Gå til innhold
Arkivverket

Forvirrende !! - Hvor er Sogneprest Theophilus Jonson Schanche født og når ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Theophilus Jonson Schanche er født  sent 1500 eller tidlig 1600, men det er tydeligvis stor uenighet om hvor og når dette fant sted.

 

image.png.a783f54595e57f06c227b1d7b8a01caf.png

 

 

Utdrag fra diverse  slektstre på nett

 

Født:1597 - Høyland, Sandnes, Rogaland

Død:8. des 1663 - Egersund, Rogaland

Far:Jon Schanche

Kone:Maren Jonson Schanche (født Christensdatter Trane)

Kone:Karen Jonson Schanche (født Sørensdatter)

Barn:Maren Theophilsdatter Schanche, Jonas Theophilusen Schanche, Elisabeth Theophilusen Schanche

 

 

Født:1619 - Bergen

Død:12. aug 1663 - Egersund

Foreldre:Jon Mogensen Schanke, Bispedatter Magdalena Mogensson Schanche (born Andersdatter Foss)

Søsken:Christense Jonsdatter Skancke, Karen Glad (born Jonsdatter Skancke), Hans Jonsen Schanche, Zakarias Jonsen Schanke, Mogens Joenson Skancke, Anders Jonsen Schanke, Son Schancke

 

 

Født:Ca. 1610 - Innvik, Stryn, SF, Norge

Død:8. des 1663 - Egersund, Rogaland, Norge

Foreldre:Jon Mogenson Mogensen Schanke, Magdalena Skancke (född Andersdotter Foss)

Søsken:Christense Glad (född Jonsdatter Schancke), Karin Jensen (född Jonsdatter Schancke), Hans Jonsson Skancke., Mogens Jonsson Schanche, Anders Jonsson Schanche, Son Schancke, Dau Schancke, Zacharias Jonsson Schanche

 

 

Finnes det dokumentasjon eller indikasjon på hvor han ble født ?

 

På forhånd takk for alle svar/tips som måtte komme

 

Mvh

Ivar

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary

 

Vet ikke helt om jeg stoler på den basen heller :) Her står at Theophilus er født ca 1619 mens faren er ført som død i Innvik 1617.

 

Men tusen takk for tips

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Kjøbenhavns Universitets Matrikel  (1611-1829) av S. Birket-Smidt (skannet og publ. av Lars Ove Wangensteen 2009) - 23. januar 1637 med navnet Theophilus Ionæ Sckankius - side 137 - http://genealogi.no/kilder/studentmatrikler/kbh_1749_1602/B-S-B1-101-200OCR.pdf

33ddb888fc318e0539e3ae6c6d9559c7.png

 

Iogmed at far hans var prest i Innvik kan det vel tyde på Theophilus var født der?

 

Forøvrig er det mye godt stoff både om Theofilus (side 343) og hans far (side 330) i denne boken - https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015070908030

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Ann- Mary og Egil. Her var det utrolig mye spennende informasjon å ta til seg.

 

Litt av en kar den godeste Jon Mogenssøn. Han må jeg studere nærmere etter arbeidstid.

 

Ellers enig med Egil. Det er vel sterke indisier her i dette materiellet som peker på at Theophilus er født i Innvik ca 1617.

 

Tusen takk for hjelp.

 

Skulle det være andre som sitter med info om denne familien så del gjerne :)

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei,

 

  jeg kom over denne da jeg lette etter noe annet. Jeg skrev masteroppgave om tidlig-reformatoriske prestekoner med Magdalena som case, og ser 1618 som mest sannsynlige fødselsår for Theophilus, siden sommeren 1617 (skilsmissesaken i Bergen) var siste gang det var opplagt mulighet for fysisk kontakt mellom Magdalena og Jon; fra da og frem til henrettelsen var Jon stort sett på rømmen. Det er også mest sannsynlig at Theophilus ble født enten i Innvik, der familien hadde bodd siden århundreskiftet og hvor Magdalena hadde enkesete og hvor hun ble boende i mange år, eller i Bergen, der hun hadde hyppige besøk og også familie.

  Jeg er også skeptisk til Geni, der jeg fant opplagte feil mens jeg var kort innom, men også til NHL  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2021 den 20.47, Catharine Rietti skrev:

Jeg skrev masteroppgave om tidlig-reformatoriske prestekoner med Magdalena som case

Hei Catharine

Velkommen på forumet og hyggelig at du deler informasjon med oss. 

Og så bra å høre at du også stiller deg skeptisk til gamle slektskrønikere, såkalte slektsforeninger, Geni osv

Skulle like å lese masteroppgaven din. Lar det seg gjøre?

 

 

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

  jeg er ny på dette og ikke sikker på om jeg svarer en eller begge.

 

  De Robelin brukte jeg mye til oppgaven. Han har med Theophilus og følger etterkommerne hans til et visst punkt (jeg mente jeg hadde tatt kopi av det mest relevante, men finner den ikke).

 

  Oppgaven min, "Og hvad så med de prestkoner?",  er ikke tilgjengelig på nett, men kan lånes fra Universitetsbiblioteket i Bergen, via et bibliotek. Hvordan det fungerer nå  i korona-tiden, er ikke godt å si. Sogelaget i Nordfjord fikk også et eksemplar. Jeg er ikke sikker på om jeg fremdeles har min digitale utgave, det har vært noen omkalfatringer, iallfall fant jeg ikke den ikke ved første enkle søk. Jeg har papirutgave.

 

Vennlig hilsen

Catharine  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. F. Lampe, 1896,har ikkje med nokon son som heiter Theofilius. Dei borna til Jon Skanke han har med er Karen, Mogens, Hans og Zacharias, sistnemnde fødd 1601.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Lars! Har lagt den inn.

 

Gunnar Sigdestad,

 

    da mangler Lampe også Anders, som døde i slutten av tenårene, og Christense, som kanskje ikke nådde konfirmasjonsalder. Begge disse, og de du nevner, er omtalt i forskjellige rettsdokumenter jeg har lest. Jeg kan ikke huske å ha sett Theophilus i dokumentene knyttet til Jon, sannsynligvis fordi han var så ung, kanskje posthum. Men det er kirkelige og administrativ dokumentasjon på ham.

 

Vennlig hilsen

Catharine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.