Gå til innhold
Arkivverket

Stiger ved Kongsberg Sølvverk Herman Anton Usler (f. 1824), gift med Anne Helene Olsdatter (f.ca.1844), hvor ble det av disse? Var bosatt på gården Korbu i Hedenstad, Sandsvær.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Herman Usler, f. Sandsvær 22.2.1824 er å finne i FT. Sandsvær 1865 under navnet Herman Üsler. Som nevnt var han stiger ved Kongsberg Sølvverk  og bosatt på gården Korbu i Hedenstad, Sandsvær. Han hadde siden 14.81847 vært gift med Rise Marie Andersdatter Braaten (født Sandsvær 1.7.1822).

Som barn av ekteparet står oppført:

1. Anne, 18 år

2. Karen, 12 år

3. Peter Anton, 8 år

4. Karoline, 3 år

Samtlige var født  i Sandsvær.

 

Ved  folketellingen 1875 (bosatt samme sted) står  Herman Usler  oppført fortsatt som stiger, men er da enkemann. Bygdeboka for Sandsvær bind 6 hvor Korbu er å finne på sidene 386-87 står det oppgitt at konen Rise Marie Andersdatter døde i 1875. DETTE DØDSFALLET FINNERE JEG IMIDLERTID IKKE!!!!

Ny kone er nå Anne Helene Olsdatter Haugen, født ca. 1844 iflg. bygdeboka. Jeg fant at disse giftet seg i Sandsvær, Hedenstad 4.12.1878.

I  bygdeboka (som ikke lar seg åpne denne søndagen - jeg kommer i alle fall ikke inn) finner jeg flere barn fra ekteskap nr. 2

1. Peder, f. 1879 (som ved FT. 1900 var sølvverksarbeider og bosatt i Telemark, Gransherad.

2. Olaus, f. 1881 (som ved FT. 1900 var bosatt i Christiania.

3. Adolph, f. 1883

4. Richard, f. 1885, d. 1888

5. Ragna Marie eller Ragna Mathilde , f. 1888 (som jeg finner som pleiedatter hos Hans Jørgen Olsen på Korbustullen ved FT. Sandsvær 1900).

 

Videre står det i bygdeboka at Herman Usler skjøtet  over gården Korbu til datteren Karoline Usler i 1889.

 

I folketellinger/kirkebøker etter 1889 har jeg lett og lett etter Herman Usler og kone nr. 2 uten å finne disse. Jeg har sjekket døde både i Kongsberg og Sandsvær i tidsrommet 1888-1900, men uten særlig hell. Jeg kan selvfølgelig ha oversett noe.

Noen her som kan bistå meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 39

 

Buskerud fylke, Kongsberg i Kongsberg, Ministerialbok nr. II 2 (1886-1896), Døde og begravede 1895, Side 399
Permanent bilde-ID: kb20060607110385
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060607110385
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060607110385.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at jeg har oversett noe. Så mange takk for hjelpen til Sven. Jeg får lete om igjen på kona Rise som var i live i 1865, men iflg. bygdeboka døde i 1875. Kanskje jeg finner henne også død på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 43 - høyre side:

Buskerud fylke, Skifteregistreringsprotokoll nr. 1 (1858-1887), Dødsfallsprotokollside, Side 184

Øvre Sandsvær lensmannskontor 

https://media.digitalarkivet.no/view/61062/186

 

Nr. 4 - 1876

Buskerud fylke, Sandsvær (Efteløt), Tuft, Komnes, Hedenstad i Sandsvær, Ministerialbok nr. I 7 (1869-1877), Døde og begravede 1876, Side 326
https://media.digitalarkivet.no/view/1128/209

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PINLIG! Her ser jeg at jeg utelukkende har konsentrert meg om døde personer i Kongsberg og Sandsvær i tidsrommet 1865-75, uten å oppdage at enkefru Usler vitterlig døde i 1875, men gravlagt først på nyåret 1876. Dette burde jeg ha sett! Så takk for din hjelp Grethe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs. på at det oppgis feil fødselsår på Anne Helene da hun døde. Det rette skal være at hun ble født 18/8 1844, se dåp nr. 74:

SAKO, Sandsvær kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1840-1856, s. 72-73

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051111010617 

 

Foreldrene hennes var Ole Hansson Thorsdalen (1820-1877) og Else Gurine Arnesdatter (1823-1907). Ole var født på Helliksbråten og Else Gurine på Barmen, begge i Jondalen som hørte til Kongsberg kirke. 

 

Hovedomtalen av Herman i Sandsværs historie bind 7 side 286-387: https://www.nb.no/items/dbbc7eca3cd3e1ee3718fbeb9bf16a21?page=389 

Omtalen av Rise Maries opphav står i samme bind på side 114-115, og den svært mangelfulle omtalen av Anne Helenes opphav i samme bind på side 104. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Dag for de siste opplysningene. Jeg forstod nok at kone nr. 2 også tidlig måtte ha gått bort, siden familiens yngste, Ragna, som var født i 1888, ved folketellingen 1900 var satt bort. Ellers har jeg funnet mange opplysninger om Usler familien under Sølvbergmyr, bind 7 side 503.

Rises opphav på side 114-15 som du refererer til var jeg kjent med. Bygdeboka omtaler farfaren Ingebret Pedersen som mulig sønn av enken Kari Olsdatter og hun finner jeg mer om i  bind 6 side 392 på småbruket øvre Vadet under gården nedre Lindås. Der står det også at faren var Peder Ingebretsen som kjøpte dette bruket i 1755. Men før det var familien tydeligvis i Sigdal skal vi tro bygdeboka. Jeg er interessert i denne slekten bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis opplysningen i Sandsværs historie  om Sigdal er noenlunde rett, har jeg en mulig kandidat:

 

10/3 1748 ved Eggedal kirke troloves paret Peder Ingebretsen fra Aasen i Flå og Kari Olsdatter Aassane:

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 64

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630065 

 

Vielsen sto 6/6 samme år. Du finner den når du blar om til neste folio.

 

Haken med dette paret er at Kari var født i 1727 og tidligere ugift. Det er 9 år før det Sandsværs historie oppgir for "din" Kari, men hennes alder er nok overdrevet en smule, jfr. når hennes siste barn ble født. 

 

Kari var fra Åsane (Åsand) i Eggedal, gnr. 135/1. Omtale i bygdeboka "Sigdal og Eggedal" bind 9 side 2132. Aasen i Flå er gnr. 19. Jeg har ikke tilgjengelig bygdebøkene for Flå, men de er ansett som ganske gode. 

 

Karis foreldre, Ola Jonsson og Berit Ellevsdatter, døde i 1747 og 1748, og det ble avholdt felles skifte etter dem i 1748. Uten å ha undersøkte det nærmere, vil jeg anta at det er dette skiftet som er kilden når "Sigdal og Eggedal" skriver at Peder og Kari bodde i "Stavnsåsen" i Flå. Stavn (gnr. 18) er nabogården til Aasen, som den trolig er utskilt fra.

 

Hvis dette er rett par, slutter Peder seg en lang rekke hallinger som kom til Øvre Sandsvær på denne tiden og slo seg ned på mindre plasser - ofte langt til skogs. For de jeg kjenner yrket til, var det det for de aller, aller fleste skogsarbeid i Sølvverkets regi som trakk dem. Flere av dem arbeidet også kun på sesongbasis, slik at de først reiste frem og tilbake til hjemstedet før de etter noen år tok med seg familien og slo seg ned for godt. Derfor kan disse familiene ofte være ganske vanskelige å fange opp i kildene. 

 

Jeg finner følgende barn av dem døpt i Flå:

 

Ragne og Birgith, tvillinger, døpt 27/5 1749: 

SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1707-1759, s. 169

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070314640601 

 

Embret, døpt 8/11 1750: 

SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1707-1759, s. 174

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070314640606 

 

Ole, døpt 17/9 1752: 

SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1707-1759, s. 182

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070314640614 

 

Embret og Ingebret er varianter av samme navn. Det samme er Birgith og Berte. For å komme i mål her, bør første skritt være å sjekke bygdebøkene Flå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Dag - for mange  nye interessante opplysninger. Etter mitt siste innlegg hadde jeg selv funnet ekteskapet mellom Peder Ingebretsen og Kari Olsdatter ved å søke i Family Search på landbasis - ved innleggelse av navnene deres. Deretter slo jeg opp på gifte i kirkeboka for Sigdal hvor det fremgikk hvorfra disse kom. Dessverre er kun to bind av Sigdal bygdebøker med opplysninger om gårder og slekter digitalisert. Du henviser til bind 9 og det tilsier at jeg må til Statsarkivet eller bibliotek.

 

Nevnte Kari Olsdatter ble gravlagt i Sandsvær 30.6.1782 (64 år gammel), hvilket skulle tilsi fødsel rundt 1718. Men alderen kan naturligvis være feil. Den Kari du nevner skulle være født 1727. Hvor er denne opplysningen hentet fra? Ved  vielsen står det ingen ting om at hun var enke da hun blir gift med Peder Ingebretsen. Da er spørsmålet om Sandsvær bygdebok har gjort en feil når det der står at Peder giftet seg med enken Kari Olsdatter. Helt enkelt blir det vel ikke å finne ut av dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftekortet etter Ola Jonsen og Berit Ellefsdatter. 

Står ingenting på det at Kari (Karen) bodde på Stavnsåsen, men det står i hvert fall at hun var gift med en Peder Engebretsen.

Kan jo stå i selve skiftedokumentet at paret bodde på Stavnsåsen i Flå.

https://media.digitalarkivet.no/view/4890/6147?indexing=

 

Det bindet Dag henviser til i Sigdal. Bind 9. Er en del av nyutgivelsen og "utskrivingen" av familier helt opp til våre dager. Lenken jeg ga i mitt forrige innlegg er utgangspunktet eller likt det som står om Åsand på denne tiden i bind 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du Tor har referanse til bygdeboka for Sigdal og Eggedal  hvor det fremgår at Kari var født i 1727. Skal se ved leilighet om skifteprotokollen fra 1748 angir noe mer om ektemannen Peder Engebretsen. For øvrig mange takk for opplysningene.

 

Jeg ser at bygdeboka for Sandsvær (under Vadet) oppgir at barna til Peder Engebretsen og Kari Olsdatter var:
Ole, f. ca. 1749,

Engebret f. ca. 1750,

Gunhild f. 1754

Berthe (uten årstall).

 

Dag oppgir følgende barn for ekteparet ved samme navn som bor i Flå:

Ragne og Birgith, tvillinger, døpt 27/5 1749 

Embret, døpt 8/11 1750

Ole, døpt 17/9 1752

 

Navnene på 3 av de 4 barna som er registrert i Flå finner vi igjen i Sandsvær hvis Engbret=Embret og Berthe= Birgith. Det må da være den sammen familien?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, du kan laste ned manuskriptet til nyutgivelsen av "Sigdal og Eggedal" herfra: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=140441 

Trykk på kommentarutgave i nederste linje.

 

Fordelen med å bruke manuskriptet fremfor de trykte eller skannede bøkene, er at du her for din egen del kan legge inn tillegg, rettelser og kommentarer. Dessuten er det lettere å søke direkte her enn i den skannede utgaven.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn den aktuelle teksten om Åsand fra "Sigdal og Eggedal" side 2132:

 

Sitat

 

Den andre sønnen her

Jon Ellingsen hadde tre barn som vi veit om:

1.   Ola gm Beret Ellevsd., hadde gar­den.

2.   Barbru gm 1. Halvor Helgesen Me­dalen, 2. Ola Østensen Kvie i Flå.

3.   Her­brand.

Jon er siste gang nevnt i skatte­listene i 1719, etter den tida var det søn­nen Ola som svara for Åsand. Han løyste inn deler i garden så han var fullt ut sjøl­eier. Kona til Jon døde i 1724.

 

Ola Jonsen f omkr. 1688 og Beret Ellevsd. f omkr. 1689, barn:

1.   Bjørn, g 1741 m enka etter Gudbrand Skår, Ingebjørg Pe­dersd., hadde garden.

2.   Elling, g 1740 m Gunhild Helgesd. Skåla, nordre Albjørk.

3.   Astrid gm Nils Helgesen Skåla, i Skålelia.

4.   Kari 1727, g 1748 m Peder Enge­bretsen fra Flå, på Stavnsåsen i Flå.

5.   Jon g 1743 m Sønnøv Sørensd., på Ødegren i Sigdal.

6.   Ellev, var militær i Holstein 1748, g 1770 m Kjersti Aslesd. Kringstad.

7.   Be­rit 1730.

8.   Marit 1732.

9.   Hans 1734.

Ola Jonsen døde i 1748, Beret i 1747. Det ble skifta etter begge i 1748. Buskapen var omlag den samme som ved matrikuleringa i 1723, den var auka med en okse og tre kalver. Husa var: ei stue med peis og kove, det var tre senger i koven, ei i stua, tre stol­pehus, låve med to løer og underlåve, fjøs, hestestall, sauestall, badstue, et gammalt stuehus, smie, kjellerbu, ei lita smie og ved­skjul, tre plasser: Åsandrødningen, «Tyri­gjelden» og Bergerødningen - videre var det to heimsetrer med dårlige hus og langseter med gamle fillehus. Åsand ble verdsatt til 380 rd., i alt ble det 463 rd. å dele. Eldste sønnen fikk garden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen at "Sigdal og Eggedal" har tatt munnen litt for full når den skriver at Kari var født i 1727, i hvert fall finner jeg henne ikke døpt det året eller i de omkringliggende årene. Jeg prøvde å finne ut om det var mulig å få dette noenlunde bekreftet eller korrigert gjennom lete opp konfirmasjonen hennes, men så langt jeg kan se er det bare konfirmasjoner 1736-39 som er å finne i kirkeboken, som er satt opp slik at den ofte må bla gjennom neste hele boken for - om mulig - å finne det en leter etter.

 

Men jeg ser at det er mulig å supplere bygdebokens opplysninger når det gjelder når noen av hennes søsken var født.

 

Kirkebøkene for Sigdal begynner i 1722, og nyttårsaften (31/12) det året  eller 1. nyttårsdag (1/1) 1723 døpte Ole Aasen sønnen Olle i Eggedal kirke:

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 6

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630007 

 

Så langt jeg kan forstå må dette dreie seg om Åsand og ikke noen av de andre gårdene med nokså like navn i Eggedal: Åsen (gnr. 135), Søre Åsland (gnr. 153) og Nordre Åsland (gnr. 165). Denne sønnen er ikke nevnt i bygdeboka, så trolig døde han som liten. En gjennomgang av kirkebokens begravelseslister kan kanskje bekrefte det. 

 

Neste barn av Ole Aasen av datteren Astri døpt i Eggedal 29/6 1724:

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 8

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630009 

 

Dette er nok datteren av samme navn som bygdeboka ikke har oppgitt fødselsår for.

 

Så er det en mulighet for at presten har blandet sammen de nærmest likelydende gårdsnavnene i Eggedal, for 3/3 1726 døpte en Ole Aasland, som jeg ikke kan identifisere, sønnen Ole: 

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 10

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630011 

 

Og samme uidentifiserte mann sønnen Bjørn 8/8 1728:

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 14

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630015 

 

Kari Olsdatter hadde en bror med det navnet, men ifølge bygdeboka giftet han seg så tidlig som i 1741 (viet 8/10), at det vel er heller tvilsomt om det dreier seg om samme Bjørn. Men det hendte at foreldrene døpte flere barn med samme navn, så det kan ikke utelukkes at også dette gjelder den samme familien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser det står følgende:

I nyere versjoner av WORD får du en grei oversikt over innholdet (ordna etter gards-/bruksnr) ved å krysse av for navigasjonsrute under visning 

I eldre versjoner velger du på Vis-menyen.

 

Beklager, men dette skjønner jeg meg ikke på. Ikke finner jeg noe sidetall 2132. Derfor venter jeg til min datakyndige sønn kommer på besøk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tor Kenneth Talmo skrev:

Blir hun ikke døpt her...

Ole Aasen døper sin datter Kari i Eggedal midfaste søndag

 

Det ser ut som om Tor Kenneth har pusset brillene sine bedre enn meg😉

 

 

13 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

Jeg ser det står følgende:

I nyere versjoner av WORD får du en grei oversikt over innholdet (ordna etter gards-/bruksnr) ved å krysse av for navigasjonsrute under visning 

 

I eldre versjoner velger du på Vis-menyen.

 

Beklager, men dette skjønner jeg meg ikke på. Ikke finner jeg noe sidetall 2132. Derfor venter jeg til min datakyndige sønn kommer på besøk!

 

Bjørn, jeg vet ikke om du bruker Word, evt. hvilken utgave. Selv har jeg vel den nyeste utgaven, og der får jeg opp det som her kalles "navigasjonsrute" ved å gå inn via "søk", som står nesten helt til høyre i hovedmenyen over der du skriver. Men jeg husker at det fungerte litt annerledes i tidligere utgaver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om også Peder Ingebretsson opprinnelig var eggedøl og dødt på Nordre Åsland (gnr. 165) i 1728. 

 

I "Sigdal og Eggedal" bind 9 side 2516 står det:


 

Sitat

 

Gunnar Gjurdsen (Julsen) f omkr. 1623 var gm Helge Geirmundsd., av barna veit vi om:

1.   Knut f omkr. 1642, hadde halve garden.

2.   Halvor g omkr. 1686 m Asgerd Torsteinsd., hadde halve garden.

3.   Stein­grim f 1664, var sjukelig i 1690.

4.   Gonnor gm Henrik Toresen Kvingard, i Ål.

5.   Mikkel, i Bakli.

Det var flere barn her, for Halvor og Knut som delte garden i 1686, hadde 4 lispund sammen, mens deres søs­ken hadde 8 lispund. Gunnar var blind i 1690, det var skifte etter han og kona 1695, men det har vi ikke noen utskrift av. Hal­vor Gunnarsen og Asgerd Torsteinsd. had­de halve garden fra 1686 til omkr. 1703. De hadde også Tjernås og er ført der. Knut Gunnarsen hadde først bare halve garden, sia bruka han hele. I 1698 fraus åkeren her. Året før satte Knut garden i pant til Peder Eliasen for 96 rd. lån.

 

Vi veit ikke hvor mange barn det var her, men åtte dager før jul i 1702 stakk en 7-8 års gutt søster si i beinet med en kniv så hun døde av det i februar 1703. Gutten kunne ikke straffes for det, men når han kom til formue, skulle han bøte. Den eldste sønnen, Jul, døde før 1719. Det ble Engebret Knutsen som over­tok garden. Han løyste i 1719 den søre par­ten i garden med 51 rd. fra Henrik Toresen Kvingard i Ål. Videre løyste han en pant på 35 rd. fra Iver Olssøn Kolsrud i 1726. Nordre Åsland hadde i 1723 en opp­sitter, med 10 lass høy fødde de 1 hest, 8 kyr og 11 småfe, det var skog til hus og ved.

Engebret Knutsen g 1725 m Ragne Pedersd. fra Jare, barn:

1.   Knut 1725, døde 1727.

2.   Eli 1727, døde s.å.

3.   Peder 1728.

4.   Eli 1732.

5.   Ambjørg 1737.

6.   Knut 1740.

Det var disse to som sendte klagemål over Iver Olssøn Kolsrud til kongen (se Kolsrud). I 1740 makeskifta Elling Halvorsen Me­dalen og Engebret Åsland slik at Elling fikk Åsland, 5 lispund, og Engebret fikk Åsen i Flå, 6 lispund.

 

 

Du finner litt mer om foregående generasjoner på forrige side.

 

 

Denne Peder ble døpt 5/9 1728 i Eggedal:

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 14

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630015 

 

Foreldrene trolovet 2. juledag 1724 og gift i Eggedal søndag etter midtfaste 1725, det må være 18. mars:

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 7

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630008 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragne Pedersdatter var fra Jare, gnr. 159, i Eggedal. Hennes opphav beskrives slik i "Sigdal og Eggedal" i bind 9 på side 2446:

 

Sitat

 

Tore Skare hadde brukere her. Såleis var det en Jul, han var gm Guro Øs­tensd. fra Eidal f omkr. 1620, deres sønn Ola Julsen bruka Jare utover i 1690-åra. Tore løyste inn panten fra Hans Tollevsrud i 1689 og satt med garden til 1705 da Peder Gunbjørnsen Teige overtok Jare som brukelig pant fra sønn av Tore Skare, Ola Toresen. Ved et syn her samme året viste det seg at så å si alle husa her var forfalne og måtte bygges om, smia, kjona og vedskjulet hadde Peder alt bygd nye. I 1723 fødde de med 8 lass høy 1 hest, 6 kyr, 10 sauer og 2 geiter her, skylda ble uforandra 6 lispund, skogen var sameige med de 7 øvre gardene østover til Hovsåa.

Peder Gunbjørnsen f i Teige omkr. 1663, gm Helge Fingarsd. Bøle f omkr. 1678, had­de barna:

1.   Gunbjørn gm Mari Reidarsd., i nedre Haugen.

2.   Ragne gm Engebret Knutsen Åsland, hadde garden.

3.   Ingebjørg g 1731 m Gudbrand Jonsen Skår, 2. m Bjørn Olsen Åsand.

4.   Eli.

5.   Siri.

Peder døde 1743, Helge i 1739, ved skiftet etter Helge i 1740 der Peder også ga opp alt sitt til deling, fikk sønnen garden, men han hadde Rugland som pantegods og kom sia til Haugen, derfor overdrog han Jare til eldste søstera si og mannen hennes, Engebret Knutsen. I 1743 budde de i Åsen i Flå, de makeskifta bort Jare til Erik Ellevsen Stavn, og fikk att 5 setting med byg­sel i søre Stavn i Flå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått summet meg litt. Alle disse opplysningene er jo fantastiske, men det er et men! Hvis ikke den Kari Olsdatter som er født i Eggedal i 1727 er samme dame som ektet Peder Ingebretsen i Sandsvær, så blir det feil person for meg.

Så derfor er det på sin plass med en aldri så liten oppsummering og klargjøring. På side 392 i bind 6 av Sandsvær bygdebøker (Buskerud) står det under bruket Øvre Vadet at Peder Ingebretsen kjøpte gården i 1755 og var gift med enka Kari Olsdatter, født ca. 1718, død 1782. Det var flere barn i ekteskapet og når det gjelder sønnen Ingebret så står det at han var født i Sigdal ca. 1750.

Bind 6 av Sandsvær bygdebøker ble utgitt i 1997 og forfatteren heter Olav Såtvedt. Jeg ringte ham for å få en forklaring på hva som er kilden til opplysningen om at Kari var enke på det tidspunktet hun giftet seg med Peder Ingebretsen. Dessverre var det ingen hjemme, men jeg forsøker igjen og kommer tilbake på saken så fort jeg har noe å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.