Gå til innhold
Arkivverket

"Krigsseiler" Håkon Ingvald Kjølsund f.22/4-1902 Borge


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg satt egentlig å lette etter noe helt annet, men plutselig kom jeg inn på Sjømennenes minnehall og jammen fant jeg ikke min mormors bror der...

Håkon Ingvald Kjølsund ble født på gården Kjølsund i Borge den 22. April - 1902 og siste oppdatering jeg hadde om han var fra han var at han var tjener på Østby.

Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig for jeg kunne tenke meg å finne ut litt mer om min grand onkel... (dessverre har jeg aldri hatt kontakt med min mormors søsken så jeg vet svært lite)

 

Håkon Ingvald Kjølsund var ombord på DS Standard og døde ombord av sykdom 26 november 1944

http://minnehallen.no/personer-2/hakon-ingvald-kjolsund

 

Fant også denne - https://www.krigsseilerregisteret.no/en/sjofolk/421409/monstringer

 

Hvordan finner jeg ut mer om Håkon Ingvald og hva slags sykdom han døde av osv? 

Jeg er helt ny på krigsseilere og hvordan man leter i evt logg bøker osv? 

Ser også at han har vært ute en gang før med skipet MS Torrens....

Det er i alle fall disse to som står oppført så langt, men jeg håper dere kan veilede meg litt på vei både til hva som skjedde på skipet, hva han døde av og det andre skipet osv.

Gjerne også tips til lesestoff om krigs seilere... jeg har hele tiden hatt en magefølelse på at jeg har noen i slekta.

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge lenkene du la inn i # 1 døde han 22 nov 1944.

 

 

Han var registrert på Ellis Island i nov 1945.

 

Eller var det to med samme navn?

 

Manifestet 24 nov 1945.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-9942-C93S-3?i=167&cc=1923888

received_2500455049995171.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at han står registrert på samme S/S Standard på  skipsmanifestet 24 nov 1945.

Står som Haakon Kjolsund Jun.Eng.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjære vene her var det mye... TUSEN TAKK 🙂

Jeg måtte ut med familien som ble "litt" lei av å vente på en ivrig slektgransker 🙂 

Et lite øyeblikk så skal jeg få sett over, men kan det være to ulike Håkon mon tro?

Kjølsund er heller ikke et "vanlig" navn (tror jeg)

Snart tilbake, skal bare lese gjennom det dere har sendt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror det er samme mann hele veien.

 

Ja, det ser neste slik ut og det jeg tok også et kjapt søk på broren Johan og fant på Ancestry (kommer ikke helt inn på bildet) at det ser ut som om også broren Johan muligens også var til sjøs.

Nå er jeg litt forvirret her, det ser i alle fall ut som om han var sjømann og seilte også under 2. verdenskrig?

Men for meg ser det ut som om han døde i New York? 

Stemmer det da at han står oppført i minnehallen i Stavern?

Beklager alle spørsmål, det går bare litt i surr her 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror det er samme mann hele veien.

 

Nå åpnet det seg et helt nytt kapittel jeg må søke på her idag, for når jeg tar noen kjappe søk på JOHAN og HENRY så kommer de navnene opp som sjømenn.

Er ikke sikker på om det er de samme brødrene jeg har funnet, da det på Ancestry på "Henry Kjølsund" står at han er født i 1908 og at han dør i England.

I mine papirer skal Hendry være født i 1900 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. dette var spennende.

Må sette i gang å lese om krigs seilerne skjønner jeg. Merkelig at jeg ikke har sett dette før🤔. Veldig taknemmelig for hjelpen. 

Nå er jeg spent på om også bror nummer 3 var med som krigsseiler. 

Det begynner også å gå opp noen lys for meg og tanker om hvorfor jeg aldri møtte min mormors slekt.

Kort fortalt var nok hennes slekt på en helt annen side en min morfar under 2. Verdenskrig. 

Det KAN være noe av grunnen... 

 

Blir spennende å følge dette videre😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Adele Marie Moe skrev:

 

Er ikke medlem på Ancestry,så jeg får ikke åpnet lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.