Gå til innhold
Arkivverket

Tyde fødte og døpte Ole Halvorsen f. 1783


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei, er det mulig å få hjelp til å tyde hva som står bak navnet til barnet Ole Halvorsen, nr. 5 i rekken på første side/ venstre side? Hans foreldre er Halvor Pedersen og Anne Olsdatter , og årstallet er 1783, men klarer ikke å se datoen for verken fødsel eller dåp.  Det er en rekke med navn som jeg antar er faddere.

 

SAO, Våler prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1771-1815, s. 22
Brukslenke for sidevisning:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025010508
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole d. 2. Sep: Par: Halvor Pederss. og Anna Olsdtr: Tveterpl: 

Testes: Martha Olsdtr (Sune? - Skal det være Kure?), Hans Amundsen Langerød, Birthe Pedersdtr Tveter, Mathias Olss: ibm. Ellef Olss: ibm. 

Int(rodusert) 27 de Sep.

 

2. september er datoen for den kirkelige handlingen dåpen, så fødelsdatoen er ikke med.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/kirkebokforing

 

"I de eldste kirkebøkene er som regel ikke dåpsbarnas fødselsdato eller de begravedes dødsdag oppgitt. Det kommer av at det viktigste var å registrere kirkelige handlinger - dåp, trolovelse, vielse og jordfesting. I andre halvpart av 1700-tallet begynte mange prester å føye til nøyaktig fødselsdato når de førte inn dåpsbarna i kirkeboken - tidligere hadde de kanskje bare nøyd seg med å oppgi alderen i form av antall uker. Men i en del kirkebøker er fødselsdato ikke innført før etter 1800. De begravedes dødsdato ble regelmessig tatt med i kirkeboken etter at kirkebokskjemaet av 1812 ble tatt i bruk (se nedenfor). Tidligere var det vanlig å oppgi den avdødes alder, men slike aldersangivelser er ofte omtrentlige og upålitelige.

 

På landet skulle barn døpes i kirken innen 8 dager etter fødselen og i byene senest når de var 4 dager gamle. Og det var straffbart å sette seg ut over dette påbudet. Det førte til at det ble vanlig å få barna sine døpt hjemme, enten av presten eller en lekmann, for så å få dåpen stadfestet i kirken. Ofte er ikke datoen for hjemmedåp oppgitt i kirkeboken, bare datoen for stadfestingen i kirken. Ved reskript 22. juni 1814 ble det bestemt at dåp eller stadfesting av dåp måtte skje før barnet var 9 måneder gammelt."

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, han er nevnt et sted som den  Ole Halvorsen som var  gift med min farmors mors farfars John Olsen,  sin mor, Elen Johnsdatter. Jeg er usikker på det, og det  er vanskeligere å finne ut hvor den rette  Ole Halvorsen kom fra, enn Elen. De flyttet fra Østfold til Kristiania eller rettere sagt bodde de i forskjellige forsteder,på et tidspunkt på Lille Frøen (som ligger ved Holmenkollbanen ) som senere ble innlemmet i Kristiania/ Oslo. Da hadde de med seg to barn,  og de som kom senere, tre døtre og en gutt, ble døpt i Aker kirke, tror det er Gamle Aker. Min link i dette gjennom farmor går gjennom den nesteldste , John Olsen,  som var konfirmert i Aker kirke 1836, og  dro til Trondheim i 1843 hvor hans giftet seg og stiftet familie.  Kan det finnes noe skiftemateriale i Aker kirke etter Ole Halvorsen, som gjør at man finner ut noe mer? Har prøvd å finne døtrene til Ole og Elen, som også byr på en del utfordringer, men har datoer for fødsel og dåp. Jeg får kanskje starte en tråd og se hvor langt en kan komme.

Mvh. Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet foran ble døpt 20. mars, så tror jeg datoen for Oles dåp skal være 2. april, (jfr. forkortelsen for april ved Marens dåp 27. april).  Gårdsnavnet til første fadder skal vel leses som Suke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på en annen tråd, at denne Ole Halvorsen var født. 2 april. Han tjente også på gården Sukke Søndre hos Ole Baarsen, i 1801, og er 18 år gml.. Folketellingen foregikk 1. februar i 1801, og han fylte da 18, to mnd. senere. 

OleBaarsenMand49GifteGaardbrugerM

1538MariToresdtrKone34GifteK

1539BørgerOlsenBørn11M

1540KistineOlsdtrBørn6K

1541OleHalvorsenTienestedreng18

 

Foreldrene, Halvor Pedersen og Anne Olsen bor på Tveter gård 

HalvorPedersenMand59GifteHuusmand med jordM

1558AneOlsdtrKone51GifteK

1559PederHalvorsenSøn20M

1560MariHalvorsdtrDatter7

Begge gårdene var i  Svinndal men lå under Våler prestegjeld.  Så det er ingen tvil om at de i dåpen 1783 og folketellingen i 1801, er det samme. Jeg er bare ikke helt sikker på at han er den samme Ole Halvorsen, som senere ble gift med Elen Johnsdatter, enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Takk for at du observerte det! 🙂 Jeg har sett på en annen tråd, at denne Ole Halvorsen var født. 2 april. Han tjente også på gården Sukke Søndre hos Ole Baarsen, i 1801, og er 18 år gml.. Folketellingen foregikk 1. februar i 1801, og han fylte da 18, to mnd. senere. 

OleBaarsenMand49GifteGaardbrugerM

1538MariToresdtrKone34GifteK

1539BørgerOlsenBørn11M

1540KistineOlsdtrBørn6K

1541OleHalvorsenTienestedreng18

 

Foreldrene, Halvor Pedersen og Anne Olsen bor på Tveter gård 

HalvorPedersenMand59GifteHuusmand med jordM

1558AneOlsdtrKone51GifteK

1559PederHalvorsenSøn20M

1560MariHalvorsdtrDatter7

Begge gårdene var i  Svinndal men lå under Våler prestegjeld.  Så det er ingen tvil om at de i dåpen 1783 og folketellingen i 1801, er det samme. Jeg er bare ikke helt sikker på at han er den samme Ole Halvorsen, som senere ble gift med Elen Johnsdatter, enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Ole d. 2. Sep: Par: Halvor Pederss. og Anna Olsdtr: Tveterpl: 

Testes: Martha Olsdtr (Sune? - Skal det være Kure?), Hans Amundsen Langerød, Birthe Pedersdtr Tveter, Mathias Olss: ibm. Ellef Olss: ibm. 

Int(rodusert) 27 de Sep.

 

2. september er datoen for den kirkelige handlingen dåpen, så fødelsdatoen er ikke med.

Skal visst være en plass som heter Kure i Våler. Takk, forresten la ikke merke til posten med det samme ! 🙂 Kan nok ha vært en del slekt på sånne steder, de dro nok ikke så langt for å gifte seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Siden barnet foran ble døpt 20. mars, så tror jeg datoen for Oles dåp skal være 2. april, (jfr. forkortelsen for april ved Marens dåp 27. april).  Gårdsnavnet til første fadder skal vel leses som Suke.

 

Ja, nå ser jeg at det er Ap og ikke Sep det står og gårdsnavn Suke gir mening.  Takk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

 

Ja, nå ser jeg at det er Ap og ikke Sep det står og gårdsnavn Suke gir mening.  Takk. 🙂

Jeg syns også det sto sept., men 2. april stemmer  med opplysninger om akkurat denne Ole Halvorsen, fra en annen tråd. Om han er "min" vet jeg ikke helt enda, men skal prøve å finne det ut! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en nøtt til når det gjelder tyding, og det er vielsen til Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter 20 november 1814. 'Til venstre i andre kolonne og det står en del der, men er vanskelig å lese,

 

SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 168-169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010494
 

Endret av Wenche Falck Borgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Her er det en nøtt til når det gjelder tyding, og det er vielsen til Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter 20 november 1814. 'Til venstre i andre kolonne og det står en del der, men er vanskelig å lese,

 

SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 168-169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010494
 

Fint om du viser til riktig side og bruker riktig link:

Side 40

https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010450

Jeg leser stedsnavnet til å være Forstaden. Resten er et standard formular for ekteskapsinngåelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er, som Nils Aksel også sier, en standardtekst i forbindelse med ekteskapsinngåelse.

 

Teksten er slik:

d. 20. Novembr blev efter foregaaende tillysning af Prædike Stolen, i vores Overværelse, Copulered, unge Karl, Ole Halvorsen med Pigen Elen Joensdr. fra Forstaden, og at intet er hinderligt imod deres ægteskabs Forbindelse, i Henseende til Slægt, eller Svogerskab, eller ægteskabs Løffter til Andre, derfor Caverer vii, undertægnede, og holder Sogne Præsten Hr. Urdahl, i alle maader Angerløs, hvilken vi, med Vores Hænder, og hostrøkte Signet, underskriver og forSejler. Niels Bersøe(LS) Hans Kolstad (LS)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Jeg har sett på en annen tråd, at denne Ole Halvorsen var født. 2 april. Han tjente også på gården Sukke Søndre hos Ole Baarsen, i 1801, og er 18 år gml.. Folketellingen foregikk 1. februar i 1801, og han fylte da 18, to mnd. senere. 

 

 

Dette er vel ikkje del av tydinga, men sånn for ordens skuld:

Etter instruksen skulle folketeljinga vise løpande leveår (ikkje fyllte år).  Alder kan likevel vere unøyaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 Ole Halvorsen  i 1801 tellingen i Våler Østfold under Sukke søndre  står også under Sukke Søndre i bygdeboka, digitalisert på nettet, men beskjed om at den tjenesten vil bli nedlagt, dessverre, så jeg var takknemlig for at den ikke var lagt ned allerede. Foreldrene til Ole Halvorsen fra Svinndal, under Våler prestegjeld er  Halvor Pedersen Tømmerholt og Anne Olsdatter, de samme som på Tveter gård i Våler i 1801-tellingen, så det stemmer. Ole Halvorsen døde ganske ung. Han giftet seg i 1812 med Helene Mikkelsdatter, f. 1782, men døde  i 1820. De fikk tre barn, Anne-Marie, Inger-Kristine og Peder.  

 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 16.57, Wenche Falck Borgersen skrev:

 Ole Halvorsen  i 1801 tellingen i Våler Østfold under Sukke søndre  står også under Sukke Søndre i bygdeboka, digitalisert på nettet, men beskjed om at den tjenesten vil bli nedlagt, dessverre, så jeg var takknemlig for at den ikke var lagt ned allerede. Foreldrene til Ole Halvorsen fra Svinndal, under Våler prestegjeld er  Halvor Pedersen Tømmerholt og Anne Olsdatter, de samme som på Tveter gård i Våler i 1801-tellingen, så det stemmer. Ole Halvorsen døde ganske ung. Han giftet seg i 1812 med Helene Mikkelsdatter, f. 1782, men døde  i 1820. De fikk tre barn, Anne-Marie, Inger-Kristine og Peder. 

 

Denne Ole H er ikke den samme som ble gift med Elen Johnsdatter 1814 og senere flyttet til Christiania/Aker i 1823 etter  9 år i Fredrikstadsområdet. Beklager at opplysningen ovenfor er gitt på en måte som framstår utenfor sammenhengen i tråden. 

 

 

På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 16.57, Wenche Falck Borgersen skrev:

 

 


 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.