Gå til innhold
Arkivverket

Ole Pettersen Rørholdt


Halvor Vestby
 Del

Recommended Posts

Ole Pettersen Rørholdt oppgis å være født i Bamble i 1838. Etterkommere er uenige om hvor han døde. En, sammen med omstreifermisjonen, hevder han døde ca 1883/1884 ved drukning utenfor Arendal, mens andre mener han døde 30.11.1884 i Hedrum. Jeg har ikke klart å få bekreftet noen av versjonene. Det siste jeg har klart å registrere om ham er når en sønn blir født på Tinnfoss i 1879, da han oppgis å være sagmester der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Halvor Vestby skrev:

Det siste jeg har klart å registrere om ham er når en sønn blir født på Tinnfoss i 1879,

Har du en lenke fra kirkebok til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Til Halvor: du bør opplyse om tidligere tråder om samme tema 😉

 

Fra ovennevte tråd; "familien gikk jo under navnet Olsen etter Ole Pettersen Alting også kalt Rørholdt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Halvor Vestby skrev:

Det siste jeg har klart å registrere om ham er når en sønn blir født på Tinnfoss i 1879, da han oppgis å være sagmester der.  

 

Dette er vel sønnen du snakker om; Olaus Anton, # 16 - Telemark fylke, Heddal i Heddal, Ministerialbok nr. I 8 (1878-1903), Fødte og døpte 1879, Side 6, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060720030323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen av Olaus Anton het moren Anne Marie Nicolaisdtr. Hun giftet seg for. 2. gang i Skåtøy i 1887. Under anmerkninger står det: "Forige egteskab opløst ved manden død 30/11.84. Att. fra Nedernæs? Skifteret af 22/2 87."

 

# 3 - Telemark fylke, Skåtøy i Skåtøy, Ministerialbok nr. I 3 (1884-1899), Viede 1887, Side 93, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060629060418

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Under anmerkninger står det: "Forige egteskab opløst ved manden død 30/11.84. Att. fra Nedernæs? Skifteret af 22/2 87."

 

# 192 - Aust-Agder fylke, Nedenes, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1863-1889), Dødsfallsprotokollside, Side 180, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10411111080183

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg klarer ikke å huske og se at jeg for flere år siden hadde tråder om akkurat dette, jeg visste ikke at det jeg tenkte på da kunne knyttes her mot til akkurat dette spørsmålet. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på dette svaret for: 2 helt ulike slektninger har kommet med 2 versjoner: En forteller at Ole druknet i Molandsvatnet utenfor Arendal. Dette blir også sagt i papirer jeg har funnet i papirer på  ham i Riksarkivet. Så har en annen slektning registrert og sendt meg at han døde i Hedrum på den datoen som kommer fram her. Men at dødsfallet er registrert i Hedrum skifterett behøver vel ikke bety at det var der han døde. Det skulle vel ikke forundre meg om han var på reise? Derom vi ikke finner noe i kirkebøker så får han få være død. Jeg har vært litt usikker på dette siden 2 kilder er nokså standhaftige på sin versjon.

Takk for deltakelsen!

Vennlig hilsen HV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halvor Vestby skrev:

Men at dødsfallet er registrert i Hedrum skifterett behøver vel ikke bety at det var der han døde.

 

Nedenes Skifterett.  - se post # 11.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsårsak = Drukning

 

# 7 - Aust-Agder fylke, Stokken i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1878-1898), Døde og begravede 1884, Side 131, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060509120136

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da er saken løst! Hva dere klarer å finne fram til. Jeg fant ikke noe i kirkebøker, spørs bare om jeg hadde tak i den rette. Takk o takk! Mvh HV

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en lite kommentar til FT1865. Der er Ole sammen med en annen kvinne før han slo seg sammen med Anne Marie Eikonrød. Han brukte til dels sammen navn på barna i det andre forholdet som han brukte i det første. Egnet til å skape forvirring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Halvor Vestby skrev:

Bare en lite kommentar til FT1865. Der er Ole sammen med en annen kvinne før han slo seg sammen med Anne Marie Eikonrød. Han brukte til dels sammen navn på barna i det andre forholdet som han brukte i det første. Egnet til å skape forvirring?

 

Slik jeg forstår det så var han først gift med Johanne Jansdatter (hans søskenbarn), deretter Anne Marie Nikolaisdatter (Bodin) - jeg vet ikke hvor Eikonrød kommer inn/fra.

 

Ser at han og Anne Marie fikk datteren Karen Andrine Torense i 1875 - # 69 - Telemark fylke, Bø, Lunde i Bø, Ministerialbok nr. 9 (1862-1879), Fødte og døpte 1875, Side 107, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051011050948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den. Jeg var nok klar over at han hadde en datter ved siden av sønnene Petter Nikolai født i 1872 og Olaves Anton født i 1879, men jeg tror det var hun som døde på Rjukan omkring 1915-16, men jeg har ikke truffet på henne i jakten i kirkebøkene. Eikonrød står vel på Anne Marie når Petter Nikolai blir født i 1872. Jeg har også sett det i forbindelse med lesing om Bodin i Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har lyst til å si takk for det dere bidro med når det gjelder dette spørsmålet , nå veit jeg mye mer, og så får ønske dere ei rolig og God Jul!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.