Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok Stadsbygd 1700 tallet?


Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Jeg finne ringen bygdebok for Stadsbygd på 1700 tallet på nettet.

 

Jeg finner bare andre bind av "Stadsbygd ei bok om bygda og folket fra fjern fortid til 1980-åra."

Men den starter på 1800 tallet.

 

Nasjonalbiblioteket har ikke bind 1 på nettet.

 

Er den tilgjengelig et annet sted?

 

Eller vet noen om en annen bok som er tilgjengelig på nettet som går tilbake til 1700 tallet?

 

Jeg prøver å finne ut av hva som stemmer om Jon Jensen Vorums mor, Maritte Olsdatter.

Jeg fant ingen kirkebøker for Stadsbygd for tidsrommet heller, hun oppgis å være født 1702 Stadsbygd, død 1727 Stadsbygd, 

samme år som sønnen ble født, så kan være barseldød.

 

Myheritage har både en Erik Bertelsen Kirkemyr som far , noe som ikke stemmer med Olsdatter.

Også en Ole Bertelsen Vorum Kirkemyr står som far til Maritte.

I begge tilfellen er Lussi Eriksdatter Kirkemyr satt opp som moren til Maritte.

 

Jeg har ikke klart å finne noen gård som heter Vorum eller Volum i Stadsbygd.

 

Sønnen Jon Jensen ble gift med Kari Andfindsdatter fra Gafset, eneste gårdsnamnet jeg har klart å finne.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka sier dette om familien.

 

Ole Bertelsen Kirkemyr 1649-1725 gift med Lussi Eriksdtr i 1697.

Der var eldste sønnen til Bertel Olsen Kirkemyr hmr 33/1 som tok fatt på den ene øde gårdparten. Han var ingen ungdom lenger. Han var enkemann med en datter Marit.

Men før han tok fatt på Vålen gifta han seg på nytt og Lussi var vistnok søster til den første kona hans. De fikk barna:

Bertel f 1698, han reiste til Trondheim h<zn ble gift der og bodde fast i byen.

Marit f 1702, hun ble gift med neste bruker av gården.

Inger

Ingeborg.

 

Jens Vorum 1682.1729 ble i 1726 gift med Marit Olsdtr Vorum, datter av forrige brukeren. Hun døde i barselseng med første barnet.

Sønnen Jon vokste opp på Kvidal, Han ble gift med Kari Anfindsdtr Gufset og ble bruker der i 35 år.

Gården er listet med navnene Vålen, Vålan og Vorum.

 

Det er forøvrig  4 bind med brukerhistorie for Stadsbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Bygdeboka sier dette om familien.

 

Ole Bertelsen Kirkemyr 1649-1725 gift med Lussi Eriksdtr i 1697.

Der var eldste sønnen til Bertel Olsen Kirkemyr hmr 33/1 som tok fatt på den ene øde gårdparten. Han var ingen ungdom lenger. Han var enkemann med en datter Marit.

Men før han tok fatt på Vålen gifta han seg på nytt og Lussi var vistnok søster til den første kona hans. De fikk barna:

Bertel f 1698, han reiste til Trondheim h<zn ble gift der og bodde fast i byen.

Marit f 1702, hun ble gift med neste bruker av gården.

Inger

Ingeborg.

 

Jens Vorum 1682.1729 ble i 1726 gift med Marit Olsdtr Vorum, datter av forrige brukeren. Hun døde i barselseng med første barnet.

Sønnen Jon vokste opp på Kvidal, Han ble gift med Kari Anfindsdtr Gufset og ble bruker der i 35 år.

Gården er listet med navnene Vålen, Vålan og Vorum.

 

Det er forøvrig  4 bind med brukerhistorie for Stadsbygd.

Tusen takk! Men HVOR fant du dette hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygdebøkene for Stadsbygd, og det var i bind 1 jeg fant opplysningene.

Jeg aner ikke hvor du kan fåp kjlpt dem, men ville kanskej sjekket ut de ulike antikvariater,

hvis ikke Statsbygd kommune selger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg har bygdebøkene for Stadsbygd, og det var i bind 1 jeg fant opplysningene.

Jeg aner ikke hvor du kan fåp kjlpt dem, men ville kanskej sjekket ut de ulike antikvariater,

hvis ikke Statsbygd kommune selger dem.

Du har de fysiske bøkene? Det blir noe annet. Jeg trodde du hadde funnet dem på nettet. Det er det jeg prøver å gjøre. Jeg trenger ikke så mye av hver bok at det er verdt å kjøpe. Da måtte jeg egentlig kjøpe nesten alle bygdebøker i Norge, for jeg har jo slekt eller inngiftet slekt nær sagt over hele kartet. Synes det er så rart at Nasjonalbiblioteket bare har lagt ut bind nr 2. Du har ikke mulighet til å skanne inn de sidene som handler om Vålen, Vålan, Vorum?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 70 sider om den gården, Det jeg refererte står på side 313 og 314. Jeg ser at boka var trykt i 2006, så det kan vel være at

Nasjonalbiblioteket ikke har rettigheter til å legge ut den sksannede versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Det er 70 sider om den gården, Det jeg refererte står på side 313 og 314. Jeg ser at boka var trykt i 2006, så det kan vel være at

Nasjonalbiblioteket ikke har rettigheter til å legge ut den sksannede versjonen.

70 sider om samme gård?!?! Jøsses; de har ikke utelatt noe da skjønner jeg! I andre gårdshistorier står det kanskje tre sider eller mindre om hver gård. Men den boka jeg bare fant andre bindet av er fra 1980-tallet og de har skannet versjon av bind 2, så det kan jo ikke være derfor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.