Gå til innhold
Arkivverket
Per Morset

Garvermester i Trondheim, Peter Andersen Halseth, født ca. 1797

Recommended Posts

Per Morset

Peter Andersen Halseth var garvermester og bodde i Krambodgaden i Trondheim. Den 11. september 1829 giftet han seg i Vår Frue kirke med Martha Nicolina Halstensdatter Røyem.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0109: Ministerialbok nr. 602A07, 1821-1840, s. 310
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921680426 (løst vedlegg).

 

Peter ble begravet ved Vår Frue kirke den 29. juni 1843.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0110: Ministerialbok nr. 602A08, 1840-1854, s. 240
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050610020387

 

Martha ble hjemmedøpt 17.  september 1787 i Selbu og begravet i Vår Frue kirke den 6. april 1867.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 695/L1138: Ministerialbok nr. 695A02 /1, 1757-1801, s. 125
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920630034 

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0115: Ministerialbok nr. 602A13, 1860-1872, s. 392
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050610021399

 

Spørsmålet mitt er: Hvor kom Peter fra, og når er han født / døpt?

 

Jeg har ikke funnet barn etter Peter og Martha. Stemmer det at de var barnløse?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det står i vielsen at lysning var tatt ut i domkirken.

Lysning 20/8 1829 Domkirken, v.side  https://www.digitalarkivet.no/kb20070921640312

Jeg tror du finner svar på spørsmålet ditt der.

Endret av Berit Knudsen
skrivefeil i årstall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Morset

Tusen takk!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Morset

Jeg kommer tilbake til saken!

 

Det er et par år siden jeg prøvde å finne opprinnelsen til Peter Andersen Halseth og ga opp.

Da var det nettopp Strindasporet jeg hektet meg opp i.

 

Jeg finner ingen "Gaardbruger Anders Halseth" i 1801. Jeg finner heller ingen Peter, Peder eller Petter Andersen Halseth døpt i Strinda i 1797 eller nærmeste par år før og etter. Den eneste kandidaten jeg finner i FT 1801 er Peder Andersen på Stendahl, 4 år gammel. Men Stendahl er ved Moholt, mens Halset er på Byåsen, altså på motsatt side av byen. Det behøver selvsagt ikke å bety noe, hadde det vært en husmann. Men Anders er betegnet gaaardbruger, og det var ikke så vanlig at de flyttet på seg. Oppsitter på Halset i 1802 var Madam Beijer:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, N/Ne/Nea/L0140: Strinda og Selbu fogderi. Kommisjonsprotokoll, 1803, s. 217
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20101007641008 ,

men hun hadde vel en forvalter / driver.

 

Den eneste kandidaten jeg finner i KB Strinda er døpt i Lade sogn 1. s. i advent 1795: Anders Jonsen Præsthuus' og Else Pedersdatters sønn Peder. Men da føler jeg at jeg er på villspor igjen.

 

Nå trenger jeg hjelp fra noen som har detaljkunnskap om Strinda. Eller kanskje Strinda er et feilspor?

 


 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Hohler

Stemmer det at det er denne karen? Og hardu i så tilfelle funnet ut hvordan Even Meslo var forbundet med ham? "KVILHAUGEN (...) Dette jordstykke fikk navne! Kvilhaugen, og var bygselbruk til 1838, da del blev særskilt skyldsatt og kjøpt i fellesskap av jektskipper Even Meslo og garver Peter Halset Denne overtok hele gården i 1839. l 1862 solgte Peter Halsets enke gården til Carl Nikolai Gran." http://www.strindahistorielag.no/bygdebok/Bygdebok s 304-337.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

image.png.43b1a7601ca084cdc478500ea04d7635.png

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Morset

Takk for innspill!

 

Familien på Bakklandet var interessant, den må jeg sjekke ut nærmere, Berit. Familien må da ha kommet til Halset i ettertid, men såpass tidlig at Peter fikk med seg etternavnet da han flyttet til byen for å gå i garverlære.

 

Opplysningen om Kvilhaugen kjenner jeg til fra Trondheim byleksikon og Størens bok om stedsnavn i Trondheim. Må gå nærmere inn i hvordan forbindelsen med Meslo var. Kvilhaugen er jo den dag i dag et landemerke på Strinda. Det er mange som sykler eller går forbi her daglig på veg mellom NTNU og byen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein Lillegaard

Gjør oppmerksom på at det også i Stod i nåværende Steinkjer er en gård med navn Halset(h) og tror tidligere også Helset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Morset

Ja, Halset er faktisk gardsnavn i ganske mange bygder i Trøndelag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.