Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon


Linn Birgitte
 Del

Recommended Posts

Hei jeg driver med slektsforskning. Har nå funnet ut at min oldemor Johanna Ovedia Olsen fødte en gutt en gang på 1900 tallet. Hun beholdt han i to år før hun måtte adoptere han bort. Alt jeg vet er at han enten heter Olav eller Olaf og ble adoptert bort i Harstad.

 

oldemoren min er født på ibestad, 29 april 189. Hun gifter seg med ludvig ingebrigt Andreassen i 1922. Og får 3 andre barn med han. Først Kåre Andreassen,  Leif Andreassen, så Bjørg Andreassen ( min bestemor) 

 

jeg trenger hjelp til å finne ut hva hennes førstefødte heter og hvor han bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket i dyrøy, trondenes, ibestad. Ingen spor. D er ikke sikkert han er døpt. De andre barna hennes var ganske store da de ble døpt.

Endret av Linn Birgitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Linn Birgitte skrev:

Det er over 100 år siden han ble adoptert bort så da faller vel taushetsplikten bort

 

Det jeg mente du skulle legge merke til var at adopsjonsloven trådte i kraft i 1917.

Før den tid var det vel snakk om fosterhjem og fosterforeldre.

 

Så spørs det jo når barnet var født.

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant vielsen mellom din oldemor og hennes ektemann sted? 

 

Du skriver at din oldemors barn i ekteskapet var store da de ble døpt. Har du link til kirkeboksiden for dåpen til den eldste?

 

Du bør også se i konfirmasjonslistene for de samme stedene du har sjekket.

 

Det hendte seg at barn ble døpt like før de ble konfirmert, men dette gjelder vel helst de som har tilhørt en dissenternenighet.

 

Du bør også sjekke fødte dissentere i samme område.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De giftet seg i trondenes kirke mener jeg. Men d var ikke han som var faren til hennes førstefødte. De giftet seg bare dager før barn nr 3 av 4 kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker er du på fornavnet til din oldemors ukjente sønn?

 

Er dette din oldemors konfirmasjon i Ibestad i 1906, nr. 55:

SATØ, Ibestad sokneprestembete, Klokkerbok nr. 9, 1902-1914, s. 240
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061212650110

 

 

Jeg spør fordi denne jenta er ført med navn Ottilia Johanne Ingvaldsdatter og fødselsdato 12. april, ikke 29. april som  vielsen, folketellingen og du oppgir.

Her er dåpen til samme jente, nr. 61:

SATØ, Ibestad sokneprestembete, Klokkerbok nr. 8, 1890-1903, s. 24
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070226650118

 

 

Johannes barn med Ludvig er som du skriver, Kåre, Leif og Bjørg.

 

Leif er barnet som ble født samme år som foreldrene giftet seg:

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=919861

 

 

«De giftet seg bare dager før barn nr. 3 av 4 kom» vil det si at Johanne og Ludvig fikk 2 barn før de giftet seg og 2 barn etter at de giftet seg?

Når ble Kåre født?

 

Jeg spør for om mulig, å finne ut i hvilket tidsrom Johannes ukjente sønn kan være født, etter 1910, men før ????

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei mine olde foreldre altså johanna og ludvig fikk et barn før de giftet seg og det var kåret andreassen. Han kom til 9 oktober 1920, så kom Leif andreassen 23 august 1922, og til slutt min bestemor Bjørg Sofie andreassen 23 oktober 1926. Hennes første barn kom før Kåre til verden, og før hun møtte Ludvig. 

etter det som er blitt fortalt så var hun ung da hun fikk dette barnet. Da hun fikk Kåre var hun 29 år.

 

Johanna Ovedia Olsen er født 29 April 1891. og jeg vet med sikkerhet at dette barnet et en gutt, som enten heter Olav eller Olaf. Han blir adoptert/ eller havner hos pleieforeldre i harstad. Johanna blir lovet at hun skal få ha kontakt med han, Men det får hun desverre ikke.

 

Når han blir voksen får han en sønn som jeg har blitt fortalt. denne gutten, altså min oldemors barnebarn. går med posten der min oldemor bor, og gir seg til kjenne hvem han er. Han kommer innom henne på sine postruter, og drikker kaffe. Dette har min oldemor selv fortalt. Hun levde og åndet for de gangene han kom innom henne. Men noe kontakt mellom Johanna og hennes førstefødte sønn har jeg ikke hørt noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok ikke min oldemor du har funnet som komfirmant. hennes navn er Johanna Ovedia Olsen. Og hennes foreldre heter Ole Martin Baltsersen og Jensine Karoline Eilertsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå , at det er feil dane jeg har funnet. Men det var veldig greit å få sjekket ut denne.

 

Takk for nye opplysninger. 

 

Konfirmasjonslistene for Harstad/Trondenes er ikke scannet etter 1928. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Linn Birgitte skrev:

hei mine olde foreldre altså johanna og ludvig fikk et barn før de giftet seg og det var kåret andreassen. Han kom til 9 oktober 1920, så kom Leif andreassen 23 august 1922, og til slutt min bestemor Bjørg Sofie andreassen 23 oktober 1926. Hennes første barn kom før Kåre til verden, og før hun møtte Ludvig. 

etter det som er blitt fortalt så var hun ung da hun fikk dette barnet. Da hun fikk Kåre var hun 29 år.

 

Johanna Ovedia Olsen er født 29 April 1891. og jeg vet med sikkerhet at dette barnet et en gutt, som enten heter Olav eller Olaf. Han blir adoptert/ eller havner hos pleieforeldre i harstad. Johanna blir lovet at hun skal få ha kontakt med han, Men det får hun desverre ikke.

 

Når han blir voksen får han en sønn som jeg har blitt fortalt. denne gutten, altså min oldemors barnebarn. går med posten der min oldemor bor, og gir seg til kjenne hvem han er. Han kommer innom henne på sine postruter, og drikker kaffe. Dette har min oldemor selv fortalt. Hun levde og åndet for de gangene han kom innom henne. Men noe kontakt mellom Johanna og hennes førstefødte sønn har jeg ikke hørt noe om. 

Du kan jo også søke i lokallitteraturen (http://www.bokhylla.no) etter postmenn i byen eller stedet hvor din oldemor bodde da hun fikk besøk av sin sønnesønn? Det er jo en alternativ vei å gå.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Ortografisk feil rettet opp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle alt du vet om navn-- årstall--- steder for post ombæring   osv.

 

Det kan hjelpe oss lokale hjelpere.

 

Hilsen Odd Einar Tømmerås  ,bosatt Tømmeråsen ,Harstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemora mi Johanna Ovedia Olsen (gift Andreassen ) født 29 april 1891 i ibestad. Vet ikke når hennes førstefødte sønn er født. Alt eg veit e at han heita Olav eller Olaf. Og at han ble adoptert eller pleiebarn i Harstad. Johanna døde i 1976

 

Ho gifta seg med ludvig ingebrigt Andreassen 16 august 1922 bare dager før barn nr 3 ble født altså Leif Andreassen. 

 

Ho fikk 3 barn med ludvig Andreassen.

først Kåre  Andreassen 9 oktober 1920 døde i 1943

Leif Andreassen 23 august 1922, døde i 2007

bjørg Sofie Andreassen ( min bestemor) døde i 28 april2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Linn Birgitte skrev:

Oldemora mi Johanna Ovedia Olsen (gift Andreassen ) født 29 april 1891 i ibestad. Vet ikke når hennes førstefødte sønn er født. Alt eg veit e at han heita Olav eller Olaf. Og at han ble adoptert eller pleiebarn i Harstad. Johanna døde i 1976

 

Ho gifta seg med ludvig ingebrigt Andreassen 16 august 1922 bare dager før barn nr 3 ble født altså Leif Andreassen. 

 

Ho fikk 3 barn med ludvig Andreassen.

først Kåre  Andreassen 9 oktober 1920 døde i 1943

Leif Andreassen 23 august 1922, døde i 2007

bjørg Sofie Andreassen ( min bestemor) døde i 28 april2011

 

I hvilken tidsperiode (sånn circa)var barnebarnet postmann?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#24. Ja, det var det sikkert (har vi en tidsnær kilde på det, forresten?), sikkert er det at det var lysning både i november 1921 og juni 1922, og i mellomperioden hadde Johanna beveget seg fra Ibestad til Harstad.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.