Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Sofia Magdalena Fredriksson


Marina Jonsson
 Del

Recommended Posts

Hej! Söker information om Johanna Sofia Magdalena Fredriksson (noteras vara född. 1861-10-08 i Födelseboken för Gnarp när hennes dotter föddes)

Hon ska ha fått fyra barn tillsammans med Johan (Jonas) Petter Byström Hallin. Vilka var dessa barn?
Och har något möjligen dödsdatum för både Johanna Sofia Magdalena och Johan Petter Byström Hallin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dottern hette Agnes Elvira född 1900-12-15 i Gnarp (men det är med en annan man)

Jonas Petter och Johanna Sofia Magdalena ska ha rymt, och vad jag kan förstå till Norge 1879 efter att Jonas Petter mördade sin svärfar, alltså Johanna Sofia Magdalenas far.

Han borde ha vistats i Norge någon gång fram till 1887 då han blev häktad för dråp i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dåpen til datteren står det at moren, Sofia Magdalena Fredriksson,  er fra Sköns socken og fødselsdatoen er usikker og markert med spørsmålstegn. 

 

Bilde: Agnes Elviras dåp.

 

 

IMG_2315.PNG

 

Jeg fant dåpen til Sofia Magdalena i Skön og hun er født 25/12-1862 og døpt 4/1-1863. (Hun er ikke døpt 'Johanna'.)  Nederst h. side.

 

Kilde: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033490_00092#?c=&m=&s=&cv=91&xywh=3373%2C1802%2C1811%2C2199

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary Engum det är fel par du kollar på. Det är barnen till Johanna Sofia Magdalenas första man jag söker.

 

Anne-Lisa Hansen; Tack så mycket! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marina Jonsson skrev:

Ann-Mary Engum det är fel par du kollar på. Det är barnen till Johanna Sofia Magdalenas första man jag söker.

 

Anne-Lisa Hansen; Tack så mycket! 🙂

 

 

Lenkene er lagt inn for å være til nytte for de som skal hjelpe deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

"Jonas Petter Byström - Hallin hade den 19 sep. 1879 dräpt sin dåvarande svärfar "hästbytaren" Johan Fredrik Fredriksson, men blev ej gripen och dömd fören 1887.(...).Efter dråpet flydde Jonas & Johanna Sofia till Norge, där han kallade sig Karl Karlsson (uthevet GF). Han hade fått 4 barn med Johanna Sofia när han häktades år 1787, den älsta 8 år och den yngsta 8 veckor.". 

 

Det skal vel stå 1887 og ikke 1787. Det ser ellers ut som de aktuelle personene er av reisende slekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den informationen har jag, och mycket mer. Men det är just barnen som dom två fick tillsammans som jag mest är intresserad utav.

Har namnen som finns på Geni, dock är det väldigt svårt att hitta dessa när man inte vet om dom är född i Sverige eller Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marina Jonsson skrev:

All den informationen har jag, och mycket mer. Men det är just barnen som dom två fick tillsammans som jag mest är intresserad utav.

Har namnen som finns på Geni, dock är det väldigt svårt att hitta dessa när man inte vet om dom är född i Sverige eller Norge.

 

Poenget er at du ikke har lagt ved noen dokumentasjon på det du henviser til i innlegg 1.

Og hjelpere kan derfor ikke vite hva du tidligere har funnet. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som det går fram så kalte Jonas seg Karl Karlsen i Norge. I Norge har vi en folketellingen 1875, en bytelling (kun byene) i 1885 og en landsomfattende folketelling 1891. Hvis Jonas og Johanna ikke var i noen by (stad) i 1885, kan det være vanskelig å lokalisere dem i norske kilder, også fordi vi ikke vet hvor i Norge de oppholdt seg da barna ble født. Siden Jonas var på rømmen, har nok navnebytte i Norge vært en måte å skjule sin identitet på. Men han ble jo fengslet og dømt i Sverige i 1887....

 

Jeg ser at det som ligger ute på Digitala forskarsalen likner veldig på fangeprotoller/-bøker som finnes i norske fengselsarkiver. I tillegg er det en såkalt domsakt, hvor alle dokumentene i straffesaken ligger. Her kan det finnes flere opplysninger om fangen. Har du undersøkt om det finnes en straffesak på Jonas Byström - Hallin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyckte att jag skrev att jag sökte information om Johanna Sofia Magdalena, sen skrev jag även att jag sökte information om deras gemensamma barn, samt dödsdatum. Det resterande har jag full koll på, som jag heller inte frågat efter. Men är tacksam för all hjälp.

 

Jag har letat i fånglistor i Sverige där jag hittat ganska mycket information, men just endast om Jonas Petter Byström. Har hittat information om hans andra barn men dock ingen som han har gemensamt med Johanna Sofia Magdalena. Sen har jag tyvärr inte sådan stor koll på hur jag hittar fånglistorna i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan bli vanskelig å finne noe om disse i Norge.

Hvis de var i Norge mellom ca 1879-til ca 1887 faller de utenom det som finnes av tellinger.

Og som Grethe skriver så brukte Jonas Petter ikke riktig navn da han oppholdt seg i Norge.

De har vel kanskje holdt en lav profil under oppholdet i Norge.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer hva som er kilden for å kalle henne 'Johanna'?  Siden det lenkes til, www.lerberg.se har jo omtalt henne som Sofia Magdalena i to av avsnittene under 'Noteringar', men har med 'Johanna' i seive teksten.

 

"1879-09-25 Efterlyst. Kringstrykande hornarbetaren Jonas Petter Pettersson fr. Bergsjö sn har avvikit fr. Helgums sn efter begånget dråp. Han är omkr. 30 år gl, lång o. stadig till växten, ljuslagd, med brunt, lockigt hår, blå ögon o. ett ärr på ena sidan av näsan, lill- o. ring?ngren på h. handen styva, samt vid avvikandet iklädd blå byxor, rock, grå mössa o. stövlar. Han torde jämte en åtföljande 18-års kvinna vid namn So?a Fredricsson häktas o. till K.B. i Västernorrl. län ioförpassas för undergående av rannsakning, enl. begäran af Kr.-länsm. Allberg i Västernorrl. 3:e D."

 

"1879-09-30 Diverse underrättelser. 1:o. I P. U. N:o 113 A. 1 efterlyste Johan Petter Byström o. i 114 A. 5 efterlyste Jonas Petter Pettersson hafva befunnits vara en o. samma person. Byström-Pettersson har under benämningen “Jonas Petter” jämte den dräpte Johan Fredrik Fredriksson från Piteå o. dennes hustru o. 6 barn kringvandrat i Norrland som hästbytare samt därunder jämväl begagnat namnet Hallin. Genast efter dråpet d. 17/9 begav han sig på ?ykten medtagande en Fredriksson tillhörig sv. häst åtföljd av Fredrikssons 18-åriga dotter So?a Magdalena. Dagen efter brottet hava de varit sedda i närheten av Sollefteå. So?a Magdalena Fredriksson uppgives hava varit iklädd sv. o. grönrutig kjortel, blå....." 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboken for Trysil finnes "innberettet fra Pastor Ferdin"  melding om Karl Gustav født 28/8, døpt 26/9 (1882). Foreldre er  "Omkringvandrende Kobberslager Karl Petter Karlsson og medfølgende Kvindesperson Johanna Sofia Karlsdtr" fra Tørberget.

 

Meldingen har med et dåpsvitne fra Ny socken, at det er ubekjent hvor paret oppholder seg og at dette er deres 2. leiermål / 2.  barn.

 

Hedmark fylke, Trysil i Trysil, Ministerialbok nr. 8 (1881-1897), Fødte og døpte 1882, Side 35
Permanent bilde-ID: kb20070112640644
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070112640644

(Uten nummer etter 77)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Hjalmar Albin, som ser ut til å være født 8. oktober 1884 i Trysil i Norge, har foreldre Karl Fredrik Karlson og hustru Johanna Karolina Karlson. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Men Hjalmar Albin, som ser ut til å være født 8. oktober 1884 i Trysil i Norge, har foreldre Karl Fredrik Karlson og hustru Johanna Karolina Karlson

 

Hedmark fylke, Trysil i Trysil, Ministerialbok nr. 8 (1881-1897), Fødte og døpte 1884, Side 71
https://media.digitalarkivet.no/view/6055/75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er de samme personene som oppgir forskjellige navn, så hadde det vært fint å se kilden for å kunne fastslå dette. At fengselsmyndighetene har konstatert at Jonas Petter Byström Hallin er den samme som Karl Petter Karlsson er én ting, men er det holdepunkter for at kvinnen er den samme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.