Gå til innhold
Arkivverket

Kommunikantprotokoller som er utrolig trege å bla i.


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Dere har nylig lagt ut 3 nye skannede Kommunikantprotokoller for Eidsvoll. Med min gamle PC er disse noe av det aller treigeste jeg har bladd i, skikkelig sirup!

Er det fordi protokollene er avfotografert i farger? Hvis det er tilfelle, hvorfor ikke bruke svart/hvitt når det kun er tekst skrevet med mørkt blekk på lyst papir? Disse protokollene inneholder jo kun lister med navn, ikke noe annet. Da hadde vel filene blitt litt mindre krevende å bla i.

Finnes det generelt en mulighet for dere til å konvertere til s/h i ettertid, for å krympe filstørrelser?

Se protokollene: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&t[]=116&archive_key=&m[]=0237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel kanskje ikkje så mykje "tyding".... men litt likevel.

 

Med min nesten nye PC (berre litt over 7 år gammal) går det heilt fint, sideskift på litt mindre enn eitt sekund.

Internettlinja mi er heller ikkje noko å skryte av (eigentleg ei telefonlinje i ein minst 40 år gammal koparkabel).

Det kan vere PC-en din som er problemet (maskin- eller programvare), eller kapasiteten i Digitalarkivet, eller

kapasiteten i linjene/sentralane mellom deg og Digitalarkivet.

 

Når ein skal tyde skrift, kan fargetonar vere viktig for tydinga.

Difor er eit fargebilete betre å tyde enn svart-kvitt/gråtone.

 

Bileta (jpeg-filene) frå kommunikantprotokollen er ikkje spesielt store samanlikna med andre dokument her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la emnet feil sted, men takk for tilbakemeldingen, Ivar S. Det går raskere nå, så det kan ha vært en full cache eller noe annet. Min PC fyller 18 år med det første, så det er vel snart på tide med en oppgradering... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.