Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidere i Oslo 1865-1880


Grethe Elise Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes oversikt over arbeidere ved fabrikkene i Oslo på attenhundretallet i Oslo, og i tilfelle hvor jeg kan finne dette. Det gjelder min oldemor Andrea Paulsdatter født 1858 i Åmot Modum som fikk et barn med Emil Pedersen født 1858 i Christiania. Jeg har tidligere hatt innlegg på digitalarkivet for å finne denne Emil ,uten å finne ham. Jeg prøver nå en ny mulighet, jeg vet at Andrea bodde i Møllergata i Oslo i 1865 og fikk sønnen Einar født 1880 i Åmot Modum som uægte barn,far oppgitt som Emil Pedersen, og tenkte kanskje at de jobbet på samme fabrikk og at jeg denne veien kan finne Emil. Grethe Elise Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke i FT 1865/75 og 85 for Oslo. Det finnes flere Emil Pedersen/Pettersen født i chr./Kra. 185*. Ikke ta med yrke da det kan endre seg.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar😊. I folketellingen 1875 for Oslo finner jeg Petter Emil Pedersen født 1857 i Hønefoss, yrke mekanikus på Vulkans fabrikker, på samme adresse som Andrea Paulsen født 1858 Modum, yrke tjenestepike,og mor til Einar, dette må jo bety at denne Petter Emil er far til Einar! De har begge Møllergade 34-36 som adresse 1875.

Sorry, jeg greier fortsatt ikke å legge inn lenker😳. Grethe Elise Paulsen😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over det og jeg fortsetter å lete og nå trenger jeg hjelp til å tyde hva det står som yrkestittel på Einars far i kirkebok for Nykirke i Modum kirkebøker. Jeg får dessverre fortsatt ikke til å legge til filer,men på side 10 i nevnte kirkebok, barnets navn er Einar og far Emil Pedersen født i Christiania, mor Andrea Paulsdatter. Takknemlig for hjelp til å tyde ordet som står foran»arbeider» på far.

Grethe Elise Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen😊, og så har jeg et nytt spørsmål. I kirkebok for Modum, Nykirke 1890-1899,på side 65. Det gjelder Einar sin konfirmasjon, hva står som tittel på far Emil Pedersen? Grethe Elise Paulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.😊. Jeg prøver å «nærme» meg denne Emil via bla yrke, men dette er vanskelig. Når jeg søker på Emil Pedersen født i Christiania i 1857-58 kommer det opp 6 stk uten at det gjør det noe lettere og finne ut av hvem av disse som er Einar sin far, så hvis ikke noen av dere proffe vet om noen andre muligheter for å finne ham tror jeg han forblir en ukjent oldefar for meg. Grethe Elise Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om  han var sagarbeider blir det færre å lete etter.

Jeg har funnet en, men om han er den rette er langt fra sikkert.

 

1875 Emil Hagbart Pedersen f. 1857 Kra., arb.på Youngs dampsag, Grønl.leret 9. Se person 13-17. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052055069129

1885 Hagbart Pedersen f. 1857 Kra., arbeider, Norbygade 48. Se person 12-15. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053257076801

1900 Emil Pedersen f. 1857 Kra. kvægdriver. Nordbygade 40. Se person 1-4. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045115980

 

Dåp nr. 85 Emil Hagbart 5/12 47 - 18/7 58 i Tre-fold. krk. https://media.digitalarkivet.no/view/691/4338/15

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter fikk første gang tips om Emil Hagbart 12 mars 2015 i # 3 i temaet "Leter etter Emil Pedersen"

 

Trådstarter har også fått tips om Emil Hagbart i # 13 i temaet i # 2.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke oversikt over emner fra 2015. Det er historie.

Og de opplysningene jeg har gitt her, selv om de har vært gitt før, mener jeg passer i dette temaet.

Om temastarter ikke er enig med meg, så er det temastarter som evt. bør si i fra om det.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg har nok ikke oversikt over emner fra 2015. Det er historie.

Og de opplysningene jeg har gitt her, selv om de har vært gitt før, mener jeg passer i d

Dette temaet.

Om temastarter ikke er enig med meg, så er det trådstarter som evt. bør si i fra om det.

 

 

Det var ikke ment som kritikk,Berit.  🙂

Det var lenket til de temaene i # 2 i dette temaet,derfor nevnte jeg det.

🙂

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå sagarbeiderpå Emil’s yrke i kirkebok for Einar’s fødsel/ dåp? Anne May Engum svarte meg 29.11, hun mener det står dagarbeider.Grethe Elise Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.