Gå til innhold
Arkivverket
Arne Åsbjørn Drangeid

Knud i Konstali (1676) - Bakke/Lund (V-Agder/Rogal.)

Recommended Posts

Arne Åsbjørn Drangeid

Eg lurer litt på denne karen her, Knud (L?) i Konstali. (Skiftekort)

Kan det vere far til den Øystein Knutson, som er skrive om på nettsida "Naturtriangelet"?

 

Eg ser at Knud over har ein son, "Oesten", som vel kan normaliserast "Øystein" (?)

 

(Kva i all verda heiter son nr. 1?)

 

Elles er det eit skifte etter ein "Oesten Konstali" berre eit par år etter Knud....

 

Kanskje det er nokon som har bygdeboka for Bakke tilgjengeleg, som kan sjå om det står noko oppklarande der, om folka på Konstali?

 

Venleg helsing

Arne Drangeid

Endret av Arne Åsbjørn Drangeid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nils Aksel Horvei

Østen fikk bygselbrev 1618

Han er nevnt Knudssøn i Lund Prestemanntall 1664-66

https://www.digitalarkivet.no/ft10051005180137

Han var 72 år i Jæren og Dalane Fogdemanntall 1664

https://www.digitalarkivet.no/ft10041005310028

Ingen Knut nevnes på Konstali i manntallene

 

Knud Konstali har jeg funnet for første gang i Kobberskatten 1674

https://www.digitalarkivet.no/rk20110504777315

Siste person i nest siste gård på høyre side

 

Skiftet etter Knud

https://www.digitalarkivet.no/sk20081106650350

Nederste linje til venstre:

S(alig) Knud N(edre) Constelj och hans quinde

 

Ved skiftet etter Østen Konstali 31/5 1678 nevnes salig Knud Constelis børn

https://www.digitalarkivet.no/sk20081106650430

 

Denne Knut Konstali som det var skifte etter 5/7 1676 nevnes i Lund bygdebok s. 244 under Lindland.

Han var sønn av Håvar Torjusen og Gitlaug Østensdtr på Lindland, og hun var datter av Østen Konstali

 

Hoffuer er Håver/Håvar.

 

Når det gjelder de to bygdebøkene for Bakke, så har jeg funnet mange feil med hensyn til mine aner.

Bøkene ble nok utgitt i hastverk uten tilstrekkelig ettersjekk da forfatteren døde.

 

Endret av Nils Aksel Horvei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H. Trelsgård
16 timer siden, Arne Åsbjørn Drangeid skrev:

Kanskje det er nokon som har bygdeboka for Bakke tilgjengeleg, som kan sjå om det står noko oppklarande der, om folka på Konstali?

 

6 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Når det gjelder de to bygdebøkene for Bakke, så har jeg funnet mange feil med hensyn til mine aner.

Bøkene ble nok utgitt i hastverk uten tilstrekkelig ettersjekk da forfatteren døde.

 

Bakke bygdebok foreslår Knut Lauritsen øvre Sira som far til Øystein Knutsen. Det kan ikke stemme. Ifølge fogdens manntall fra 1664 var Øystein Konstali 72 år gammel, mens Knut Sira var 70 år gammel.

 

Bygdebok for Sirdal, bind 4, s. 385 forklarer at Øystein hadde broren Torkel Knutsen Øverland i Lund sogn (Rogaland). De eide sammen 7 engelsk jordegods i gården Ovedal i Bakke sogn (Sirdal) i 1647. https://www.nb.no/items/1a927cc9ae334275a467ef654bdba781?page=388

Ifølge bygdebok for Lund var Torkel Øverland for øvrig bror til Laurits Knutsen Hellesmark (også det en gård i Lund).

Brødrenes far kjennes bare med fornavn. Av jordegodset brødrene eide ser det ut til at han må ha vært gift med ei datter til en Sigbjørn (Tollaksen) med tilknytning til Drange-gårdene i Nes sogn (Flekkefjord).

Bygdebok for Nes herred, bind 2, 1. halvbind har på s. 274 ei tavle med flere slektsledd bakover i tid. https://www.nb.no/items/ea93d9621cfda554f62709e9a9d68fb0?page=277

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nils Aksel Horvei
4 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Bakke bygdebok foreslår Knut Lauritsen øvre Sira som far til Øystein Knutsen. Det kan ikke stemme. Ifølge fogdens manntall fra 1664 var Øystein Konstali 72 år gammel, mens Knut Sira var 70 år gammel.

 

Lars Ramsli mener i ”Bakke Bygdebok, Gards- og slektshistorie”, del 1, 2001, s. 211 og 324 at Øystein Knutson Konstali var bror av Ståle Knutson Briklansd og at de var sønner av Knut Lauritzen Sira, siden Ståle 21/3 1633 solgte gods i Konstali til Øystein. Det er godt mulig, men i så fall var de sønner av den Knut Larsson (Lauritsson) Sira som han på side 468 sier var med på.tinget 1591 og skreiv under på fullmakta for de som var valgte til å reise til Kristiania for å hylle Kristian IV som prins. Han må være død før den første kjente skattelisten fra 1606.

og ikke av han som er nevnt på tinget på Orstad i Egersund 10/4 1617 og i skattelistene fra 1628 til 1670 og som i Fogdemanntallet1664 var 70 år. Lars Ramsli har nemlig ikke fått med seg at dette nødvendigvis må ha vært to ulike personer.

Jeg har ikke sett liste over underskriverne i 1591, og vet ikke om det Lars Ramsli sier er rett.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Åsbjørn Drangeid

Takkar så mykje for mange og opplysande innspel... 🙂

 

Og då er det nok eit par relasjonsfloker i ein geni-profil eg har rota meg borti, som treng røskast opp litt i... 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nils Aksel Horvei
4 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Bygdebok for Sirdal, bind 4, s. 385 forklarer at Øystein hadde broren Torkel Knutsen Øverland i Lund sogn (Rogaland). De eide sammen 7 engelsk jordegods i gården Ovedal i Bakke sogn (Sirdal) i 1647. https://www.nb.no/items/1a927cc9ae334275a467ef654bdba781?page=388

 

Som det står i Bygdebok for Sirdal: Knud Hoffuersøn nevnes på Offuerdall (Ovedal) i Prestemanntallet 1664-66

https://www.digitalarkivet.no/ft10051005180137

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H. Trelsgård
20 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Lars Ramsli mener i ”Bakke Bygdebok, Gards- og slektshistorie”, del 1, 2001, s. 211 og 324 at Øystein Knutson Konstali var bror av Ståle Knutson Briklansd og at de var sønner av Knut Lauritzen Sira, siden Ståle 21/3 1633 solgte gods i Konstali til Øystein. Det er godt mulig, men i så fall var de sønner av den Knut Larsson (Lauritsson) Sira som han på side 468 sier var med på.tinget 1591 og skreiv under på fullmakta for de som var valgte til å reise til Kristiania for å hylle Kristian IV som prins. Han må være død før den første kjente skattelisten fra 1606.

og ikke av han som er nevnt på tinget på Orstad i Egersund 10/4 1617 og i skattelistene fra 1628 til 1670 og som i Fogdemanntallet1664 var 70 år. Lars Ramsli har nemlig ikke fått med seg at dette nødvendigvis må ha vært to ulike personer.

Jeg har ikke sett liste over underskriverne i 1591, og vet ikke om det Lars Ramsli sier er rett.

 

 

 

Det vil nok være mer rimelig å anta at den Knut Sira som nevnes i 1591 ( https://www.nb.no/items/3485592d92045ef45c96db83b7b3f293?page=390 ) var brødrenes far. Jeg er imidlertid usikker på om Knut var sønn til en Laurits. Etter et eldre skiftebrev skulle den Laurits som nevnes på nedre Sira fra 1602-03 ( https://www.digitalarkivet.no/rk20080825610408 ) være sønn av en Sivert Sira: https://www.nb.no/items/3485592d92045ef45c96db83b7b3f293?page=504

 

Jeg har NSF sin utgivelse med segltegninger fra hyllingen 1591 ett eller annet sted og skal få sjekket bumerket så snart jeg finner boka.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Åsbjørn Drangeid
6 hours ago, Jan H. Trelsgård said:

Jeg har NSF sin utgivelse med segltegninger fra hyllingen 1591 ett eller annet sted og skal få sjekket bumerket så snart jeg finner boka.

 

Her skjønar eg at ein har med vidarekomande slektsgranskarar å gjere... 🙂 

 

Ventar i spenning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H. Trelsgård
På ‎05‎.‎11‎.‎2018 den 18.25, Jan H. Trelsgård skrev:

Jeg har NSF sin utgivelse med segltegninger fra hyllingen 1591 ett eller annet sted og skal få sjekket bumerket så snart jeg finner boka.

 

Både Laurits og Knut Sira satte sitt bumerke under fullmakten fra Lund skipreide til kongehyllingen i 1591.

Laurits sitt bumerke har bokstavene L: S: (Laurits Sivertsen) mens Knut sitt bumerke har bokstavene K: L: (antakelig Knut Lauritsen).

 

Knut Sira kan som nevnt passe som far til Laurits Knutsen Hellesmark (i Lund), Torkel Knutsen Hellesmark/Øverland (i Lund), Ståle Knutsen Brikland (i Bakke) og Øystein Knutsen Konstali (i Bakke). Torkel Hellesmark nevnes første gang i ei skatteliste fra 1604-05: https://www.digitalarkivet.no/rk20080825610662 (nederst på høyre side). I landskatt til Mikkelsmesse og jul 1611 opptrer imidlertid både Torkel og "unge" Torkel på Hellesmark: https://www.digitalarkivet.no/rk20080825620239 Torkel flyttet senere til Øverland i Lund.

Laurits Hellesmark nevnes første gang i landskatt til Martini 1614: https://www.digitalarkivet.no/rk20080825630060

Ståle Brikland bodde den første tida på gården øvre Mysse i Sokndal sogn (Rogaland). Han nevnes der i årene 1610-20 ifølge nettstedet wisted.net

I 1621 betalte "Stolle Indre Møsse" førstetake av 1 hud jordegods i Mjåsund i Bakke: https://www.digitalarkivet.no/rk20080825640597

I 1623-24 betalte "Stolle Knudsen" førstetake av "en ødde Jord Biercheland [Brikland] som thillforne haffuer Liggett Vnder Miaasund, och er nu derfra tagid med en hud i Landschiuld": https://www.digitalarkivet.no/rk20080825640989    

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.