Gå til innhold
Arkivverket

"Krigsseiler" Håkon Ingvald Kjølsund f.22/4-1902 Borge


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

På 29.11.2018 den 18.31, Adele Marie Moe skrev:

De var litt usikre på om datoen for giftemål stemte, men det kan jeg vel finne i Kirkebøkene....

 

 

Det ser ut til at Henry og Olga Marianne gifta seg i 1928, borgarleg:

image.png.f8343e8866c1d5d1946be354c217ec12.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2018 den 20.48, Richard Johan Natvig skrev:

Opplysningane om Henry i #45 viser at han før krigen var kvalfangar, og busett i Vestfold. Eg lurer på om også Johan og Håkon Ingvald var kvalfangarar, og busette i Vestfold. I alle fall, her er ein H. Kjølsund, kvalfangar og småbrukar i Borre, i Adressebok for Vestfold ... med skattelikninger 1939.

image.png.4261805db8b04a7008a20954e887b179.png

https://www.nb.no/items/96bbfdb0bf716935fb8277682550c634?page=497&searchText="kjølsund, h"

Når eg tenker meg om: Dette er vel heller Henry Kjølsund (enn Håkon Ingvald), ettersom Henry jo kjøpte eit bruk på Nøklegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Richard Johan Natvig skrev:

Når eg tenker meg om: Dette er vel heller Henry Kjølsund (enn Håkon Ingvald), ettersom Henry jo kjøpte eit bruk på Nøklegård.

Tusen takk, ja jeg også tenker det er sansynlig ar alle tre brødrene kan ha vært hvalfangere før krigen. Mon tro om Hvalfanger museet kan ha noen opplysninger? 

 

Lurer også på om det er mulig å finne ut NÅR Henry skilte seg?

Det fremgår jo av opplysningene tidligere at han var skilt i 1938?

Jeg sitter på mobil så det er så vanskelig å se..

 

Når det gjelder Henry så har vi sted og tidspunkt for når han dør, men det hadde vært interessant å finne ut mer om både dødsfallet, hvor han er gravlagt og evt ny familie. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, da har jeg fått svar på Mail ang skifte etter min oldemor. 

Det ser ikke ut som om alle barna hennes er nevt i skiftet... ei heller min mormor Ruth.. 

Det var merkelig... 

Men, Johan står der..med bosted Sandefjord og Henri i England. 


 

Slektsforespørsel, Inger Marie Elisabeth Kjølsund (1866-1959)

 

 

 

Vi finner enke Marie Elisabeth Kjølsund registrert som født 21.04.1876 i Borge og død 01.11.1959, dødsårsak er ikke oppgitt.

Siste bopel, Grimstad, Torsnes.

Hun etterlot seg barna: 
1. Datter, husmor Aline Madsen, Grimstad, Torsnes.
2. Sønn, teglverksarbeider Ole Kjølsund, Katrineborg, Fredrikstad Øst. 
3. Datter, Anna Borge, død i 1956 og etterlot seg datteren Elna Borge, Grand Hotell i Moss.
4. Datter, husholderske Oleana Kjølsund, Oslo.
5. Sønn, fabrikkarbeider Lars Kjølsund, Fredrikstad.
6. Datter, husmor Margith Engebretsen, Larvik.
7. Sønn, fabrikkarbeider Johan Kjølsund, Sandefjord.
8. Sønn, Henry Kjølsund, England.
9. Datter, husmor Johanne Kristiansen, Folkets hus, Larvik.
10. Datter, husmor Ingeborg Holbein, Langestad, Larvik.
11. Datter, husmor Eli Kristiansen, Larvik.
Avdødes mann, John Olsen Kjølsund, døde i 1920 og sist avdøde har sittet i uskiftet bo. Erklæring om overtakelse av arv og gjeld utlevert. 
Kilde: Arkivverket, Statsarkivet i Oslo, Borge lensmannskontor, Dødsfallsprotokoll 19 (1956-1960), side 162-163.

 

Vi finner Marie Elisabeth Kjølsund registrert som født 21.04.1876, død 01.11.1959 og gravlagt/jordfestet 07.11.1959. Dødsårsak er ikke oppgitt.
Kilde: Arkivverket, Statsarkivet i Oslo, Borge prestekontor, Ministerialbok I 14 (1927-1978), side 142, løpenummer 24.

 

Kan hun ha tatt min mormor ut av «arven»/skiftet? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 21.24, Adele Marie Moe skrev:

Kan hun ha tatt min mormor ut av «arven»/skiftet? 

Det er sikkert heller ein glipp, slikt skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.