Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Arnold Olsen, født Søndeled 5.9.1900


Halvor Vestby
 Del

Recommended Posts

Det er nok en tråd på ham for en del år siden. Kom fram til den gang en registrering i valgmanntallet for 1937 i Skien. Har siden vært i kontakt med gravferdsetater i Grenlandsområdet uten å få napp. Heller ikke hjelp hos fester for gravstedet til broren i Porsgrunn. Omkommet på sjøen under krigen? Hørte aldri at han var sjømann. Ser i folketellingen for 1900 registrert som Pettersen, men alle søsknene brukte Olsen. Kunne vært artig å visst noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Halvor

Hvorfor kan du ikke oppgi det du  spurt om tidligere og det du allerede vet.

Da slipper vi som hjelper å "finne opp kruttet" en gang til.

Du har bl.a. utelatt at faren het Petter Nicolai Olsen Alting.

Det er flere som har spurt om denne slekten både her og på DIS-forumet.

 

 

Du bør lese dette.

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viet 1923 med Ragna Theresie Toresiussen - innførsel nest nederst - under anm: "ekteskapet stiftet ved lensmannen" - Aust-Agder fylke, Ytre Søndeled i Søndeled, Klokkerbok nr. B 7 (1912-1947), Viede 1923, Side 163, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10411104131150

 

Står som Matros.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ser at dere føler behov for å grave fram en hel del ting jeg ikke har spurt etter. Jeg har oppgitt når han ble født og det siste jeg har fått oppgitt om ham. Jeg føler vel at jeg er på feil plass, så ha det bra alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Halvor Vestby skrev:

Hei! Jeg ser at dere føler behov for å grave fram en hel del ting jeg ikke har spurt etter. Jeg har oppgitt når han ble født og det siste jeg har fått oppgitt om ham. Jeg føler vel at jeg er på feil plass, så ha det bra alle sammen.

 

Ja ,du har lagt ved fødselsdato.

Men intet annet av dokumentasjon.

 

Når du henviser til ting du har funnet uten å legge ved en eneste lenke er det muligens noe vanskelig for de som skal hjelpe deg.

Og tidligere temaer om familien bør jo absolutt nevnes.

 

Det er helt unødvendig at vi må lete frem alt selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Viet 1923 med Ragna Theresie Faresiussen - innførsel nest nederst - under anm: "ekteskapet stiftet ved lensmannen" - Aust-Agder fylke, Ytre Søndeled i Søndeled, Klokkerbok nr. B 7 (1912-1947), Viede 1923, Side 163, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10411104131150

 

Står som Matros.

 

Det står vel Toresiussen på bruden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Halvor Vestby skrev:

Hei! Jeg ser at dere føler behov for å grave fram en hel del ting jeg ikke har spurt etter. Jeg har oppgitt når han ble født og det siste jeg har fått oppgitt om ham. Jeg føler vel at jeg er på feil plass, så ha det bra alle sammen.

Jeg tror vi ikke skal svare mer  i denne tråden.

Trådstarter ha hatt flere spørsmål i DIS-forumet i 2013 om Sigurd Olsen og resten av slekten.

Ett.eksempel

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=117446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innviklet som denne saken er så burde det temaet fra slektsforum helt klart vært lagt inn i innlegg 1.  🙂

 

Til trådstarter vil jeg si;

Det er ikke av vrangvilje vi etterspør ting.

 

Intet kommer seilende på en fjøl!

Det krever mange ganger leting i både den ene og annen retning før man finner svaret på det man leter etter.  🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel vel. Det er bare å erkjenne at noen ganger beveger du deg inn på områder hvor inkompetansen ikke strekker til. Jeg husker jeg var inne på DIS og søkte på noen relaterte spørsmål. At fortidens synder der skulle ramme meg her var jeg ikke klar over, jeg var ikke klar over denne forbindelsen hit. Dessuten er jeg relativt inkompetent på dette med lenker og dertil hørende teknikker. Enfoldet sa meg at det skulle være nok å gi noen helt konkrete opplysninger, slik som her fødselsdato, navn og siste kjente opplysning som jeg har, og som jeg ikke husket hvordan og i hvilken form jeg fikk. At det skulle være nødvendig å referere til Altingopprinnelsen var jeg helt uforberedt på. Jeg er naturligvis klar over arbeidsmengden og imponert over hvordan dere finner fram i kildene. Poenget er at jeg åpenbart ikke har den grunnkompetansen som skal til for kunne bruke dere. Sorry!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Halvor Vestby skrev:

Vel, vel vel. Det er bare å erkjenne at noen ganger beveger du deg inn på områder hvor inkompetansen ikke strekker til. Jeg husker jeg var inne på DIS og søkte på noen relaterte spørsmål. At fortidens synder der skulle ramme meg her var jeg ikke klar over, jeg var ikke klar over denne forbindelsen hit. Dessuten er jeg relativt inkompetent på dette med lenker og dertil hørende teknikker. Enfoldet sa meg at det skulle være nok å gi noen helt konkrete opplysninger, slik som her fødselsdato, navn og siste kjente opplysning som jeg har, og som jeg ikke husket hvordan og i hvilken form jeg fikk. At det skulle være nødvendig å referere til Altingopprinnelsen var jeg helt uforberedt på. Jeg er naturligvis klar over arbeidsmengden og imponert over hvordan dere finner fram i kildene. Poenget er at jeg åpenbart ikke har den grunnkompetansen som skal til for kunne bruke dere. Sorry!

 

 

Enten kan man prøve å forstå hvorfor hjelpere ønsker at at det blir gitt relevante opplysninger i temaer som blir startet,eller så kan kan velge å føle seg fornærmet.

 

Jeg ,og andre, har vel hjulpet deg i flere temaer du har hatt her på forumet,der du har fått god hjelp.

 

Finner jeg spor etter Sigurd,legger jeg det inn i temaet.  🙂

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Halvor Vestby skrev:

Vel, vel vel. Det er bare å erkjenne at noen ganger beveger du deg inn på områder hvor inkompetansen ikke strekker til. Jeg husker jeg var inne på DIS og søkte på noen relaterte spørsmål. At fortidens synder der skulle ramme meg her var jeg ikke klar over, jeg var ikke klar over denne forbindelsen hit. Dessuten er jeg relativt inkompetent på dette med lenker og dertil hørende teknikker. Enfoldet sa meg at det skulle være nok å gi noen helt konkrete opplysninger, slik som her fødselsdato, navn og siste kjente opplysning som jeg har, og som jeg ikke husket hvordan og i hvilken form jeg fikk. At det skulle være nødvendig å referere til Altingopprinnelsen var jeg helt uforberedt på. Jeg er naturligvis klar over arbeidsmengden og imponert over hvordan dere finner fram i kildene. Poenget er at jeg åpenbart ikke har den grunnkompetansen som skal til for kunne bruke dere. Sorry!

Jeg og de fleste andre som hjelper her er amatører.
Vi har holt på så lenge at vi vet hva som trenges for å komme fram ett  bra svar til den som spør.


Jeg har selv når jeg letet etter mine aner funnet både straffedømte og personer datidens samfund ikke aksepterte.
Men hvorfor skulle det gjøre meg mindreverdig.

 

Hold frem med å lete etter din slekt og glem "snøen som falt i fjor".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmet og fornærmet fru Blom! Det var nok mer en følelse av å ikke kjenne kodene, og det kan føles litt ekkelt dessverre. Slekta av All Ting er nok nå stort sett på plass bortsett fra Sigurd Arnoldt som jeg som sagt har fram til 1937. Skulle noen kommer over noe er jeg som vanlig takknemlig. Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at dere har funnet ett par interessante ting, giftemål og gravminner som jeg må kikke nøyere på. Takk for det! Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Slik vi kan tolke dette materialet dersom det er samme person så må de ha b litt skilt. Jeg har gått tilbake til papirene jeg har fått fra Riksarkivet. Slik jeg har regnet ut må de ha blitt skrevet i begynnelsen av 30-tallet. Jeg opplever at de har vært usedvanlig flinke til å få med alt om alle de ønsket å få registrert i protokollene sine. Broren Olaf oppgis med ektefelle og 2 døde barn, noe som er riktig. Sigurd oppgis bare å være boende i Skien. Jeg kom jo inn på den korrespondansen jeg hadde på DIS, men fant ikke i farta opplysningen om at han var registrert i valgmanntallet for Skien i 1937. Oppgitt å være lekterfører. Jeg trenger vel ikke å ta hele tragedien, men barna ble skilt i 1918, men det er bare de eldste brødrene som vi aldri var i kontakt med. Olaf døde i 1955. Så egentlig er det bare Sigurd igjen. Moren min sa alltid at de var døde, men det kan jo være at hun ikke visste bedre. Håper det ikke plager at det ble så langt Mvh 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2018 den 14.47, Ann-Mary Engum skrev:

Ble de skilt,tro?

 

Med forbehold!

Ei med samme navn og fødselsdato er gravlagt på Ekeberg,Sandefjord.

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=5049329

 

 

 

received_198681004342573.jpeg

 

Paul Henry Jahnsen ligger i samme grav som Ragna og Harald Torp.

Mulig svigersønn?

Fant Paul Henry og kona hans på skattelisten 2001.

 

Fant kona på "Våre minnesider"

Hun het Margoth Christine Jahnsen f 26 juni 1926,død 29 nov 2015.

Gravlagt Ekeberg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.