Gå til innhold
Arkivverket

Gammel dansk - Erich Horn f. 12.12. 1749 i Kjøpenhavn, gift med Marie Adriane Adolfine Martin f. 1761 - Hvem var deres foreldre ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Erich Horn er sorenskriver i Fredrichshald da han gifter seg med Marie Martin i 1778. Hennes foreldre står ført i noen slekts - trær som Tobie Martin og Marie Adrienne Courtoume. Er dette riktig ?

Erich skal senere ha vært Cancellie raad og Sorenskriver på Folloug, og skal være avgått ved døden i Aker sogn i 1810. Lar dette seg dokumentere ?

Og hvem var foreldrene til Erich?

 

Erich og Marie hadde minst disse  barna:

Carl Tobias 1790-1863.  Ble han gift ?

Adolph Denis 1794 - 1850 gift med Marie Lovise Cathrine Barth 1810 - 1887

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for strålende god hjelp sålangt.

Spesielt dåpen til Erich var fint å få på plass.

 

Har mange spørsmål som jeg vil komme tilbake til, men det er spesielt Erichs dødsdato/år som hadde vært av stor interesse å fått på plass.

Finner dødsannoncen i Kiøbenhavns Kongelig alene priviligerede Adresse-Contoirs Efterretninger den 3. januar 1810. Innskrevet av hans bror.

 

Men da har nok Erich vært død noen dager, så han døde trolig  i slutten av  desember 1809.

 

image.png.b43d2d442012ffcaabfa84062cd7c69d.png

 

 Så lar det seg gjøre å finne dødsdato/år og hvem var Erichs eneste bror ?

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erich Horns foreldre var Frederik Horn, født 7. januar 1708 i Nykøbing Falster, og Mette Sofie Torm, født 17. mai 1722, død 15. mai 1791. Hun var hans kone nr. 2. Han døde 25. mai 1781. Med Mette Sofie hadde han ikke mindre enn 12 barn, blant dem sønnene Erich, født i 1749, og Frederik, født i 1756.

Marie Adrienne Adolphine Martins foreldre var Tobie Martin og Marie Adrienne Courtonne.

Erich og Marie hadde 11 barn, hvorav 6 er nevnt i "Mindeblade".

Ytterligere opplysninger om Erich o.a. kan finnes i C.W. Ludv. Horn "Mindeblade. Om dem fra hvem jeg stammer", Hamar Stiftstidenes Boktrykkeri 1910. Boken tror jeg finnes i Nasjonalbiblioteket, men hvis du bare er interessert i Erichs biografi, kan jeg gjerne sende deg en utskrift fra "Mindeblade". Mvh Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari og hjertelig takk for kjempegod informasjon.

 

Jeg finner minneblade III på nasjonalbibiloteket - https://www.nb.no/items/101a18ebb3ec6a03a42f1a936cd6a679?page=0&searchText="slekten Horn"

 

Det omhandler 2 grener av familien.  Dene ene grena er Adolph Denis Horn og hans kone Marie Lovise Barth. Det passet fortreffelig. Det er også et slektstre bak i boka som viser anene til Erich Horn, men har du mer om Erich og hans forfedre så er det supert om du vil dele.

 

Takk skal du ha

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar!

Jeg har nå skannet de første sidene av Mindeblade I som omhandler de første Horner. Historien går ikke lenger tilbake enn til 1660 da Lars Nilsen Horn, farfar til Erich, ble født. Portrettet av Frederik Horn sammen med Mette Sofie Torm er etter hva som senere er opplyst, ikke av Frederik, så derfor har jeg tatt med kopi av det bildet av ham som henger på Frederiksborg Slot i Danmark. Jeg har også tatt med avsnittet om Mette Sofie som står i kapitlet om Torm-familien. Det er i alt 8 sider, men for mye til at jeg kan legge det ved her. Har du en e-postadresse jeg kan sende det til? Mvh Kari H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari

Veldig hyggelig av deg.

Mail: ivarm55@gmail.com

 

Ellers så ser jeg at det finnes mange ved navnet horn i Danmark og Sverige på 1600 tallet, så kanskje det er mulig å utrede/ utvide slekta ytterligere.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.