Gå til innhold
Arkivverket

Dåp Anders Sivertsen Notvold, Åfjord f. ca 1820 i Vågå, Oppland fylke


Terje Breivold
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan tyde dåpen til Anders på side 84 i klokkerboka for Vågå 1815 - 1827 ?

 

Jeg tror at dette er den samme Anders som ble konfirmert i Aae kirke i Åfjord, Sør-Trøndelag i 1838.  Alderen ble da oppgitt til 17 år og foreldrene var Syvert Knudsen og h. Kari Andersdatter.

 

Anders giftet seg i 1848 med Anne Katrine Jonasdatter.  Hans far het da Sivert Knudsen Trøen og Anders alder var 26 år.  Han skulle da være født i 1822.

 

Anders og kona fikk 10 barn sammen. I nesten 40 var han husmann på Notvollen under Karlsaunet i Åfjord.  Åfjord gårds- og slektshistorie s. 726.

 

Anders Sivertsen Notvold døde i 1911 som fattiglem på Skaset i Åfjord.  Kirkeboka sier da at han var født i Gudbrandsdalen i 1819.  Men hva er det rette?

 

Vennlig hilsen

Terje Breivold

 

Skulle gjerne ha lagt til lenker for å vise dette, men nå har jeg forsøkt å få dette til i flere dager uten at jeg skjønner hvordan det skal utføres.   Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Carl-Henry!

 

Jeg har ikke rekna med svar frå Virginia, USA, så takk igjen!   Ser at Faukstad er et sted i Heidalen.   Har aldri hørt om stedet, så dette klarte jeg ikke å gjette.   Dersom det ikke er flere med disse navna og fødsel omtrent 1820 i Vågå, så tror jeg Anders' opphav må være Faukstad i Heidalen.

For meg ser det imidlertid ut som om  namnet på buplassen i klokkerboka er lenger enn Fougstad.  Kan det være Fougstadplass eller Fougstadset eller noe annet?

 

Vennlig hilsen Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Ann-Mary!   Ministeralboka klarte jeg ikke å finne dåpen innført i, så det var greit at det står der også.  Folketellinger og kirkebøker oppgir ulike dåpssteder.   Jeg antok at den eldste innførselen var mest rett, men det kan jo være feil.   Jeg har vært borti flere innvandrere til Sørdalen i Åfjord frå Kvikne prestegjeld, så det var ikke så usannsynlig.  Brønnøy er mer uvanlig.   Foreløbig tror jeg mest  på kirkeboka som har Vågå som dåpssted.  

 

Beste hilsen Terje

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten og brudgommen er vel antagelig samme mann.

Vaksinasjonsdato 5 juli 1831 er oppgitt både ved konfirmasjon og vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du prøver å hjelpe meg med det tekniske også, Ann-Mary.   Har sett dette med # og 4, men det sier meg ingen annen ting enn at dette er to taster på tastaturet.  Rekner dette som et annet tema enn husmannen på Notvollen.   Hvordan kan jeg trykke meg fram til en rettledning om dette?

 

Vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.