Gå til innhold
Arkivverket
Per Nermo

Kronologi-feil på FinnHolbek.DK (c1600) (var Edele Vognesen g.m. både Godske Krabbe og Hans Skade ?)

Recommended Posts

Per Nermo

.

Vi er sikkert mange som har stor nytte av Finn Holbek's utmerkede register over dansk adel.

Av og til kan man komme over ting man stusser på rent kronologsik, og her er en slik :

 

Edele Vognsen af Stenumgård skla være

g. 1) m. Hans Skade til Rolsøgaard,   d. eft. 1648  og

g. 2) m. Godske Krabbe af Damsgaard,   d. før 16 maj 1600.

 

I første ekteskap (med Hans Skade) skal Edele være mor til

Elsebe Hansdatter Skade (f.c1630?), g.m. Jesper Vognsen af Stenshede, til Rolsegaard 

(barn f. rundt 1660).

 

I andre ekteskap (med Godske Krabbe) ska Edele ha fått fem barn, alle døde før 1622-1656.

 

Det virker for meg meget vanskelig å få dette til å gå ihop kronologisk, og

jeg er fristet til å lure på om det her kan være snakk om TO ULIKE Edele :

 

1) Edele (Eriksdatter Vognsen) (c1550-et.1594), g. (c1570?) m. Godske Krabbe (c1535 - 16 Mai 1600)   (foreldre til bl.a. Oluf f.c1675? og Kirsten f.c1580?)

 

2) Edele (?) (f. ca.1600 ?), g. (c1620?) m. Hans Rasmussen Skade (c1590?-etter 1648) på Rolsøgaard, Jylland   (han senere g.m. Ingeborg Sparre).

 

Noen som har synspunkter på dette, ev. som har sett nærmere på de nevnte adelige ?

.

 

Endret av Per Nermo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christian Arentz

Hei Per,

Jeg tror du har byttet om på rekkefølgen av hennes to ekteskap:

Jeg har tidl. notert Edele (ca. 1570 Kongensgaard, N. Nissum, Ringkøbing, Jylland - ) g. 1) ca. 1589 N. Nissum, Ringkøbing, Jylland m. Godske Olufsen Krabbe (før 1580 Damsgaard, Ferring, Ringkøbing, Jylland - før 16. mai 1600),  barn: Oluf f. ca. 1594, Kirsten f. ca. 1598

g. 2) ca. 1614 på Rolsøgaard, Randers, Jylland m. Hans Rasmussen Skade (ca. 1582 Holmgaard, Torrild, Aarhus, Jylland - e. 1648), barn: bl.a. Elsebe g.m. Jesper Vognsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
finn.holbek

Hej Per Nermo

 

Det er korrekt at der var byttet om på rækkefølgen af Edeles ægteskaber, fejlen er rettet nu.

 

Jeg har indtastet mange tusinde adelige fra Danmarks Adels Aarbog, og der sker fra tid til anden den slags småfejl, det er uundgåeligt.

 

Du er velkommen til at benytte funktionen "Foreslå" for at rapportere fejl via hjemmesidens formular.

 

Venlig hilsen

Finn Holbek

https://finnholbek.dk

Danmarks Adels Aarbog 1936 side 112

DAA-1936.jpg

Endret av finn.holbek

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

.

Mange takk til Christian og Finn for disse korreksjonene !

 

mvh Per Nermo

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.