Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Tyge Bech Halsøen 1779, Vefsn, og Erich B.


Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter Tyge Bech Halsøen (også kalt Tøger Erichsen Bech og antagelig bedre kjent som dette) er langt og ikke veldig pent skrevet. Jeg forsøker å finne ut av hva datteren Anne Margrethe Bech og hennes ektefelle Ludvig Schultz Knoph faktisk satt igjen med etter at alle frem-og-tilbake'ne er avsluttet.
Starter:
https://media.digitalarkivet.no/view/24889/191

Så vidt jeg kan se, var boets verdi satt til 2509-0-7 https://media.digitalarkivet.no/view/24889/197 venstre side venstre kolonne nesten nederst. 

Boet var ikke skiftet etter at Tyges andre kone Gunnild døde. Anne Margrethe arvet totalt 485-5-13 fra foreldrene, høyre side høyre kolonne.

Men hennes mann hadde hatt forretninger med Tyge, og jeg sliter med å finne ut hva som er på pluss og hva som er på minussiden.

Jeg oppfatter dette som begynner på venstre side, venstre kolonne nesten nederst som debitorene (altså folk som skyldte Tyge penger) i følge en notatbok han hadde. https://media.digitalarkivet.no/view/24889/193 Det er mange små summer, men til sist (høyre side høyre kolonne) står Ludvig Schultz Knoph med 413-3 og en forklaring som ser ut til å inneholde ordet "crediteret". Under står det noen mindre beløp med forklaring men uten nye navn, så jeg antar at det også er penger Ludvig skyldte Tyge.

 

Litt senere, venstre side venstre marg https://media.digitalarkivet.no/view/24889/194 tror jeg fortsatt det er penger Ludvig Schultz Knoph skyldte svigerfaren.  (7 rdl).

På en litt senere side, https://media.digitalarkivet.no/view/24889/197 venstre side venstre kolonne ser det ut til at Ludvigs gjeld er satt til 413-3, men jeg finner da ikke de mindre beløpene på 7 rdl og det fra side /194.

Nåvel, det største problemet jeg har med oversikten, starter på høyre kolonne, høyre side nesten nederst, så sent som i  desember 1781. På neste side står det noe om det Ostindiske Compagnie, og En Evert Peesn(?) fra Trondheim som er død(?) 13. April 1774. Det står noe om de 971 rdl og 5 mark (en brorpart fra skiftet).
Under tror jeg det forklares at det dreier seg om Erich Bech på reise fra Amsterdam til Ostindien og regnes som en dødsattest, men jeg er usikker på hva det står om hva som skal skje med arven han ikke kunne heve.

Jeg antar at i utgangspunktet, hvis Erich Bech var død uten livsarvinger, skulle hans gjenværende bror og søster arve henholdsvis 2/3 og 1/3 av det som var igjen etter å ha dekket brorens gjeld, hvis han hadde noen.
Noen som er flinkere enn meg til å tyde hva det står, og kan forklare hva som foregikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 14.11.2018 den 19.23, Inger Hohler skrev:

Noen som er flinkere enn meg til å tyde hva det står, og kan forklare hva som foregikk? 

Er det meint som ei avgrensing? Eg har lese dette skiftet før, men oversett denne detaljen, så eg er neppe flinkare enn deg. Men likevel - no les eg slutten på s. 197 a slik:

at da det ved den fremlagde attest fra de 2de […] Diracteurer af det Ostindiske Compagnie i Amsterdam Dateret 8de Martii 1781, er bevist at Evert Peech af Trundhiem, som vist er afdøde Tyge Beches udseilede Søn, Erich Bech, paa udgaaende Rejse til Ostindien den 13de april 1779 er død, da den efter moderen tilkommende arv tilhørte faderen, saa løslades den til ham ved Skiftets slutning efter Fader Tyge Bech og moder Gunille Bech den 20de augustii 1780, afsadte arve lod 971-5-10, som de myndige ovenstaaende arvinger Broderen Peer Christian Bech, Søsterens mand Niels Winther og Ludvig Schuldtz Knoph maa sig mellem dele, naar først derfra er afdraget 7rd 3 mk for denne forretnings holdelse og Beskrivelse.

 

Eg les det slik at dei har fått ein attest om at Evert Peech er død, og at dette visst er sonen Erich (Tygeson) Bech.

Arven etter han kan dei myndige arvingane gjere opp sjølv, utan hjelp av skifteretten. Skifteretten skal likevel ha 7 1/2 rdl for det arbeidet dei har hatt med å ta opp saka.

 

Endret av Knut Skorpen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Erich var helsøsken med Anne Margrethe og hadde Gunild (Tyges kone nr 2) til mor. Gunild var ikke mor til Peder Christian eller fru Winther. Så når jeg tenker meg om, hvis alminnelige arveregler ble fulgt, skulle vel hele morsarv-delen etter Gunild gå til Anne Margrethe mens farsarvdelen nok skulle deles i 1/2 dele til Peder Christian og 1/4 til Anne Magrethe, og 1/4 til halvsøsteren. hvilket var en anstendig sum på Anne Margrethe. (Selvsagt etter fratrekket, men prosentvis er det lite.) Erichs arv etter Gunnil hadde vært 647 daler, Hvilket tilsier en ekstra slump på litt over 700 rdl på den yngste i flokken.. 

Edit: oppgjøret er kanskje 1/2 part til Peder Christian og 1/4 til søster og halvsøster likevel. Jeg har ikke funnet Gunilds dødsdato, men ser at Geni m.m. at andre oppgir at hun døde før Erich. Og hvis hun døde før, spiller det kanskje ikke noen rolle at han ikke hadde fått arven til utdeling. Jeg har forstått det som om det ikke skilles mellom hel og halvsøsken innenfor en søskenflokk.

Endret av Inger Hohler
La til ekstra avsnitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det Ostindiske Compagnie i Amsterdam udstæd Attest af 8de Martii 1781, at Evert Peek fra Tronhiem var døed d. 13 April 1774...


...Ved Den fra det Ostindiske Compagnie i Amsterdam fremlagde Attest Dateret 8de Martii 1781, er det beviist, at Erich Bech, paa Reisen fra Amsterdamdam til Ostindien den 13de April 1774, er ved Døeden afgangen, Thi skulle vi herved ydmygst reqvirere hos Deres Velbaarenhed, at Arven afsadt til bemelte afdøede Erich Bech i Skiftet efter hands afdøede Forældre Tyge Bech og Gunille Bech tilsamen 971 rd. 5 Mark og thi skilling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser vi har lese på forskjellige stader; mi lesing var frå s. 197a nedst i venstre og øvst i høgre spalte. Noko småunøyaktig har eg kanskje lese, verst var det at eg las 1779 og ikkje 1774.

På s. 196 b står det i høgre spalte frå 15. linje  "13de Aprils Anno sytten hundere og fire og halv fierde sinds tyve", så det kan ikkje vere tvil om at Gunnars årstalslesing er rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.