Gå til innhold
Arkivverket

Fersk i søkeverktøy å knoter.Leter etter hvor min morfar Eilert Renneflot, født i 1896 i Kristiania-og hvor han bodde etter fødsel og sine 8 første leveår?


Mona Gabrielsen
 Del

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg har datakort,men allikevel knoter jeg med disse søkeverktøyene hos Digitalarkivet,Statsarkivet osv.

Har fått masse nyttig info. gjennom en fjesbokside,der folk søker å hjelper for meg.

Tenkte at det er på tide å lære dette selv snart.

Min morfar Eilert Reneflot (tidl.Renneflot) Født i Mai? 1896 i Kristiania,var en såkalt uekte født av en tjenestejente som ble gravid

med sønnen på gården hun jobbet.

Vi har hørt rykter om at min morfar ble plassert på barnehjem,fordi hans mor Laura Henriksen født i 1877 i Vaaler -måtte bo på fattighuset

antagelig også i Kristiania?

Det jeg nå ønsker å finne ut er: Hvor Eilert ble sendt etter fødsel,og når og hvor lenge han var på barnehjem.

Hans mor,min oldermor emigrerte til Amerika i 1904.Min morfar ble etterhvert hentet ut av barnehjemmet av sin kjødelige far,men vet ikke hvor liten han var da?

Synes det er så merkelig om ikke hans mor Laura hadde noe kontakt med sin sønn de 8 årene før hun emigrerte :( 

Håper noen har tid & lyst å hjelpe meg litt igang. Søndagshilsen Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det

1 minutt siden, Mona G.G. skrev:

Ja,takk dette har jeg ifra før 😉 men sier ikke noe om hvor han var ifra fødsel,og til han var 8 år 😞

 

Lenkene er lagt inn for å være til hjelp for de som skal hjelpe deg i letingen.  🙂

Fint om du kan bruke fullt navn som visningsnavn. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) er ikke så kjapt for en nybegynner å redigere navnet heller forstår du.

Jobber med saken.Det stod i råd til nybegynnere her at det var ønskelig å oppgi den info.man har ifra før,så da ga jeg det da! ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren var ugift sjømann Johan Hansen f 1871.

 

Synes det står bakerst i ministerialboken at mor har tilstått at faren var gaardbrukersøn Charles Renneflot.

Greier ikke å tyde alt som står.

Kan være lurt å få tydet dåpsinnførselen på tydeforumet.

 

Så av telling 1900 at Eilert var forsørget av det offentlige.

Da bør han finnes i en eller annen protokoll.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til min morfar Eilert skal være Charles (Larsen eller Hartvig) Renneflot fra Jeløya? Hele slekta har jo alltid visst dette,eller har alle blitt lurt?

Der han står oppført i 1900 altså kun 4 år gml.og forsørget av det offentlige,står det Forhus? er det fattighus? så han var ikke på barnehjem kanskje?

Ser også ut som en adresse i Moss?

Endret av Mona Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mona G.G. skrev:

Faren til min morfar Eilert skal være Charles (Larsen eller Hartvig) Renneflot fra Jeløya? Hele slekta har jo alltid visst dette,eller har alle blitt lurt?

 

Se mitt forrige innlegg.

Hun har nok oppgitt feil barnefar til å begynne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fra ministerialboka - jeg leser det som:

 

25/6 96 har M(oderen) --  --   --  at Barnets ekte fader er ug gaardmandssøn Charles Renneflot, Jeløen ved Moss f. 1870.  --  -- 

 

Andre klarer sikkert og tyde alt for deg.

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mona Gabrielsen skrev:

Faren til min morfar Eilert skal være Charles (Larsen eller Hartvig) Renneflot fra Jeløya? Hele slekta har jo alltid visst dette,eller har alle blitt lurt?

Der han står oppført i 1900 altså kun 4 år gml.og forsørget av det offentlige,står det Forhus? er det fattighus? så han var ikke på barnehjem kanskje?

Ser også ut som en adresse i Moss?

Se over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Lønner seg å være ærlig,men var nok for å ikke ødelegge for Renneflot familien og gården tenker jeg.Var jo sikkert derfor hun oppga en ugift sjømann-huff

Dette tror jeg ikke mange i slekta vet.Hjertelig takk for hjelpen!

Jeg undrer fortsatt på hvor min morfar var i sine første 8 år? Her et sted står jo Forhus,som for meg høres ut som fattighus? kun 4 år alene i verden :(  men når han kom dit,om moren også var der med han-og hvor lenge han var der-er det jeg i hovedsak ønsker å få svar på! 

Hvor søker man på fattighus/Forhus? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mona Gabrielsen skrev:

står det Forhus? er det fattighus?

Forhus beskriver hvilken del av bygården de bodde i. Altså ikke noe fattighus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han var pleiebarn hos Severin Olsen i Moss i 1900.

Barnet var forsørget av det offentlige.

 

Om han var plassert hos Severin og kona Ragna fra like etter han ble født har jeg ikke funnet ut enda.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vi skrive om historien! Eller så har han i tillegg vært plassert på et barnehjem.Får så vondt av han :(  Han ble en rolig,snill og beskjeden god mann da :)

Men dette var tungt å bære på,det forstod vi alle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mona Gabrielsen skrev:

Sto det ikke hjemmedåp et sted tro?

Kanskje du tenker på kolonne 3 i ministerialboken? Daabsdatum (ogsaa for Hjemmedøbte)

 

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at han har vært på barnehjem først.

Og kommet til Severin og Ragna før tellingen 1900.

Leter videre....

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.