Gå til innhold
Arkivverket

Familien Krebs


FRANS JACOB KREBS
 Del

Recommended Posts

Min farfar Jacob Emanuel Krebs, født 27.09.1866, er registrert i Folketelling 1885 for Bergen kjøpstad. Han er da 19 år. Fødested skal være Neüdorf, Tyskland (?). 1885-tellingen er eneste registrering av Peter Krebs, født 1834, samme sted. Det betyr en alder på 51 år, så kanskje er Peter min oldefar? Men når skjedde egentlig innvandringen til Norge og hvordan finne frem til slekten i Tyskland? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner arvinger etter Peter Krebs(deriblant Jakob Emanuel i den skanna dødsfallsprotokollen:

https://www.digitalarkivet.no/sk20090611330029

 

Om du ønsker oppslag i kilder må du bruke skjemabestilling:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Vi kan kun veilede i norske kilder, men jeg legger innlegget ditt over på Brukerforum i håp om at du får videre hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Ann-Mary Engum! Dine søk har virkelig gitt meg ny kunnskap. 

Har du noen tips for hvordan jeg går frem for å nøste slekten tilbake til Tyskland?

Mvh, Frans Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er veldig imponert over hjelpen du yter her Ann-Mary! Jeg har undersøkt endel om denne familien tidligere, og stoppet opp ved en gåte hva angår en amerikansk del av familien. Krebs-familien i Bergen var børstebindere og Jacob Emanuel som er nevnt tidligere hadde en bror ved navn Martin Krebs født i Kristiania i 1864. Det er også en Martin Krebs i USA som er født i Kristiania i 1864 som driver børstebinderfabrikk. Det virker svært sannsynlig at dette må være samme person, men slektningene i USA oppgir helt andre navn på foreldrene til den Martin som er i USA. Spørsmålet mitt blir da: finnes det noen kilder (feks emigrantlister) som kan sannsynliggjøre at Martin Krebs i USA er den samme som den Martin Krebs som tilhører den familien vi her snakker om? Vil foreldres navn være oppgitt i en emigrantliste for eksempel?

 

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.