Gå til innhold
Arkivverket

Lier psyk. sykehus. Pasientjournaler og kirkebøker.


Ingar Johnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om min fars stemor Ragnhild Petra Larsen, født 31.12.1881 i Kristiania, død 18.7.1927 på Lier Asyl. Finnes det pasientjournaler etc som kan gi meg mer klarhet i hva hun led av og hva hun døde av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lier sykehus ble i 1986 slått sammen med Buskerud sentralsykehus, senere Sykehuset Buskerud HF og nå Drammen sykehus. Siden vi ikke kan se at dette har blitt avlevert, må spørsmål etter arkivet rettes til sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har funnet rett person - Ragnhild Petra Larsen, gift Johnsen. Fødselsopplysningen i dødsfallsprotokollen kan imidlertid være feil. Petrus Ministerialbok 1889-1908 p58 - hennes konfirmasjon i april 1896, angir at hun ble født 31.12.1881. https://www.digitalarkivet.no/kb20060515050292. Normal alder ved konfirm. tyder på at 1881 er det riktige årstallet. Det er imidlertid mer "mystikk" med henne. Ved FT 1885 bor hun sammen med foreldrene i Ahnefeldtsgt.4 og i Verksgt.5 ved konfirmasjonen. Deretter har jeg ikke funnet henne noe sted før hun gifter seg med min farfar i Fredrikstad i 1917. Hvor kan hun ha vært og hva kan hun ha bedrevet i mellomtiden. Kan det ha noen sammenheng med at hun havnet på Lier sykehus i 1927? Jeg kan jo tilføye at stebarna ikke hadde noen gode minner om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt vanleg at fødselsdato og fødselsår er unøyaktige i kjelder frå seinare i livet som f. eks. folketeljingar og dødsfalllister/-protokollar. Dåpsinnførsla i kyrkjeboka er primærkjelde for fødselsdato/-år, resten er sekundærkjelder. (Men det finst også eksempel på at dåpsinnførsla inneheld feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det står både ved lysning og vielse at Ragnhild Petra Larsen er født 31/12-1881.

Konfirmert i Petrus.

 

Nr 52

SAO, Fredrikstad domkirkes prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. I 9, 1908-1946, s. 69
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040909180072
 

 

SAO, Fredrikstad domkirkes prestekontor Kirkebøker, H/Ha/L0002: Lysningsprotokoll nr. 2, 1903-1919
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060404240650
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.