Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Serenne Julianne Ambrosiusdtr. og ektemannen Ole Hansen Tuft i Bergen etter 1826?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en ny liten nøtt som jeg kan trenge hjelp med.

 

Den 21.04.1822 døpes Anna Dorothea i Nykirken i Bergen. Hun blir født utenom ekteskap og  foreldrene er Severine Juliane Ambrosiusdatter og Ole Hansen.

 

Paren giftet  seg  i Domkirken i Bergen 08.10.1826. Brudgommen er skrevet som Ole Hansen Tufte. Han ble født utenom ekteskap på Voss med foreldre Anne Siursdtr. Tufte og Hans Olsen, soldat fra Sundsvold i Voss.

Severine ble døpt 02.11.1800 i Bergen av foreldre Ambrotius Sivertsen og Dorthe Andersdtr.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=30870&personpostnr=90855&merk=90855#ovre

 

Se vielse nr. 50.

SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0012: Ministerialbok nr. A 12, 1821-1840, s. 402
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306670650

 

 

De får imidlertid to barn til før de giftet seg.

De fikk døtrene Anna Oline  16.12.1824 og Severine Oline 03.02.1826.

 

Men etter vielsen ser jeg ikke mer til familien før datteren Anna Dorthes giftet seg i Lærdal 28.08.1848 med Evert Eriksen. De slo seg ned i Bergen.

 

Men hvor ble Ole Hansen (Tufte/Tofte) og kona Severine Juliane Ambrotiusdtr./Sivertsen av etter vielsen i 1826? Dro de kanskje til Lærdal?
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Severine Oline - nr. 8/1850?

 

Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Ministerialbok nr. D 1 (1841-1853), Viede 1850, Side 54
https://media.digitalarkivet.no/view/8332/56

 

 

 

Ja, det er nok datteren Severine Oline. 

Datteren Anna Oline døde kort tid etter fødselen 1825. Jeg finner heller ikke flere barn verken her i Digitalarkivet eller på Familysearch. Merkelig at det skal være så vanskelig å finne Ole og Severine død. Dvs. der er jo flere Ole Hansen, men ikke med gårdsnavnet, da er det jo vanskelig å vite hvem som er den rette.

 

Takk for hjelpen Grethe.

 

Her er datteren og svigersønnen m/ familie i 1865.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61301&gardpostnr=751&personpostnr=7820&merk=7820#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

Det giftet seg 28.08.1845

Sogn og Fjordane fylke, Tønjum, Borgund, Hauge, Årdal i Lærdal, Ministerialbok nr. A 8 (1834-1853), Viede 1845, Side 30
https://media.digitalarkivet.no/view/11600/32

 

 

Takk igjen.

Det var  nok en skrivefeil fra min side. Jeg har ført inn rett dato og årstall i slektsprogrammet.

Jeg vet ikke om hva som var grunnen til at de giftet seg i Lærdal. Brudgommen var bakersvend, så han kan ha vært i lære i Lærdal, for normalt skulle vel vielsen ha funnet sted i Bergen. Men det kan jo tenkes at Anna Dorthea's foreldre var døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grethe.

Ja, dette er jo litt av problemet. Hun bruker Ambrosiusdtr. ved to anledninger, Sivertsen og Iversen, noe som jo ikke gjør søket noe lettere.

Jeg har sjekket fadderne ved barnedåpene til Evert og Anne Dorthea, inkl dåpen til sønnen Ole Severin i Lærdal i 1846 frem til siste barnet i 1858, men verken Ole Hansen eller Severine Juliane er blant fadderne. Det er derimot Anne Dortheas søster og svoger. Det får meg til å tro at foreldrene henne må være døde før 1848.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det meget underlig at Ole Hansen og Severine Juliane Ambrosiusdtr./Iversen/Sivertsen får sine tre barn før ekteskapet i 1826.

På det tidspunktet var Severine bare 26 år og burde normalt sett vært i stand til å få flere barn.

Men jeg er ikke i stand til å finne fler uansett hvordan jeg søker eller vilken navnekombinasjon jeg bruker.

Det ser rett og slett ut til at begge forsvinner etter vielsen, men hvor?

Den ene datteren giftet seg i Lærdal i 1845, den andre i Bergen i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Ann-Mary. 

Jeg skulle akkurat sette meg til å lete gjennom kirkebøkene for Lærdal fra 1826 og fremover for å se om jeg kunne finne dem der.Men  da var det nok bare det unge paret som flyttet dit, trolig fordi Edvard/Evert hadde fått seg arbeid som bakersvenn der inne. De giftet seg jo i august samme året som de flyttet inn dit.

Da får jeg se om det er andre måter å spore opp Ole og Severine Juliane på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den lenken Ann-Mary.

Det hadde gått meg hus forbi, men så har nå han Lars ganske mange tema gående til enhver tid 🙂

Jeg skal legge inn opplysningene vedr. Severine Oline og familien. Men dessverre er fortsatt gåten uløst med hensyn til hvor foreldrene henne ble av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.