Gå til innhold
Arkivverket

Skagen, en ukjent herregård i Nordland


Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

I biografien til Claus Brockenhuus (1576–1646) i lokalhistoriewiki.no står det at han i 1611 ble gift med Emerentze Pedersdatter Baden (1587-1639), datter av Peder Iversen Jernskjegg på Fritsø. Gjennom dette ekteskapet giftet han seg inn i en av Norges fremste slekter og største godsbesittere. I årene som fulgte bygde Brockenhuus selv opp et stort gods av jord- og skogeiendommer, blant annet i Nordland, der han i 1624 bygde herregården Skagen på Straumøya (i Bodø kommune). I nettsiden til Skagen Gaard står følgende: "Her, omkranset av både Saltfjorden, Vestfjorden og Skjerstadfjorden; og i ly av mektige Børvasstindene som rager 1400 meter over havet, var det Klaus Brokkenhuus lot bygge sitt adelsgods i 1624.", og ikke noe mer detaljer. Dette er en ukjent herregård for meg. Jeg finner den verken beskrevet i "Bodin bygdebok - Bind I - Første del", eller i "Jordegods og storgårder i Nord-Norge" av Axel Coldevin.

 

Claus Brockenhuus (1576–1646) - https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Claus_Brockenhuus_(1576–1646)

Om Skagen Gaard - https://www.skagengaard.no/about_us

 

Er det noen som har mer detaljert kunnskap om denne herregården? Når fikk Claus Brockenhuus hånd om den, når fikk den status som herregård/setegård, hvor lenge var den i slektens eie, når mistet den eventuelt sin status som herregård?

 

Med vennlig hilsen

Odd Andreas Sørgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger idag ett gårdsbruk på Straumøya som heter Skagen.

SKAGEN 171
8056 SALTSTRAUMEN
Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent terreng for meg men:

- Er Brockenhuus skattepliktig?

- Hvis svaret er ja så er en mulig kilde lensregnskapene for Salten fjerding. Lensregnskapene for Nordlandene starter i 1592..

 

Mvh. Olav B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge norgeskart.no består Straumøya av følgende gårdsnr og -navn, 78 Straum, 80 Seivåg (som Skagen er et bruk under som nevnt i innlegg #3), 81 Seines, 82 Ersvika, 83 Helden og 84 Rangset. I "Skattematrikkelen 1647" finner jeg følgende gårder i Bodin som antagelig er identisk med de før nevnte gårder, Strømb, Seivogh, Seines, Ericksvig, Helle og Rangsett. Kan ikke se at noen av disse gårdene er adelsgods i 1647, så det må ha vært en kortlivet herregård.

 

Skattematrikkelen 1647 - https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Skattematrikkelen_1647

 

Angående innlegg #4, i oversikten til adelsjordebøkene fra 1624-1626 finner jeg Claus Brockenhuus med tre bolker jodebøker, hvorav den ene skal være for området Nordafjells. Har dessverre ikke gått gjennom disse enda, da min leseferdighet med gotisk skrift ikke er noe videre god.

 

Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626:: Adelsjordebøker - https://media.digitalarkivet.no/db/contents/39894?start_year=&end_year=&text=adelsjordebøker

 

Har forøvrig sendt en forespørsel til Skagen Gaard om de har mer detaljert kunnskap om herregården fra 1624. De har ikke sent noe svar enda.

 

Med vennlig hilsen

Odd Andreas Sørgård

Endret av Odd Andreas Sørgård
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.