Gift mand Gunnerius Ulriksen Hammer"

Han var fra Grue prestegjeld.

Her er dåpen,fra klokkerboken.

https://media.digitalarkivet.no

/view/1494/36

 

Hvis du ønsker å få tydet alt som står kan du be om tydehjelp på tydeforumet.

Her er dåpen til Gunnerius i Grue i 1801. Han er eit av visstnok 18 barn som Arne Ulriksen på Kongshov i Grue fekk i to ekteskap. Eg nedstammar frå ei halvsyster så da er vi også fjerne slektningar Martine.

 

Det er mykje informasjon å finne om slekta til Gunnerius Ulriksen. Sjå mellom anna her i ei slektsbok som er heilt tilbake frå 1869 om Konghaug-ætten (side 20 omtalar Gunnerius) og aner lenger tilbake er omtalt i Minister Fin Korens anebok.

 

 

 

 

 

Endret av Per S. Nestande
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke få takket dere nok. ❤️ Takket være alt det her har jeg funnet ut av slekt helt tilbake til 1600-tallet via MyHeritage! Jeg har jo til og med direkte slektninger i USA og Canada!

Fortsatt ingen forbindelse til Kirsten Flagstad, men det er jo ikke sikkert det er noe der i det hele tatt. Isåfall er det mest sannsynlig via Else Wernsdatter, mor til Værn Gunneriussen Flagstad, men desverre er det ikke mye å finne om henne. Hun jeg nevnte ovenfor som var gift med en Halvor Olsen var en gammel dame og døde innen Værn født 1838, så da må det ha vært en annen Else Wernsdatter.

 

Virker som Gunnerius hadde en affære med Else, siden han allerede var en gift mann med Marthe Lutzow Gjerdrum da Værn Flagstad ble født. Vil anta det var mye skam som lå rundt dette. Kan det være grunn til at det ikke er så mye å finne om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden du nevner MyHeritage;

 

Opplysninger funnet på MyHeritage,og også andre baser,er kanskje ikke alltid helt troverdig!

Man bør alltid sjekke primærkilder.

 

Noe er veldig misvisende i denne basen.

 

Ifølge My Heritage var Else Vernsdatter (som var gift med Halvor Olsen) født i 1810.

Og angivelig har hun 2 andre ektemenn også.

 

Og hun ble angivelig gift i 1767 med Halvor Olsen.

Og fikk første barnet i 1768,og det siste i 1838.

 

https://www.myheritage.no/site-family-tree-134010341/maurdal?indID=3501477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kommet over mye som skurrer på MyHeritage! Derfor tar jeg det med en klype salt og prøver dobbeltsjekke alt via kirkebøker og diverse arkiver.

Deriblant fant jeg dette:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011303128

 

og dette:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011295470

 

1839 og 1833. Begge fra "Flagstadeie"

Så hun hadde nok to barn med to forskjellige menn. Men søker man opp Christian Blegen får man en "Else Monsdatter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Martine Flagstad skrev:

Ja, har kommet over mye som skurrer på MyHeritage! Derfor tar jeg det med en klype salt og prøver dobbeltsjekke alt via kirkebøker og diverse arkiver.

Deriblant fant jeg dette:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011303128

 

og dette:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011295470

 

1839 og 1833. Begge fra "Flagstadeie"

Så hun hadde nok to barn med to forskjellige menn. Men søker man opp Christian Blegen får man en "Else Monsdatter".

 

Det sto vel noe om 2dre leiermål ved dåpen til Wern,hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else sin alder stemmer ikke ved vielsen 25 april 1848.(se ministerialboken)

Hun står da med alder 32.

Det riktige skal vel være 38.

Faren sitt navn stemmer med dåpen i 1810.

 

I klokkerboken står hun med alder 38 år.

 

I telling 1865 står hun som født 1810,hvilket også samsvarer med dåpen hennes i 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.