Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i gårdshistorie for Skiptvet, bind 1 gnr. 4 Liverud


Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Hei! Lurte på om noen har lett tilgjengelig dette bindet av Magne Berggren og er villig til å gjøre et oppslag. Jeg er interessert i den ene oppsitteren rundt 1700, Corfitz, og hva som står om ham og event. familie.

1704.thumb.jpg.b9c846b006adad6391ac7a0d6bc90e88.jpg

1704: Her skrevet Corvidz.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var jo litt merkelig. Men jeg ser av fogderegnskapene på 1690-tallet at oppsitterne er enken, Clemet og Hans. Står det noe om denne Clemet? Kanskje Corfitz i regnskapene for 1704 og 05 er feilskrevet for Clemet eller omvendt.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corfitz har vært diskutert tidligere her i forumet.

Betydelse Korfitz

Drengenavn afledt af det latinske Cornificus, der betyder "en hornmager". Kan også staves Corfitz.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Korfitz Christensen
Name Note: 
Titles and Terms: 
Gender: Male
Age: 
Race: 
Birth Date: 
Birthplace: 
Christening Date: 23 Mar 1740
Christening Place: , SKIPTVET, OSTFOLD, NORWAY
Christening Age: 
Death Date: 
Father's Name: Christen Korfitzen
Father's Titles and Terms: 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Anne Aasmundsdr
Mother's Titles and Terms: 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om Aslak Clemetsøn (1647 - før 1690) g.m. Marte Bjørnsdtr. Sønn av Clemet Liverud (-død f 1647).

Aslak (ca.1615-ca. 1690) og Marte hadde barna :

Hans (ca. 1633-1717)

Amund (ca. 1644-) soldat i 1689, senere på Smittel i Rakkestad

Clemet (ca. 1649-) se gnr. 30, Unnestad

Halvor(Halvard) (ca. 1656 -)

Kari (ca. 1659 -)

 

"Hans må ha overtatt gården en gang mellom 1681 og 1690. Han satt på gården i 1711 med hustru og to barn, samt sin mor og en søster. Hans døde på Liverud i 1717, 84 år og 4 måneder gammel."

 

Når jeg går inn på gnr. 30, Unnestad, er det ingen Clemet Aslaksøn nevnt der, men en Clemet Andersøn (ca. 1658-før 1715, sønn av Anders Svendsøn, overtok som bruker  etter sin far). For sikkerhets skyld

Denne Clemet var g.m. NN og hadde barna Anne g.m. Anders - Johanne g.m. Halvor Larsøn (gnr. 57 Karlsrud) - Karen g. 3. g.m. Håvard Syversøn (gnr. 65 Rød) - Ragnhild g.m. Brynild Arnesøn - Guri g. 1721 m. Østen Aslaksøn (gnr. 56/8 Kleven u. prestegården) - Karen g. 1715 m. Halvor Tronsen (gnr. 24 Hol). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif!

Dåpen til denne Korfitz Christensen skal jeg sjekke fadderne på. Den Anne Corfitzdatter som du henviser til i #4, var vel antagelig ei datter av Corfitz Gudmundsen (ca 1671 - 1733) på Kraugerud i Rakkestad. Hvorvidt Christen Korfitzen også tilhørte "Rakkestad-Corfitzene" vet jeg ikke. Corfitz var et sjeldent navn i Norge, mest knyttet til Østfold så vidt jeg vet. Jeg er så "uheldig" at jeg har 2 Corfitzer blant mine forfedre. Den ene er grei, han stammer fra "Råde-Corfitzene" (Etterkommer av Corfitz Limbechsøn på Åkeberg Vestre) Det er den andre Corfitzen jeg er "belemret" med som er problemet. 11.des 1718 blir Jon Corfitzen kopulert med Kari Arnesdatter Brokhaugen i Svinndal. Trolovelsen skjedde før kirkeboka begynner så jeg har ikke navnene på kausjonistene. Forfatteren av gårdshistorien for Svinndal mente at han trolig kom fra Skiptvet. I følge oppgitt alder når han dør, samt hans alder i et par militærruller tyder på at han var født omkr. 1686-1690. Han var i alle fall ikke fra Svinndal/Våler, og han tilhørte ikke "Råde-Corfitzene". I en militærrulle fra 1670 fant jeg følgende (fra Skiptvet)

425327300_CorfitzSimensn.jpg.b63a8fb103e1512a121223f52c4ce8ef.jpg

Oberst Schades Livkompani Legdsrulle: Korfitz Simensen. Han er innrullert i 1666, og hvis vi antar at han var mellom 18 og 23 år i 1666, burde han være født ca 1643 - 1648. Det er denne jeg håpet kunne være "Corfitz Liverud" i 1704-05, og far til Jon Corfitzen Brokhaugen.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari!

Da ser det ut til at den Corfitz som står oppført i fogderegnskapene 1704-05, antagelig var oppsitter på Liverud kun en kort periode. Gården var jo på dette tidspunkt eid av Simen Amundsen på Bråtenes, og oppsitterne var leilendinger.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif!

Har sjekket Christen Korfitzen du henviser til i #5

Dette paret døpte 3 barn i Skiptvet: Gunder 1735, Aasmund 1738 og Korfitz 1740. Alle fadderne er fra Skiptvet. Finner ikke vielsen på FS.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.