Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskning


Marianne Årvik-Heimdal
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tar kontakt med dere fordi jeg lenge har prøvd å finne ut mer om min fars slekt på hans mors side. Jeg er utdannet historiker, har lett i arkivene etter farmor, men finner henne verken i kirkebøker eller andre plasser som hun kan ha vært registrert ved. Min far bruker mye tid på å tenke og gruble på hennes liv, samt hvem hun var og hvor hun kom fra. Vi vet svært lite om henne fram til hun giftet seg. Jeg lurte på om jeg kunne få hjelp til å finne ut så mye som mulig om: Solveig Andersen, født 21.5.1927 (uvisst hvor). Hun giftet seg med en britisk soldat, Eric, og tok etternavnet Gibson, skilte seg på tidlig 50-tallet, fant en ny mann, Gunnar, og tok deretter etternavnet Årvik. 

 

Vi vet hun bodde en stund på Lille-Tøyen sammen med sine foreldre, Edith Amalie og Olaf Andersen, samt min far Frank Einar Årvik. De to foreldrene hennes skulle jeg også gjerne visst mer om. Siden jeg ikke finner Solveig noen plass, finner jeg heller ikke foreldrene hennes. Jeg vet at det ofte står oppført pikenavnet til mor i kirkebøker ved dåp f.eks. Men dette søkearbeidet har altså kommet til kort. Det eneste jeg vet om hennes foreldre er at Olaf er fra Fredrikstad og at han var Formann ved en fabrikk i Oslo. Jeg lurer på om Edith Amalie sitt pikenavn kan ha vært Andresen og om det er noe slektskap mellom henne og operasangeren Ivar F. Andresen, uten at jeg egentlig har noen god dekning for å si det.

 

Håper jeg kan få hjelp til å vite så mye som mulig om disse tre menneskene, det ville betydd vanvittig mye for min far som er av en generasjon der man ikke spurte sine egne foreldre om så mye, da man fortsatt hadde muligheten. Om jeg får hjelp, og det blir funnet flere ledd bakover fra Olaf eller Edith Amalie vil vi gjerne få med denne informasjonen også.

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig sine foreldre.

https://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/74725

 

De er gravlagt sammen med drosjeeier Einar Andersen f 10.02.1931,død 24.02.2001.

Gravlagt 14.05

2001.

Urnenedsettelse?

 

Så at han sto med poststed 2019 Skedsmokorset på skattelisten 2002.

Ingen ektefelle.

 

----

 

 

 

 

received_346565326152509.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ifølge telling 1923 var Olaf Andersen f 22.12.1893 i Fredrikstad.

 

Kan være han vi finner nede på denne tellingslisten.

Fødselsdatoen stemmer.

 

 

Olaf Anders.  Dæksgut 22.12.1893

Sønn av Johannes Anders. og Henriette Anders.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0103&kenr=010&bnr=0022&lnr=01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så at det ved vielsen sto at bruden sin far het Hans M Olsen.Han sto også med adresse Kirkegaardsgaten 13.

Ved å søke i tellingen 1923 fant jeg disse:

 

 

received_518128328691571.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1910.

Langt nede på siden finner du Hans J. M. Olsen med kone og barn.

Edith Amalie ,f 30.05.1901,er skrevet som EDEL Amalie.

Hennes fødselsdato er 1 dag feil i forhold til datoen i tellingen 1923.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=092&bnr=0051&lnr=24

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må sjekkes!

 

Henriette Gurine Andersen (født Carstensen Lundqvist)

 

Født 20 mars 1859

Død 12 mai 1943

 

I basen er listet opp 9 barn,deriblandt "din" Olaf Andersen( f 22.12.1893)

Han stå kun med fødselsår i basen.

https://www.myheritage.no/site-family-tree-143838931/wang-erlandsen?indID=1000786#person-1000515

 

Ser at eldste sønn,Christopher Andreas f 1884,ikke er tatt med i basen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

 

Tusen tusen hjertelig takk for all hjelp! Dette blir verdens beste julegave til min gamle far:) Utrolig spennende å se alt som er funnet fram. Om du tenkte du enkelt fant flere slektsledd er det bare å sende i vei. Alt mottas med STOR takk!

 

Mvh

Marianne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.