Gå til innhold
Arkivverket

"Uekte" barn født i Kristiansand 1816: Finnes det andre kilder til foreldrenes identitet enn kirkeboken?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Det utenomekteskapelige pikebarnet Nille Severine døpes i Kristiansand 9. juni 1816. Som foreldre oppgis "Ungk. Artillerist Niels Hansen" og "Pige Ranni Sørensd." Identiten til moren, Ranni Sørensdatter, har jeg klart å finne ut av, men faren har jeg ikke kommet på sporet av. Kan det finnes kildemateriale ved Statsarkivet i Kristiansand som potensielt sett vil kunne bidra til å etablere identiteten til artillerist Niels Hansen?

 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er flere enn en artillerist som heter Niels Hansen i militærarkivene, derfor vil det trolig være svært usikre opplysninger du kan finne der.

Allerede fra 1763 av ble det innført underholdningsbirag til barn født utenfor ekteskap. Dette skulle skje etter skjønn av fogd eller magistrat. Fra 1821 skulle amtmannen fastsette bidraget hvis det ikke ble betalt som pålagt. Altså kan det være at du kan finne noe i disse arkivene.

Utlagt far kunne fri seg fra farskapet ved å avlegge ed, denne skal finnes i tingbøkene til sorenskriver eller byfogd.

Vi pleier henvise til skjema for å bestille oppslag i arkivene, men i dette tilfellet vil jeg anta at letejobben blir såpass ressurskrevende at du vil bli anbefalt å møte på lesesal for å studere kildene selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar! Et navn som Niels Hansen er ikke akkurat et ideelt utgangspunkt for genealogiske undersøkelser, men her fikk jeg noen gode tips om hvor det likevel kan være mulig å finne relevant informasjon. Vil alle aktuelle dokumenter være tilgjengelig på Statsarkivet i Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett, ja. Men Magistraten er hos IKAVA (Interkommunalt arkiv i Vest-Agder). Dette skulle imidlertid ikke være noe problem da de har felles lesesal:

https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/statsarkivet-i-kristiansand

 

(for å avtale om lesesalsbesøk kan du bruke eposten lesesal.kristiansand@arkivverket.no )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 29.10.2018 den 21.12, Otto Martin Christensen skrev:

Det utenomekteskapelige pikebarnet Nille Severine døpes i Kristiansand 9. juni 1816. Som foreldre oppgis "Ungk. Artillerist Niels Hansen" og "Pige Ranni Sørensd." Identiten til moren, Ranni Sørensdatter, har jeg klart å finne ut av, men faren har jeg ikke kommet på sporet av. Kan det finnes kildemateriale ved Statsarkivet i Kristiansand som potensielt sett vil kunne bidra til å etablere identiteten til artillerist Niels Hansen?

 

Mvh Otto

 

@Otto Martin Christensen

 

Samme mann? 

 

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 
 

 

Begravde: 1810-05-21 

Person: Niels Hansen

PERMANENT ID: pg00000001606164
   
Løpenr:
2
Rolle:
pårørande
Fornavn:
Niels
Etternavn:
Hansen
Kjønn:
m
Stilling/stand:
Artillerist, Ungkarl
Bosted:
-
Alder:
-
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Dødsdato:
-
Dødsår:
-
Årsak:
-
Meldt:
-
Lege:
-

Løpenr 1 

Rolle:
avdød
Navn:
Ingebreth Nielsen*
Stilling/stand:
Uægte Barn
Fødselsår:
1810
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 2 

Rolle:
pårørande
Navn:
Niels Hansen
Stilling/stand:
Artillerist, Ungkarl
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 3 

Rolle:
pårørande
Navn:
Joran Bendtsd
Stilling/stand:
Pige
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-
År:
1810
Side:
45
Løpenr:
-
Jordfestelsesdato:
-
Begravelsesdato:
05-21
Melder:
-
Sogn/kirke:
-
Merknader:
Hiemmedøbt.

Kildeinformasjon:

Ministerialbok for Kristiansand prestegjeld 1793-1818 (1001P)

Gå til full kildeinformasjon 

Fylke:
Vest-Agder
Kommune (1947):
Kristiansand
Geografisk område:
Kristiansand prgj.
Kristiansand sokn
Startår:
1793
Sluttår:
1818

Begravde:

1810-05-21 

Sogn/kirke:
-
Side:
45
Løpenr:
-
BIDRAGSYTERE
Døde og begravde:

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO


Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001606164

 

Skannet

https://media.digitalarkivet.no/view/9563/47

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, jeg har også merket meg denne oppføringen og tenkt at det kan være snakk om samme mann — uten at det har gitt meg noen nye nøkler til å finne nærmere ut av mannens identitet. Takk for at du fulgte opp saken, Ann-Mary!
 

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.