Gå til innhold
Arkivverket

Ole Andersen


Bjørn Einar Røed
 Del

Recommended Posts

Hei.

Søker hjelp for å tyde skrift- informasjon: Kirkebok Norderhov, 1810, Uægte barn.  To barn døpt Ole.

Far er for begge nevnt som Anders Olsen, Wexsal.

Førstnevnte Ole's mor: Anne Olsdatter.

Mor til Ole nr 2 : Barbro Olsdatter

Jeg klarer ikke og tyde mødrenes oppholdsted, heller ikke faddere.  En av alternativene Ole, er min tippoldefar.

Vil vær takknemlig for hjelp.

Bjørn Røed

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1789-1811, s. 155
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313660396
 

Endret av BjørnE
Feil stavelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel møtt i forumet. 

 

Det var ikkje den enklaste boka i arkivet du har funne...

 

Den andre Ole (øvst til høgre) er stadfesta heimedøypt i Lunder (altså er rimelegvis mor Barbro frå det soknet).

Etternamnet kan vere "Narverudseie".

Faddrane, med mange spørsmål:

"G?? Haagensen, Frederic(?) Gundersen, Marie(?) ??, Marte HansDr., Kari Jacobsdr."

 

Den første Ole (3. sist til venstre) er døypt i "Nordrehoug".

Mor kan vere "Anne Olsdr. N??seje" der ?? er tre bokstavar.

Faddrane: "Ole Olsen, Anders ??ensen, Ingbor MarcusDr, Sissell PedersDr., Helge(?) JoensDr(?)"

 

Far er "Anders Olsen ibid" - og her er det ikkje opplagt kva "ibid" (same stad) viser til. Det kan vere namn på far til

barnet over ("Wexsal") eller namn til mor ("N??seje").

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

takk for hilsen. Riktig.  Helt ny på disse sidene.

Takk for svar for øvrig. Informasjonen du gir, bringer meg flere skritt fremover. Din forståelse av faddere, er god hjelp.

At Barbro kommer fra Lunder Annex, under Norderhov hovedsogn er som du skriver, rimelig sikkert. Jeg skal sjekke videre med navnet Narverud. Finner ikke noen direkte tilknytting til noe gårdsnavn.

Anne Olsdatter, der er det i alle fall et alternativ. Nærstadeie. Dette navnet har flere stave-alternativer. Jeg tok en titt 1801 tellingen, og der er ei Anne Olsdatter født/døpt i 1791.

Med hensyn til Anders Olsen, må jeg innrømme at jeg har forstått det dithen  at begge kommer fra Wexsal. Men jeg har tidligere erfart at jeg enkelte ganger har forutinntatt holdning.

Men det at du har gitt meg så mange faddere, hjelper meg videre. Det interessante her er at Ole's barn, har navn fra morssiden. Virker for meg som om farssiden ikke eksisterer.

Takk skal du ha Ivar. Du har gitt meg et "saftig bein" å tygge på.

MVH

Bjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså "Heenseje" på den første. Det er nok rett.

Dei har også tolka "ibid" sånn at det viser til mors namn (ikkje til far i innførsla over).

 

Den andre Anders har dei tyda til "Wejene". Det er nok også rett (det er nokre j-ar i parallell-bolken for ektefødde born, og dei ser sånn ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hei.

Takk for hyggelig, og effektiv hjelp. Heenseie, og Wejene er helt sikkert riktig. Ibid også. Her viste jeg vel min "evne" til å lese. Som sagt tidligere Ivar, så bringer dette meg fremover.

Tror at min Ole er sønn av barbro Olsdatter. Hun og Ole har fulgt hverandre bokstavelig talt fra vugge til grav. Riktig nok er Ole's fødested oppgitt til hønefoss. Hvorfor da døpes i Lunder Kirke? Men Ole hadde også forbindelse til Lunder ved vielsen. 

Dere bragte meg flere skritt fremover.

De neste skritt for meg nå, blir å utelukke. En Ole er riktig, den andre feil.

Setter pris på at det er noen med deres interesse.

Ha en god kveld

MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.