Gå til innhold
Arkivverket
ornulf brendeford

Innvandring fra UK med navnet Brendford

Recommended Posts

ornulf brendeford
På ‎14‎.‎12‎.‎2018 den 12.36, ornulf brendeford skrev:
2 timer siden, Alf Kristian Andreassen skrev:

Er saken løst?

Viser til vedlagte skriv av 14.12.2018 fra Arkivverket vedrørende " Navnebevilling- slektsnavnet Brendeford"

Deres konklusjon er at det er gjort en rekke søk i arkivet etter Amtmann/fylkesmann i Troms, men vi kan dessverre ikke finne noen ytterligere opplysninger vedrørende Gunerius M. Olsen, Waldemar W. Olsen, Sigrun Olsen og Dagmar Olsen sine søknader om å ta navnet Brendeford som etternavn/familienavn.

Mvh Ø. Brendeford

Scan0064.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

Da vil jeg anta at dere godtar at navnet Brendeford/Brendford er en omskriving av navnet Brendefur som stammer fra Hornindal i Sogn og Fjordane og at navnet ble først godkjent som slektsnavn i Norge i 1918.

Før 1918 finnes navnet Brandeford/Brendford oppført hverken i folketellinnger eller bygdebøker så langt jeg kan se.
Jeg finner heller ikke navnet i folketellinger i England/Skottland/Wales. (Kun navnet Bradford).

Endret av Leif B. Mathiesen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ornulf brendeford

Hei alle " brukernes eget forum "

Fra Ministerialbok nr. E1, 1841 -1853, døde og begravede menn.

Ole Pedersen Brendeford med nr.: 137 er oppført som død den 21.12.1848, 56 år gammel.

Med god hjelp fra dere alle har jeg konkludert med :

Ole Pedersen Brendeford var far til Rasmus Karl Martinus Olsen. Han var gift med Kirsten Maria Olsdatter som var datter av Ole Olsen.

Han var født 1778, på gården Dalen i Salangen kommune, Troms fylke. Død i 1852. Ole Olsen var oldefar til min farfar Harald Bernard Brendeford f. Olsen . Født 1883 på gården Fuglenberg  i Ibestad prestegjeld.

Dette viser at navnet Brendeford er knyttet til begge slektssider. Ole Olsen sin etterslekt og Simon Kristian Kildal Rasmussens etterslekt som viser at hans datter Birgitte Maria Simonsdatter , F. 1855  var gift med Ole Pedersens Brendefords sønn Hartvik Konrad Martin Olsen f. 1846 og 4 av deres barn tok navnet Brendeford. Basert på denne konklusjon er det en viss dekning for " det gamle familienavnet Brendeford". I mangel av sentrale dokumenter fra søknaden av 1918 så blir ovennevnte min endelige konklusjon.

Når det gjelder navnet Brendefords opprinnelse kommer jeg relativt snart tilbake til dette.

Mvh Ø. Brendeford

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

Her er beviset for at Brendfur ble til Brendeford. 😊

Her er det snakk om hva den som skrev kirkebøkene hørte.

Mange var ikke skrivekyndige så man måtte stole på at det presten(notarius) skrev var riktig.

Det  fantes heller ikke rettskrivnigsregler.

Sognamålet var kanskje vanskelig for en Bergenser eller en Danske.

(Det er utrolig mange feilskrivinger i kirkebøkene.)

Da han døde het han Ole Pedersen Brendeford, født i Nordfjord (står med små skrift under navnet)(Hornindal er i Nordfjord)
Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Ministerialbok nr. E 1 (1841-1853), Døde og begravede 1849, Side 58
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228660024

Da han gifter seg heter han Ole Pedersen Brændefor og hun Ane Rasmusdatter Sæten
Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 9 (1743-1861), Viede 1815, Side 145
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630063

Når  Rasmus Carl Martinius  blir døpt heter foreldrene Ole Pedersen Brændefür og Ane Rasmusdatter Sæten
Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 13 (1815-1822), Fødte og døpte 1815, Side 2
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630368

I FT 1801 er Ole Pedersen hjemme hos foreldren på Brendefur i Hornindal i Sogn og Fjordane.
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058408001704

Endret av Leif B. Mathiesen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.