Gå til innhold
Arkivverket

Hva synes Forumets Damer og Herrer om dette tilbudet fra Grand i Tromsø i 1879 ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Det spørs vel kva og korleis Hr. Schmidt serverer gjestane sine.  Men namnet "Grand Hotel" lovar vel litt meir eksklusivitet enn masseservering og køståing.

 

Med ein stor porsjon atterhald....  Priskalkulatoren til Noregs Bank https://www.norges-bank.no/Statistikk/Priskalkulator/

reknar om 40 1879-kroner til 2762 2017-kroner.  Delt på 30 måltid vert det 92  (2017-)kroner per måltid.

 

Det er ikkje så gale, men vi kan vel også ane at dei som stod på kjøkenet ikkje hadde råd til å nytte seg av liknande tilbod.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Directeur Schmidt:

Eders særdeles generøse tilbud vedkommende tractement paa velrenomerede Grand Hotel accepteres og tiltredes herved!

 

Ærbødigst, Hr. Hatvik, underofficer,

                    Osøren (Osøyri) pr. Bergen

 

P.S: Jeg vil ankomme Tromsø by torsdag førstkommende med nordgaaende baat fra Bergen og behøver derfor logi nogle dage i eders nu saa fasjonable etablissement.

 

P.P.S: Existerer ærverdige Grand Hotel i Tromsø ennu?? 😄

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 4
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele betjeningen på Grand Hotel i 1885:

I 1885: Hotellvert Peder Martin Schmidt, husbestyrerinne Karen Larsen, tjenestepikene Edvarda Georgine Gundersen, Hanne Pauline Isaksen og Anne Sofie Andersen, tjenestegutt Gerhard Andreas Krane, markør Peder Jeremias Thoresen.

Kilde: https://lokalhistoriewiki.no/Grand_hotell_(Tromsø)

Grand hotell i Tromsø har adressa Storgata 44. På tomta har det vært hotelldrift siden 1840-tallet, fra 1879 under navnet Grand.

Samme kilde

Og her er dagens Grand - Scandic Grand Hotel - adresse Storgata 44:

https://www.scandichotels.no/hotell/norge/tromso/scandic-grand-tromso

 

Så du kan trygt reise til Tromsø Terje.

 

  • Liker 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jostein Stokke said:

markør Peder Jeremias Thoresen.

Jeg har jobbet i - og rundt - hotellbransjen i store deler av mitt yrkesaktive liv.

Men jeg aner ikke hva en markør er i hotellsammenheng?

 

Jeg begynte min hotellkarriere som portier på Mælands Hotell i Granvin.

En av pliktene var å hente gjester - mest engelske var det - på stasjonen - endestasjonen på Eidebanen (Granvinsbanen for de ikke helt lokalkjente).

Stasjonen lå like ved hotellet.

Da møtte jeg opp,  korrekt antrukket i blå blazer med hotellet logo på brystlommen, svart lue med skjerm med hotellets navn på, og håndkjerre.

Jeg ønsket gjestene velkommen, lastet koffertene opp i håndkjerren og fortalte gjestene at de kunne gå inn i hagen, beundre den ( i håpet om at de brukte godt med tid), så kunne de gå opp trappen til hotellets balkong og derfra inn i resepsjonen.

I mellomtiden løp jeg som ojoj med håndkjerren på veien rundt hotellet og inn hovedinngangen, få koffertene på plass foran resepsjonsdisken og meg selv på plass bak resepsjonsdisken.

Alt dette burde skje før gjestene rakk å komme inn sin vei.

 

Sånn var det å jobbe på turisthotell i 1960-årene.

 

Men der var ingen markører ansatt ved hotellet.

 

Og nå er det ikke noe Mælands Hotell og heller ikke noen Eidebane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg for min del er fødd inn i ein sjøfarts- og hotellfamilie: Far min, Dagfinn Hatvik frå Os, var byssegutt, kokk og etterkvart stuert i både BDS og Mowinckels rederi, blant anna Amerika-linjen. På land var han då kjøkkensjef, hovmester, restaurantsjef og direktør på høvesvis hotel Bristol i Bergen, Finse i Ulvik, Solstrand Fjordhotel i Os, hotel Solfonn i Odda, Brakanes i Ulvik, Godøysund Fjordhotel i Tysnes, Viste Strandhotel i Randaberg og så tilbake til Solstrand igjen.

 

Til saman var Dagfinn i alt 13,5 år til sjøs og 35 år i hotellbransjen på landjorda - av dette då 25 år på Solstrand Hotel- og Bad i Os 😉 😉

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bod på Grand Hotell i Tromsø flere ganger. Kan anbefales.

Men det finnes bedre restauranter i Trømsø idag.😊

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.