Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall på egen fødselsdag - norske eksempler?


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Godtfolk,

 

Idet jeg nok en gang støtte på en person som etter et langt liv døde på sin egen fødselsdag, (her en utenlandsk general: https://en.wikipedia.org/wiki/Shlomo_Erell) , så kom jeg til å tenke litt på hvor sannsynlig dette kunne være.

 

Er det noen som har lignende eksempler på tilsvarende, ja fra Norge eller egen slekt?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Olsdatter Gåskjølen i Elverum var født 4. mai 1815 og døde på bursdagen 4. mai 1898. Hun var fra Søsvea i Heradsbygda og ble gift 1842 til Gåskjølen i Sørskogbygda.

 

Dåpen, nr. 19:

SAH, Elverum prestekontor, H/Ha/Haa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1815-1830, s. 6-7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603310548
 

Dødsfallet, nr. 34:

SAH, Elverum prestekontor, H/Ha/Haa/L0018: Ministerialbok nr. 18, 1894-1914, s. 95
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10211608170100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et søk på Gravminner, på en vilkårlig dato, 0505, for både født og død , og fikk opp 51 personer. Antar man kan teste seg gjennom  alle datoer, så er det kanskje mange flere enn man tror som dør på fødselsdagen sin.

 

Mvh 

Linda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine oldemødre - Anna Larsdatter født 28 mai 1843 på Njåstad i Haus og død på sin 50 - årsdag i Nøstegt. 34 i Bergen 28 mai 1893

Hun ble gift 10 april 1860 i Haus og fødte 16 levende barn pluss at hun ifølge muntlige kilder opplevde 6 ufrivillige aborter.

Hun var nok utsliit da.

Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Artig tema. Min egen oldefar KNUD THORESEN APESLAND

Yrke frikirkeforstander i den vakre by ARENDAL 1905-1914 døde på sin 58 årsdag.

Han var født 5. Mai 1856 Laudal Vest Agder. Og døde 5. Mai 1914 i Arendal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Idet jeg nok en gang støtte på en persom som etter et langt liv døde på sin egen fødselsdag, (her en utenlandsk general: https://en.wikipedia.org/wiki/Shlomo_Erell) , så kom jeg til å tenke litt på hvor sannsynlig dette kunne være.

 

Eg tenkjer 1:400 er eit rimeleg overslag.

 

I utgangspunktet er vel sannsynet om lag 1:365,25.

Vi er fødd ein dag, og så er det 365  dagar å døy på, eller 366 kvart fjerde år.

Så må dette modifiserast litt ved at det er noko fleire fødslar og dødsfall til visse tider av året, og kanskje på visse vekedagar. Det vil redusere sannsynet noko,

bortsett frå død i barselseng, som vil ha same sesong-variasjonen som fødslar, og dermed auke sannsynet noko.

Og så må ein ta stilling til om døde småbarn skal reknast med (for dei som døyr før eittårsdagen er det 0% sannsyn for at dei gjer det på fødselsdatoen),

eller berre dei som har levd ei stund (kor lenge?) For eldre tid vil det vere ein viktig føresetnad.

 

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for flotte svar.

 

Det var nettopp dette jeg var på jakt etter. Også takk til Dag og Ivar for å trekke inn henholdsvis ukedagsfrekevens og anskueliggjøring av sannsynlighet for å dø nettopp på ens egen fødselsdag. Kanskje noe som bør inngå i en utvidet demografisk undersøkelse av den norske befolkning 1801-1920?

 

Om Lars Øyane får gjennomslag,for sitt 1880-prosjekt (se parallell tråd for tiden), så kan vi kanskje inkludere norskamerikanere også.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Eidsvollsmann, min sambygding Ole Svendsen Iglerød, født 01.11 1782 døde på sin 87-årsdag i 1871.

 

Han var en av svært få  grunnlovsgivere som var i stand til å delta i markeringen på Eidsvoll i 1864, 50 år etter 1814.

Han og de få andre ble båret på gullstol opp og inn i rikssalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Kanskje noe som bør inngå i en utvidet demografisk undersøkelse av den norske befolkning 1801-1920?

 

 

 

 

Ehhh - hvorfor det ..?

(Annet enn for moro skyld?)

 

Les også denne:

Vi har større sjanse til å dø på bursdagen vår enn noen annen dag

(Selv ville jeg muligens ha valgt et annet ord enn "sjanse" ...)

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

En anbo fra min barndom var født 11.07.1911, og døde på sin 86-årsdag 11.07.1997(Olaf Sundal)

 

 

Da er det kanskje feilregistrert i denne basen.

 

 

received_1933682146934115.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig liten greie - tok og laget en rapport for min egen database for å se hvordan dette utartet seg - justert til at alderen måtte være over 0 (for å unngå dødfødte) så ble resultatet slik.

 

death_own_birthday_2018-11-23.png

 

Hvis det er andre her som kjører TNG og som ønsker tilsvarende rapport; så er SQL-spørringen vist nedenfor.

select firstname, lastname, birthdatetr, deathdatetr, birthplace, floor(floor(datediff(deathdatetr, birthdatetr)) / 365) as age from tng_people where date_format(birthdatetr, '%M-%d') = date_format(deathdatetr, '%M-%d') and floor(datediff(deathdatetr, birthdatetr)) / 365 > 0 order by birthdatetr

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komt over noen som er  f/d samme dato. Av nærmeste er min bestemor født 17. nov 1920 og død 17. nov 2003 (Bergit Christensen/Løtveit)

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4110701

Edit: Kjell Arne Brudvik, kan ligge til Bergit i listen din og 😉 Mor er Andrine Sjursdatter Løtveit f.1884 som du sikkert har i databasen.

Endret av Kenneth Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere eksempler. Særlig takk til Kjell Arne for uttrekk av egen database, som jo også gir et par utenlandske eksempler. Jeg håper disse er like godt kildebelagte som de yngre norske eksemplene.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mary jeg tok dette med Olaf Sundal på husken, og jeg kan huske feil der da. Det kan jo være feil i databasen også. Han var nabo,

og dette ble litt feilskrevet i forrige innlegg 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går (24.11.2018) leste jeg i Porsgrunns Dagblad at Per Aarrestad fylte 90 år.

I dag (25.11. 2018) fikk jeg høre at han døde i går, på sin 90. fødselsdag.

 

Per Aarrestad var tidligere skoleinspektør i Porsgrunn kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere eksempler. Som det dagsaktuelle eksemplet til Kjell viser, dette skjer oftere enn vi tror.

 

Det oppfattes trolig veldig spesielt når dette samtidig skjer i forbindelse med runde år, så som 80 og nå nyss 90. Sannsynligheten for dette er trolig enda lavere enn 1:400, som Ivar kom frem til innledningsvis.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.