Gå til innhold
Arkivverket

Annie Anderson emigrert til Australia fra Norge


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg fikk en mail fra Douglas fra Australia om at han hadde en en oldemor som kom fra Norge og som het Annie Anderson. Han hadde tatt en dna test som viser at han er i slekt med meg. Jeg har testet både min far og min fars tante på morssiden og den indikerer at det er via min farfars side, at jeg og Douglas er i slekt. Min farfars slekt er veldig konsentrert til Numedal og Hallingdal og det kan være at Annie har avstamning derfra.

 

Denne Annie Anderson var født rundt 1846. hun giftet seg med Lars Ulrich Petterson fra Sverige, de giftet seg i 1870.  Han har ikke datoen for når Annie emigrerte til Australia, men på hennes "death record" 25.02.1887 står det at hun har vært i New South Wales, Australia i 16 år. Han har søkt i skipslister rundt 1871, men ikke funnet noe.

 

Han har hennes "marriage certificate" men der står det ikke opplysninger om alder, fødselsdato eller foreldre.

 

Det kan se ut som Annie har vært analfabet, basert på hennes sønns Carl Augusts "birth record" (1882), et kors eller et pluss ble brukt som hennes signatur ( a cross or a plus was used as her mark)

 

Håper noen med litt Australia erfaring har mulighet for å hjelpe med å løse dette :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Hei 🙂

 

Jeg fikk en mail fra Douglas fra Australia om at han hadde en en oldemor som kom fra Norge og som het Annie Anderson. Han hadde tatt en dna test som viser at han er i slekt med meg. Jeg har testet både min far og min fars tante på morssiden og den indikerer at det er via min farfars side, at jeg og Douglas er i slekt. Min farfars slekt er veldig konsentrert til Numedal og Hallingdal og det kan være at Annie har avstamning derfra.

 

Denne Annie Anderson var født rundt 1846. hun giftet seg med Lars Ulrich Petterson fra Sverige, de giftet seg i 1870.  Han har ikke datoen for når Annie emigrerte til Australia, men på hennes "death record" 25.02.1887 står det at hun har vært i New South Wales, Australia i 16 år. Han har søkt i skipslister rundt 1871, men ikke funnet noe.

 

Han har hennes "marriage certificate" men der står det ikke opplysninger om alder, fødselsdato eller foreldre.

 

Det kan se ut som Annie har vært analfabet, basert på hennes sønns Carl Augusts "birth record" (1882), et kors eller et pluss ble brukt som hennes signatur ( a cross or a plus was used as her mark)

 

Håper noen med litt Australia erfaring har mulighet for å hjelpe med å løse dette 🙂

 

 

 

 

Kan du legge ved lenker til det som er funnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be ham om å legge ved lenker?

Vanskelig å finne noe om disse personene.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til gravsted: https://www.findagrave.com/memorial/189368834

 

Den andre informasjonen hadde han kopier av. Annie fikk en datter 26.12.1886 som fikk navnet Anna Ulricka og de bodde da i Bayville street og byen het noe som jeg tolker som Marrickville. Det stod der at Annie er 41 år og kom fra Norge. Skal prøve å få de kopiene kopiert over hit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektemannen ble født,  1. feb 1849 og døde 15. apr 1913. Begravet Rookwood cemetery Dette skulle jeg selvsagt ha skrevet inn tidligere! Sønnen Carl Gustaf (August) Petterson ble født 29.11.1881 død 30.09.1936   og er begravet i Woronora (som jeg ikke vet hvor er).  Opplysningene hentet fra familetreet til Douglas

 
 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ann-Mary 🙂

 

Ser mest sannsynlig ut som det er L U Petterson som er vår Lars Ulrich.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lagt inn bilde av marriage certificate for bildet er for stort, skal prøve å fikse det.

 

de giftet seg 14 januar 1880 i Sidney. 60 Liverpool street. I den evangelisk lutherske kirke. Står at han er 30 år og advokat. Ikke noe påført alder for Annie Andersen, bare født i Norge. Sidney på han og et navn jeg ikke klarer å tyde på henne når det gjelder bosted.808076FC-0637-4D15-B275-E415ED5AF815.jpeg.5c9ec4c3e14cfb9dfeb252efaa57ee16.jpeg

E8D45976-BCEC-4B43-ABF3-304B27826149.jpeg

93ED0187-35B1-491C-8C0E-C2C0600E872A.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Får ikke lagt inn bilde av marriage certificate for bildet er for stort, skal prøve å fikse det.

 

de giftet seg 14 januar 1880 i Sidney. 60 Liverpool street. I den evangelisk lutherske kirke. Står at han er 30 år og advokat. Ikke noe påført alder for Annie Andersen, bare født i Norge. Sidney på han og et navn jeg ikke klarer å tyde på henne når det gjelder bosted.808076FC-0637-4D15-B275-E415ED5AF815.jpeg.5c9ec4c3e14cfb9dfeb252efaa57ee16.jpeg

E8D45976-BCEC-4B43-ABF3-304B27826149.jpeg

93ED0187-35B1-491C-8C0E-C2C0600E872A.jpeg

 

Da er vel oppgitt vielsesår i innlegg 1 feil.

Der står det 1870.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun var født ca 1846  - hvor kommer denne opplysningen fra? (Ingen alder er oppgitt ved noen av de kilder som er henvist til).

 

Jeg søker i passasjerer ankommet og det er flere Ann/Anne/Anna/Andersen/son ankommet rundt 1870-1872 - alderen varierer dog på flere, men her er et eksempel (ser ut som denne Anne Chris Andersen reiste sammen med Mette Chris Andersen  - søster?)

 

The Web: Queensland, Australia, Immigration Indexes, 1848-1972
Name:    Anna Chris Andersen
Age:    27
Birth Year:    abt 1845
Arrival date:    1 Aug 1872

Arrival Place:    Queensland, Australia
Ship:    Humboldt
Title:    Assisted Immigration 1848 to 1912
Page Number:    241
QSA Item:    18476
Microfilm:    Z1958
Microfilm 2:    M1697

1872_Humboldt_i.jpg

1872_Humboldt_ii.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel:

 

The Web: Queensland, Australia, Immigration Indexes, 1848-1972
Name:    Anne Andersen
Age:    27
Birth Year:    abt 1845
Arrival date:    1 Aug 1872
Arrival Place:    Queensland, Australia
Ship:    Reichstag
Title:    Assisted Immigration 1848 to 1912
Page Number:    231
QSA Item:    18476
Microfilm:    Z1958
Microfilm 2:    M1697

1872_Reichstag.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.