Gå til innhold
Arkivverket

Skotten på Hjortland


Tone Nilsen
 Del

Recommended Posts

 

 

"Til Hjortland kom Laurits Davidson først på 1600-talet, og han gjorde seg meir gjeldande enn dei andre som er nemnde. Han skulle vera av skotteslekt, og det at både han og sonen vert lensmenn tyder på at det var noko med dei." - står det i Kvinnherad 2, Gards- og ættesoga: soknene Ølve, Hatlestrand, Ænes.

Laurits er min direkte ane i 12. generasjon. Sønnene Tomas Hjortland og Jon Hjortås er begge mine forfedre i hver sin grein. Etter å ha lest det jeg har kommet over om dem, ser det ut til at de er av Lawson-familien, og ikke Maxwell slik mange tror. Har også forstått det slik at lenken til etternavnet Pust er ugyldig.

Er det noen som vet hvordan jeg leter videre?  Laurits (også nevnt som Lars og Laurence/ Lawrence) ble født i 1594 og døde i 1666. Han var gift med Magnhild Arnesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Laurits Davidson i slekten min, 11 generasjoner bakover, via sønnen Torkel Larsen Øvrehus, f. ca.1635, og så en linje via Ingeborg Larsdtr. (1647-1710) som visstnok skal ha vært en datter til Lars/Laurits Davidson (i følge Jostein Børnes, og andre). Jeg har heller ikke skrevet opp dette med etternavnet Pust, for kan ikke se at dette er bevist, eller er god nok dokumentasjon på slik kobling. Jeg har som motto, at alt går an å finne, til det motsatte er bevist. Jeg har ikke utelukket Maxwell til nå, for det kan vel være at disse to slektene hadde nær forbindelse, eller var beslektet bakover, og at slekten kan gå til begge (?) Fikk jo DNA- treff mot ein Markwell i Australia, og har mange treff mot folk som har navnet MacKie i sin slekt, og en del lignende navn. Venter på svar på DNA som mine foreldre har tatt, for å få vite hvilken side slike treff er fra. Vet ikke om disse DNA- treffene kan komme fra den slekten, eller om det er for langt tilbake i tid for å kunne få utslag, men interessant er det. Det skal ligge ute borgerbøker fra Bergen på nettet, fra 1500- tallet og fremover, der er det vel mulig å finne noe kanskje, og via Nasjonalbiblioteket sine sider, der er det jo også lagt ut mange bøker, en del godt innhold om handel med skottene og andre der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Jeg har også Laurits Davidson i slekten min, 11 generasjoner bakover, via sønnen Torkel Larsen Øvrehus, f. ca.1635, og så en linje via Ingeborg Larsdtr. (1647-1710) som visstnok skal ha vært en datter til Lars/Laurits Davidson (i følge Jostein Børnes, og andre). Jeg har heller ikke skrevet opp dette med etternavnet Pust, for kan ikke se at dette er bevist, eller er god nok dokumentasjon på slik kobling. Jeg har som motto, at alt går an å finne, til det motsatte er bevist. Jeg har ikke utelukket Maxwell til nå, for det kan vel være at disse to slektene hadde nær forbindelse, eller var beslektet bakover, og at slekten kan gå til begge (?) Fikk jo DNA- treff mot ein Markwell i Australia, og har mange treff mot folk som har navnet MacKie i sin slekt, og en del lignende navn. Venter på svar på DNA som mine foreldre har tatt, for å få vite hvilken side slike treff er fra. Vet ikke om disse DNA- treffene kan komme fra den slekten, eller om det er for langt tilbake i tid for å kunne få utslag, men interessant er det. Det skal ligge ute borgerbøker fra Bergen på nettet, fra 1500- tallet og fremover, der er det vel mulig å finne noe kanskje, og via Nasjonalbiblioteket sine sider, der er det jo også lagt ut mange bøker, en del godt innhold om handel med skottene og andre der. 

Så artig 🙂 Da er vi i slekt da, langt tilbake. Jeg har ikke tatt DNA-test enda, men det skal jeg gjøre. Skottenavnene som går igjen i denne forbindelsen er Lawson (altså av MacLaren-klanen), Maxwell og Grey/Gray. Dette må vi finne ut av 🙂 

Endret av Tone Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laurence Davidson Lawson was the son of David Lawson who emigrated from Scotland to Norway in the 17th century. Laurence was born in 1594 and emigrated to Norway in 1613. There he married Magnhild Arnesdatter of Hjortland-Hjortaas. Laurence served the sheriff of Strandebarm, and also represented the district at the royal celebration of King Frederik's election in 1657. Their son Thomas Lauridzson later became the sheriff of Strandebarm. Laurence died in 1666. (Statsarkiv, Bergen: L.H. Horton, Ancestral History of the Grey-Lason-Hjortaas family, (California, 1963), p.25)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite, er noen mnd. siden jeg så på denne slekten sist, legger noen slekter til sides av og til, og tar frem andre, for å prøve å løse. Så har fått orden på noen slekter i Vik i Sogn, nå i det siste, mellom annet en slekt fra Skjørvo i Vik, der jeg fant to ledd til, som ikke var kommet med i bygdebøkene der (sikkert på grunn av at det ikke har vært så mange kilder lett tilgjengelig tidligere). Har kommet tilbake til 1500 - tallet der nå, ved hjelp av gammelt diplom/brev og av noe som stod om odelsgods, som ble arvet fra foreldre til sønn. Men kan la denne slekten fra Skottland ligge fremme litt igjen (notater), så kommer jeg på å lese om den også. Prøven som jeg tok viser 17,9 prosent DNA fra Irland, Skottland og Wales, og resten av slekta har ca. 17 prosent i gjennomsnitt derfra, så bør nok se mer på det fremover, for å kvalitetssikre linjene litt. Så blir også interessant å se om det er på far sin side (der linjene til Lawson, eller Maxwell er), eller på min mor sin side det viser mest fra disse landa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 13.59, Svein O. Tislevoll skrev:

Jeg har også Laurits Davidson i slekten min, 11 generasjoner bakover, via sønnen Torkel Larsen Øvrehus, f. ca.1635, og så en linje via Ingeborg Larsdtr. (1647-1710) som visstnok skal ha vært en datter til Lars/Laurits Davidson (i følge Jostein Børnes, og andre). Jeg har heller ikke skrevet opp dette med etternavnet Pust, for kan ikke se at dette er bevist, eller er god nok dokumentasjon på slik kobling. Jeg har som motto, at alt går an å finne, til det motsatte er bevist. Jeg har ikke utelukket Maxwell til nå, for det kan vel være at disse to slektene hadde nær forbindelse, eller var beslektet bakover, og at slekten kan gå til begge (?) Fikk jo DNA- treff mot ein Markwell i Australia, og har mange treff mot folk som har navnet MacKie i sin slekt, og en del lignende navn. Venter på svar på DNA som mine foreldre har tatt, for å få vite hvilken side slike treff er fra. Vet ikke om disse DNA- treffene kan komme fra den slekten, eller om det er for langt tilbake i tid for å kunne få utslag, men interessant er det. Det skal ligge ute borgerbøker fra Bergen på nettet, fra 1500- tallet og fremover, der er det vel mulig å finne noe kanskje, og via Nasjonalbiblioteket sine sider, der er det jo også lagt ut mange bøker, en del godt innhold om handel med skottene og andre der. 

Navnet Pust er faktisk motbevist, det har ingenting med vår slekt å gjøre. Det er Lawson, muligens Maxwell og Gray (for meg som også har slekt på Netland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 23.41, Tone Nilsen skrev:

Maxwell-navnet kan komme med Nelly Maxwell født i Skottland (1540 - 1600), mor til David Lawson

Nelly Maxwell (1540 - 1600)  står oppført i mange kilder, men jeg greier ikke å bekrefte henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke er bekreftet som mor til David Lawson, så bør vi nok la være å skrive henne opp inntil videre. Kan ikke se noe Nelly i mine notater, men har skrevet opp førstegenerasjon i denne slekten for det meste, så det er mulig det er noe i generasjonene etter, uten at jeg har sett det. Hvis hun var mor til David, så må det være sannsynlig at enkelte etterkommere er oppkalt etter henne. Det som jeg har, er vel det same som du har, noe ættegransker H. Chr. Hjortaas som selv var av denne slekten, har gransket, frå Kvinnherad 1 Bygdesoge: Ættefeider skal ha drive Lars fra Skottland og til Hatlestrand. Så har jeg dette (har glemt å skrive opp kilde, men må være fra bok, eller nettsted på internett): David Lawson var fødd i Scotland ca.1563 og d. i Norge. Flytta til Norge med sin sønn ca.1613. Den linjen som jeg har med Jakob Endresen Øvrehus, født ca.1650, d.1701 og Ragnhild Torkildsdtr. Øvrehus, f.1676, står vel ikke i bygdebøkene, på grunn av at det var gjort feil der tidligere, og så var det en person som tilfeldigvis oppdaget feilkobling med en annen slekt, og at det egentlig var slekten bakover til Lars Davidsen Hjortland som var den rette. Slekten Gray tror jeg ikke at jeg har, hvertfall ikke funnet linjer som går til han, til nå, men har en del linjer som stopper litt tidlig, som det kanskje er mulig å komme videre på senere, ved mer gransking. Det er bra visst slekten Pust er motbevist, ja, så slipper vi å tenke på den koblingen der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Ættefeider skal ha drive Lars fra Skottland og til Hatlestrand.

 

Det kunne kanskje også være handel? Se for eksempel s. 22 i Anton Espelands Skottene i Hordaland og Rogaland. Fra aar 1500-1800

image.png.8eda04f90df692626d25944e7236df4c.png

Lenke til boken på nb.no: https://www.nb.no/items/29eb48eb9c82e1afd028bd20bcc073b8?

 

Jeg har lært meg å klippe og lime😃 Dette er fra en artikkel av Sølvi Sogner i Historisk tidsskrift:

image.png.bcfbf380d1c6fb8f2b5f772882c76e77.png

S. Sogner: "Om migrasjon og minoriteter i Norge i tidlig moderne tid", i Historisk tidsskrift, 78, 1999, s. 61-74. Lenke: https://www.nb.no/items/3d7f170c198ca629be6687b5e5f23c11 

 

 

 

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 0.29, Svein O. Tislevoll skrev:

Hvis hun ikke er bekreftet som mor til David Lawson, så bør vi nok la være å skrive henne opp inntil videre. Kan ikke se noe Nelly i mine notater, men har skrevet opp førstegenerasjon i denne slekten for det meste, så det er mulig det er noe i generasjonene etter, uten at jeg har sett det. Hvis hun var mor til David, så må det være sannsynlig at enkelte etterkommere er oppkalt etter henne. Det som jeg har, er vel det same som du har, noe ættegransker H. Chr. Hjortaas som selv var av denne slekten, har gransket, frå Kvinnherad 1 Bygdesoge: Ættefeider skal ha drive Lars fra Skottland og til Hatlestrand. Så har jeg dette (har glemt å skrive opp kilde, men må være fra bok, eller nettsted på internett): David Lawson var fødd i Scotland ca.1563 og d. i Norge. Flytta til Norge med sin sønn ca.1613. Den linjen som jeg har med Jakob Endresen Øvrehus, født ca.1650, d.1701 og Ragnhild Torkildsdtr. Øvrehus, f.1676, står vel ikke i bygdebøkene, på grunn av at det var gjort feil der tidligere, og så var det en person som tilfeldigvis oppdaget feilkobling med en annen slekt, og at det egentlig var slekten bakover til Lars Davidsen Hjortland som var den rette. Slekten Gray tror jeg ikke at jeg har, hvertfall ikke funnet linjer som går til han, til nå, men har en del linjer som stopper litt tidlig, som det kanskje er mulig å komme videre på senere, ved mer gransking. Det er bra visst slekten Pust er motbevist, ja, så slipper vi å tenke på den koblingen der. 

Jeg har heller ikke greid å bekrefte det, Nelly bare dukker opp som hans mor hos mange på MyHeritage. Jeg fører henne heller ikke opp før jeg får det bekreftet 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 13.59, Svein O. Tislevoll skrev:

Jeg har også Laurits Davidson i slekten min, 11 generasjoner bakover, via sønnen Torkel Larsen Øvrehus, f. ca.1635, og så en linje via Ingeborg Larsdtr. (1647-1710) som visstnok skal ha vært en datter til Lars/Laurits Davidson (i følge Jostein Børnes, og andre). Jeg har heller ikke skrevet opp dette med etternavnet Pust, for kan ikke se at dette er bevist, eller er god nok dokumentasjon på slik kobling. Jeg har som motto, at alt går an å finne, til det motsatte er bevist. Jeg har ikke utelukket Maxwell til nå, for det kan vel være at disse to slektene hadde nær forbindelse, eller var beslektet bakover, og at slekten kan gå til begge (?) Fikk jo DNA- treff mot ein Markwell i Australia, og har mange treff mot folk som har navnet MacKie i sin slekt, og en del lignende navn. Venter på svar på DNA som mine foreldre har tatt, for å få vite hvilken side slike treff er fra. Vet ikke om disse DNA- treffene kan komme fra den slekten, eller om det er for langt tilbake i tid for å kunne få utslag, men interessant er det. Det skal ligge ute borgerbøker fra Bergen på nettet, fra 1500- tallet og fremover, der er det vel mulig å finne noe kanskje, og via Nasjonalbiblioteket sine sider, der er det jo også lagt ut mange bøker, en del godt innhold om handel med skottene og andre der. 

John Cunningham er med i St.Andrews-databasen. Her finner vi også Robert (Robbert) Willamson.Noen Skotter som emigrerte til Norge 1580-1707. Kilde: SSNE Database (University of St.Andrews)Lawson (Lauritzen) Thomas Lauritzen was the son of Laurence Davisdon Lawson who emmigrated to Norway c.1613. It is not yet clear if Thomas was born in Norway or Scotland but in anycase he spent his life in Hjortland, Hordaland. .. Kilder:Information was provided by Eunice Kleppe Becker.Christoffer Mowatt was the son of Admiral Andrew Mowatt til Hoveland. He served as a ship's captain from 1625 aboard The Spes which was possibly the second most important prestige ship in the Danish-Norwegian navy.

 

Har du forresten sett denne? https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=wu.89063107791;view=1up;seq=59. Lurt å gå rett til side 25 (og 37)

Endret av Tone Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 20.14, Tone Nilsen skrev:

Jeg har heller ikke greid å bekrefte det, Nelly bare dukker opp som hans mor hos mange på MyHeritage. Jeg fører henne heller ikke opp før jeg får det bekreftet 🙂 

Ive looked into the Gray line, the University of St Andrews support a theory where the Gray line traces back to eastern England along the Welsh border (north west of Birmingham):

You need to make an account with them to be able to access the information page, the Record ID: 6545
https://www.st-andrews.ac.uk/history...=6545&id2=6545

During the civil wars in Britain (1639-59) John Grey of Buildwas Abbey lost his lands and was expelled from England. Around 1643-4 he fled to Norway where he married Magdalene Bang, the daughter of a clergyman Gabriel Anderson Bang. Her father was the minister of Fjellberg parish and held several pieces of property. John became known as the count of Netteland, where he died circa 1666.............................................. .............................Statsarkiv, Bergen: L.H. Horton, Ancestral History of the Grey-Lason-Hjortaas family, (California, 1963), p.24.

The problem is that this is not the only Gray/Grey line in western Norway at the time, so it is all very confusing and intertwined...

They also support the theory where the Maxwell's were infact Lawson's (Lawson overlaps with Maxwell around Cumbria, so it dosnt change the geographics eitherway):

Record ID: 6771
https://www.st-andrews.ac.uk/history...=6771&id2=6771

David Lawson was born in Scotland c.1563 and died in Norway. He had moved there c.1613 with his son, Laurence Davidson Lawson [SSNE 6546]. .................................................. ...................L. H. Horton, Ancestral History of the Grey-Lason-Hjortas family (California, 1963), p.25.

Record ID: 6546

Laurence Davidson Lawson was the son of David Lawson who emigrated from Scotland to Norway in the 17th century. Laurence was born in 1594 and emigrated to Norway in 1613. There he married Magnhild Arnesdatter of Hjortland-Hjortaas. Laurence served the sheriff of Strandebarm, and also represented the district at the royal celebration of King Frederik's election in 1657. Their son Thomas Lauridzson later became the sheriff of Strandebarm. Laurence died in 1666.............................................. .............................Statsarkiv, Bergen: L.H. Horton, Ancestral History of the Grey-Lason-Hjortaas family, (California, 1963), p.25

The source for these theories:
https://hdl.handle.net/2027/wu.89063107791

 

FRA ANTHROGENICA. SIDEN ER IKKE SIKKER.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Tomasdotter Hjortland er skottens barnebarn. Jeg får opp to forskjellige fødselsår på henne, samt at hun også står oppført med forskjellige mødre (Tomas var gift to ganger). Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 16.41, Tone Nilsen skrev:

Laurence Davidson Lawson was the son of David Lawson who emigrated from Scotland to Norway in the 17th century. Laurence was born in 1594 and emigrated to Norway in 1613. There he married Magnhild Arnesdatter of Hjortland-Hjortaas. Laurence served the sheriff of Strandebarm, and also represented the district at the royal celebration of King Frederik's election in 1657. Their son Thomas Lauridzson later became the sheriff of Strandebarm. Laurence died in 1666. (Statsarkiv, Bergen: L.H. Horton, Ancestral History of the Grey-Lason-Hjortaas family, (California, 1963), p.25)

 

På 6.11.2018 den 21.42, Tone Nilsen skrev:

 

 

"Til Hjortland kom Laurits Davidson først på 1600-talet, og han gjorde seg meir gjeldande enn dei andre som er nemnde. Han skulle vera av skotteslekt, og det at både han og sonen vert lensmenn tyder på at det var noko med dei." - står det i Kvinnherad 2, Gards- og ættesoga: soknene Ølve, Hatlestrand, Ænes.

Laurits er min direkte ane i 12. generasjon. Sønnene Tomas Hjortland og Jon Hjortås er begge mine forfedre i hver sin grein. Etter å ha lest det jeg har kommet over om dem, ser det ut til at de er av Lawson-familien, og ikke Maxwell slik mange tror. Har også forstått det slik at lenken til etternavnet Pust er ugyldig.

Er det noen som vet hvordan jeg leter videre?  Laurits (også nevnt som Lars og Laurence/ Lawrence) ble født i 1594 og døde i 1666. Han var gift med Magnhild Arnesdatter.

 

Kan det være en forbindelse her? https://nobility.co.uk/index.php?dispatch=products.view&product_id=171

 

The ROYAL Barony of Strathdale Cairns is a Scottish feudal barony located in the historical county of Caithness, not far from Loch of Camster and the famous Grey Cairns of Camster. The first barons of Strathdale Cairns  were from the  Lawson family, descendants of a man named James who around 1617 had been granted in liberam baroniam the territory near Camster, Caithness by King James VI (THE ONLY KING OF SCOTLAND & ENGLAND) son of Mary Queen of Scots.

 

(The Barony remained the property of members of the Lawson family for nearly of 300 years.)

Laurence kom jo til Norge 4 år før dette skjedde. Enkelte kilder oppgir familiefeide som årsak. Kan James være broren/ fetteren etc?

Endret av Tone Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.