Berit Knudsen Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 Jeg trenger hjelp med å tyde gårdsnavnene, og om noen vet hva " m.b." som står etter skinn/hud betyr. https://www.digitalarkivet.no/sk11216091807750 og det fortsetter på baksiden av neste kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else B. Rustad Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 Gårdsnavnene er skrevet med vanlig håndskrift på disse kortene. m. b. betyr vel "med bygsel" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berit Knudsen Posted October 20, 2018 Author Share Posted October 20, 2018 Takk for bygseldelen. For meg så er ikke dette vanlig håndskrift liksom kirkebøker og andre gamle håndskrevne kilder. Jeg får se om det er noen på brukerforumet som kan hjelpe meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trude Nilsen Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 (edited) Har ikke tatt med antall hud/skinn i listen med gårdsnavn. Etter beste evne og med forbehold.... underliggende Ødegaard Rustad som skylder aarl 3 huder 4 skind En plads Dalleby som skylder 3 skind. I Vang sogn paa Hedemarken Vold som skylder 9 skind I Vaage sogn Lunde Synsteng Stranden Stranden Kongsparten Rusten Selsjorde Skaarre Søre? Ødegrd K?fuen K?fuen Lom sogn Præst?de Longued? kaldes Ladengen Edited October 20, 2018 by Trude Nilsen Leif B. Mathiesen and Berit Knudsen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 Desse skiftekorta må vere laga ein gong på 1900-talet, med ei handskrift om lag sånn Else lærte på skulen. Det kan godt vere at skriftformene er normaliserte/moderniserte i høve til skifteprotokollen. Gardane er frå "Vaage" sokn, Lom sokn og "Lesje" sokn. Då treng du ei liste over gardar i desse sokna, så vil du rimelegvis kjenne att dei fleste namna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trude Nilsen Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 (edited) 5 timer siden, Berit Knudsen skrev: fortsetter på baksiden av neste kort. Vet ikke om det er dette kortet du mener... I Lesje I Dommaas 1 hud 6 skind I Merche? i Trundheims Leen 3 skind Summa 32 huder 6 skind Edited October 20, 2018 by Trude Nilsen Leif B. Mathiesen and Berit Knudsen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif B. Mathiesen Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 For å sammenfatte hvilke skiftekort detter gjelder. https://www.digitalarkivet.no/sk11216091807749 https://www.digitalarkivet.no/sk11216091807750 https://www.digitalarkivet.no/sk11216091807751 https://www.digitalarkivet.no/sk11216091807752 Skiftet er her folie 119a Hedmark, Oppland fylke, Nord-Gudbrandsdal distrikt i Gudbrandsdal, Skifteprotokoll nr. 3 (1690-1719), Skifteprotokollside, Side 118b-119a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081209720287 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif B. Mathiesen Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 (edited) Dette er bare en korreksjon på noe av det Trude allerede har transkribert Pluss at jeg har tillatt meg å sette inn gårdsnavn iflg. FT1801 Skiftekort 1 Deres paaboend gård i Faaberg Nordre Hofuin = Nordre HovenSkiftekort 2 med undeliggende Ødegaarden Rustad = Rustaden En plads Dalleby = Dalby I Vang Sogn paa Hedemarken Vold = Wold I Vaage sogn I Øye(?) = Øye Lunde = Lund Synsteng = Søsteng Stranden = Stranden ( 3 gårder) Stranden = Stranden ( 3 gårder) Kongsparten = Kongsparten Rusten = Rusten Selsjordet = Selsjordet Suare Ødegrd = Svare Ødegaard Klefuen = Kleven Klefuen = Kleven Lom sogn Præstiorde = Præstjodet Longued kaldes Ladingen = Laingen Skiftekort 3 Lysgaard = Lysgaard Skiftekort 4 I Lesje Dommaas = Dombaas Trondheims Len Merche = Merch i Rennebu(?) Edited October 21, 2018 by Leif B. Mathiesen Berit Knudsen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berit Knudsen Posted October 21, 2018 Author Share Posted October 21, 2018 Takk for god hjelp Trude og Leif. Og Ivar hadde jeg klart å lese alle navnene så hadde jeg ikke spurt om hjelp. Leif B. Mathiesen and Trude Nilsen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 54 minutter siden, Berit Knudsen skrev: Og Ivar hadde jeg klart å lese alle navnene så hadde jeg ikke spurt om hjelp. Eg forstår det - men det er ikkje urimeleg om du freistar ein del sjølv før du spør generelt om tyding av ei heil liste. Skal eg tolke Else litt fritt, stiller ho vel spørsmål ved truverdet i at du ikkje kan lese eit einaste namn frå ei liste laga på 1900-talet. Du er ingen nybyrjar her... (over 5000 innlegg). Det er lov å bruke hjelpemiddel før ein spør. Til dømes ei liste over gardane i sokna, som eg foreslo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trude Nilsen Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 3 timer siden, Berit Knudsen skrev: Takk for god hjelp Trude og Leif. Bare hyggelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berit Knudsen Posted October 22, 2018 Author Share Posted October 22, 2018 Ivar hvordan vet du om jeg har prøvd eller ikke. Kanskje var det enklere å legge inn hele lista enn å prøve å forklare hvilke navn jeg ikke forsto. Og jeg synes det er litt rart at det at jeg har prøvet å hjelpe ganske mange med å finne svar på spørsmål skal holdes mot meg når jeg ber om hjelp. Men, jeg foretrekker å tro at du bare hadde en dårlig dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trude Nilsen Posted October 22, 2018 Share Posted October 22, 2018 6 minutter siden, Berit Knudsen skrev: Og jeg synes det er litt rart at det at jeg har prøvet å hjelpe ganske mange med å finne svar på spørsmål skal holdes mot meg når jeg ber om hjelp. Enig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts