Gå til innhold
Arkivverket
Merete Sandvig Hoel

Stillingsbetegnelse matroser

Recommended Posts

Merete Sandvig Hoel

Hei. Min tipptipptippoldefars bror Sven Knudsen er i FT 1801 oppgitt som "udcom.matros i hans majestæts søetieneste". Jeg lurer på hva som er forskjellen på dette og det "vanlige" "enroul.matros". Det  er en del av dem i dette distriktet, rimelig nok, men jeg har ikke sett det direkte før at matros er knytta til militær tjeneste. 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058427003060

mvh

Merete Sandvig Hoel

Endret av Merete Sandvig Hoel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

Ett godt spørsmål Merete.

Jeg har også undret på det samme. Hva er forskjellen på en utkommandert versa en innrullert. Kan det ha noe med at ukommandert må rett i tjeneste mens innrullert betyr at en er på lista ved behov ?

Håper det kommer ett svar på dette spørsmålet 

Mvh

Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Den innrullerte matrosen var ført inn i utskrivingslista, men ikke nødvendigvis i aktiv tjeneste. Den utkommanderte matrosen var kommandert i aktiv tjeneste.

I moderne tid - i forbindelse med førstegangstjeneste - er det vel slik at man på et tidspunkt blir innrullert, og deretter blir man innkalt til sesjon og eventuelt til førstegangstjeneste.

En matros som var utkommandert i Hans Majestets sjøtjeneste i 1801, opplevde kanskje slaget på Københavns red: https://no.wikipedia.org/wiki/Angrepet_på_Københavns_red

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Merete Sandvig Hoel

Mange takk for svar, begge to :-). 

mvh

Merete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.