Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Marie Eriksen f. Fauskanger


Arild E
 Del

Recommended Posts

Hei

Forsøker å finne aner til min farmor, Ingeborg Marie Eriksen født Fauskanger på Herdla ved Bergen 29.12.1901

Foreldre var Peder Martin Fauskanger (f.1869) og Mikkeline Abelsdatter (f.1863/64)

Peder Martins foreldre var Jakob Paulsen Fauskanger (f.1843) og Sigrid eller Siri Olsdatter (f.1829).

 

Jakobs mor het muligens Lydia Marie Jørgine Olsdatter døpt i Bergen 1806. Dersom linken går til Bergen så er Lydia sine foreldre Ole Andreas Gielmersteen (f.1775) og Margarethe Elisabeth Schrøder (f. ca 1780). Noen som har kjennskap til om denne antagelsen kan være rett ?

 

Arild Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har sett det tidligere. Er mest interessert i å finne ut om denne Lydia er født i Bergen og eventuelt videre aner bakover, rettere sagt om jeg er på rett spor 🙂 mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du henne - døypt i Korskirken i Bergen 30. mars 1806 - Lydia Marie Jørgine

Foreldre Ole Andreas Gielmersteen og Margarete Elisabeth Schrøder.

Venstre side - under Piger:

SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1790-1820, s. 107
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321610552

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var nytt. Da het hun altså Lydia Marie Jørgine, datter av Ole og kom fra Bergen. Har som sagt funnet en del data på dette navnet og de foreldrene jeg oppga i starten. Alt under Korskirke i Bergen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjekt å se det i kirkeboka. Er det faddere som står under? Alt stemmer både med fødested, alder, navn osv. Kan jeg ta det for gitt at det er rett person som er funnet? Ser ellers at navnet Lydia går igjen både før og etter denne Lydia... Men Lydia var gjerne ett populært navn på denne tida.. Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Arild E said:

Kan jeg ta det for gitt at det er rett person som er funnet?

Tja.

Vi har funne at Paal Rasmusen frå Næsse  gifta seg med Lydia Marie frå Bergen og med far Ole.

Så har vi funne dåpen til Lydia Marie Jørgine - i Bergen og med far Ole Andreas Gielmersteen.

Og så har vi sett at Lydia Marie Jørgine Olsdtr dør på Næsset i 1869.

 

Kan vi trekkja ein konklusjon her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydia Marie Jørgine er født Bergen 1806, datter av Ole Andreas Gielmersteen og Margarete Elisabeth Schrøder

Lydia får søsken:

1800 - Elen Maria

1804 - Magdalena Jørgine

1809 - Gesche Maria

 

I tillegg får en Ole Pedersen barn med Margarethe Elisabeth Schrøder i årene etterpå (hvis det er den samme Margarethe Elisabeth):

1812 - Elen Marie

1815 - Gertine Fredriche

1818 - Claus og Jørgen

 

Lurer på om Ole Pedersen er den samme som Ole Andreas Gielmersteen ?

Noen som klarer å finne ut når Ole Andreas Gielmersteen døde ? Kan dette være ekteskap nr. 2.

 

Mange av navnene som er brukt på disse barna går igjen i denne Hanseatgreina....mulig det er tilfeldig og at det var vanlige navn på denne tiden ?

Schrøderslekt.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du har postet i "Spør Arkivverket"

 

Prøv brukerforumet istedet.

https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Ulike måter Ole Andreas Gielmersteen sitt navn blir skrevet på....i ett av dem, med Pedersen-navnet. Kan dette ha blitt til Ole Pedersen etter 1810 ? Fortsatt gift med fru Schrøder

1176629303_OleAndreas.thumb.PNG.b5c4e9f75bc3df8cd843deb4fa93cdfb.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei. Jeg holder på med samme familie. Min ane er Lydia sin sønn Hans Paulsen f 1839. Jeg står fast med Lydia sin far Ole Andreas Gielmersteen. Har du funnet noe som kan kaste lys over hans opphav?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første lenken var jeg kjent med, men var usikker på om det var rett person. Den andre lenken har jeg ikke sett før. Tusen takk. Nå har jeg litt mer å jobbe ut fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå takk 😊. Enda en kilde jeg ikke var klar over. Jeg har funnet navnet Rihm på Ole Andreas Gielmersteen, og nå dukket Riis opp. Reiser flere spørsmål… 

Endret av Nina Krøger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.