Gå til innhold
Arkivverket

Christen Stokfleht sogneprest i Stangvik, Møre og Romsdal i 1704 - hvem var han?


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Den 8. november 1704 fikk Christen Stokfleth kongebrev med utnevnelse som sogneprest til Stangvik i Møre og Romsdal.

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0019: Norske registre, 1704-1707, s. 94b
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120914611461 
 

I følge boka "Kyrkja i Stangvik" var han ugift og døde i 1709.

 

Jeg finner ikke ut av hvor han passer inn i Stockfleth-slekten. Hvem var han sønn av?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Den eneste muligheten er at han var sønn av Eggert Christensen Stockfleth og Anna Fredrichsdtr. Glostrup, selv om jeg i andre kilder kun har funnet at de hadde to døtre.

Eggert Christensen var sognprest i Vågå i Oppland. Han var sønn av Christen Mogensen som var fogd i Gudbrandsdalen og Catarina Eggertstdtr. Stockfleth. Catarina var datter av Eggert Stockflet som innvandret fra Danmark til Bragernes ca. 1627.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett A. von Eybens (1929) bok Stamtavle over Slægten Stockfleth (København 1929)? Eg har notert at Eggert og Anne hadde 3 døtre og 2 sønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Per S. Nestande skrev:

Har du sett A. von Eybens (1929) bok Stamtavle over Slægten Stockfleth (København 1929)? Eg har notert at Eggert og Anne hadde 3 døtre og 2 sønner.

 

Er vel denne du henviser til Per ?

 

http://www.slektenvonkrogh.no/books/stamtavle_slegten_stockfleth.pdf

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per S. Nestande skrev:

Har du sett A. von Eybens (1929) bok Stamtavle over Slægten Stockfleth (København 1929)? Eg har notert at Eggert og Anne hadde 3 døtre og 2 sønner.

Ja, jeg har den boka (originalen fra 1929). Det står det ikke noe om barna til Catarina Eggertsdtr. Stockfleth og Christen Mogensen og deres etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomle har ein artikkel i Personalhistorisk Tidskrift i 1892 som eg meiner også dekker denne familien. Eg har ikkje kopi av artikkelen så eg hugsar ikkje kva som står der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per S. Nestande skrev:

Thomle har ein artikkel i Personalhistorisk Tidskrift i 1892 som eg meiner også dekker denne familien. Eg har ikkje kopi av artikkelen så eg hugsar ikkje kva som står der. 

 

Stockfleth-famlien er omtalt i artikkelen "Lidt om Familien Mechlenburg" av Thomle i 1893, men det står ikke så mye der.

 

Jeg har samlet svært mye informasjon om Stockfleth-slekten, så jeg har god oversikt over kildene om den eldste delen av slekten. Det var egentlig bare denne Christen Stockfleth i Stangvik som jeg ikke klarte å plassere. Jeg skulle gjerne funnet en originalkilde som forteller om barna til Eggert Christensen Stockfleht og Anna Glostrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ole Arild Vesthagen said:

 

Stockfleth-famlien er omtalt i artikkelen "Lidt om Familien Mechlenburg" av Thomle i 1893, men det står ikke så mye der.

 

Jeg har samlet svært mye informasjon om Stockfleth-slekten, så jeg har god oversikt over kildene om den eldste delen av slekten. Det var egentlig bare denne Christen Stockfleth i Stangvik som jeg ikke klarte å plassere. Jeg skulle gjerne funnet en originalkilde som forteller om barna til Eggert Christensen Stockfleht og Anna Glostrup.

 

Jeg har tidligere notert at Christian (Christen) Eggertsen Stockfleth var kapellan hos Otto Christophersen Munthe.i Fron, Gudbrandsdalen  1701-04. Videre at han var fadder 4 febr. 1697 på Ringebu for Østen, og 29 des. 1701 på Ringebu for Lars, begge sønner av Otto Ørbeck og Maren Orloff.

 

Normalt kom første prestekall etter fylte 25 år, dermed er han antagelig født før 1676.

 

Faren Eggert eide i 1675 4 huder i Håkanstad i Vågå, (Megard), 2 1/2 hud i Svare (Suarff), 2 huder i Nordre Storvik (taffuervig) og 4 huder i Viste (Wistad).

 

Det skal ha vært skifte etter ham 25. jan. 1683, evt. 1696. Muligvis døtrene Martha som døde barnløs flere år før ham, og således ikke er nevnt i skiftet etter ham, Anne Sophie død ung, og sønnen Fridrich fraværende 1696.

 

Moren Anne Frederiksdatter Glostrup (ca. 1645 Vågå, Gudbrandsdalen, Oppland - 1731/32 s.st.) ble gift påny før 26. mars 1683 m. Prest i Vågå 1681-96, kapellan 1675, maler, kobberstikker Henning Sigvardssøn Munch (ca. 1664 Lesja, Gudbrandsdalen, Oppland - 1695/1696 Vågå), skifte etter ham på Vågå prestegård 2. og 7. okt. 1696.

 

Anne  Glostrup ble enke etter begge sine ektefeller, og

Enke etter begge ektefeller. Hun var fadder Dom 23 p. Trinit 1709 i Tingvoll, Møre og Romsdal for Niels Peter, sogneprest Niels Tomassen Juels sønn. Det var også eiendomskrangel i 1717 mellom Hr Willum Christiansen Dop i Vågå og Anne Glostrup, enken etter Hr Henning Munch (Tingbok 1Aa 07, 1717-1732, s 1ff, Stjør- og Verdal sorenskriveri, Nord-Trøndelag)-

 

Håper dette kan være til nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er til nytte. Jeg skal "nøste" videre på dette.

 

Jeg har i mellomtiden funnet et skifte 16.4.1732 i Sunndalen på Nordmøre etter avdøde Frederich Stochflet, som boede og døde paa Sundalsøren. Han hadde vært gift med den gjenlevende Enche Anna Christophersdatter. Hans arvinger var En halfbroder og 2de fuld Søstre … Egert munch formoedendis at opholde sig i Trundhiem, Else Chatrina Stochflet gift med Hr Anders munch Sogne Prest til Waage kald i Aggershuus Stift og Anna Sophia Stochfleth, sig opholdende hos bemelte sin Søster.
(Skifteprotokoll nr. 7 for Nordmøre sorenskriveri, folio 279a).

 

Hvis Christen Stockfleth i Stangvik var deres bror så ble han vel ikke nevnt siden han døde barnløs før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen fant jeg her:

SAH, Gudbrandsdalen prosti, 1696-1712, s. 52-53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100209620236 
 

2.10.1696 ble det holdt skifte på Vågå prestegard etter den Ærværdige og fornemme Vellærde Mand Salig Hr Henning Siversøn Munch, fordum Sogneprest til Voge mellom hans etterlatte enke den Ærdyderige og Gudfrøgtige Matrone Anne Glostrup og hans sønn Eggert Henningsøn Munch. Det ble oppgitt at boet hadde gjeld bl.a. til Salig Hr Eggert Stochfleths børn i henhold til et skiftebrev 25.1.1683. Disse ble oppgitt å være  Christen Stochfleth, Friderich Stochfleth, Else Cathrine Stochfleth og Anne Sophie Stochfleth.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.