Gå til innhold
Arkivverket

Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter som flyttet fra Tune til Christiania 13. juni1823


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Lenke til Hans sin dåp 8 okt 1815.

https://media.digitalarkivet.no/view/7454/68

Jeg klarer ikke å tyde navnet på alle fadderne i dåpen til Hans, men ser en som kan være den ene  broren til  Elen Johnsdatter, Ole Jonsen fra Richustad. Så er det  Margrethe Halvorsdatter Ridderhus, som kanskje kan være en søster til Ole Halvorsen. Så er det Oliana Nielsdatter. Er det ikke  med en fadder med navn Niels Bersøe, også? Det var visst også en Niels Bersøe, byggmester og handelsmann som var  leder for haugianerne i Fredrikstad. Kan det være han? Han eide et hus i Voldgaten/ Tøihusgaten i Gamlebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Jeg klarer ikke å tyde navnet på alle fadderne i dåpen til Hans, men ser en som kan være den ene  broren til  Elen Johnsdatter, Ole Jonsen fra Richustad. Så er det  Margrethe Halvorsdatter Ridderhus, som kanskje kan være en søster til Ole Halvorsen. Så er det Oliana Nielsdatter. Er det ikke  med en fadder med navn Niels Bersøe, også? Det var visst også en Niels Bersøe, byggmester og handelsmann som var  leder for haugianerne i Fredrikstad. Kan det være han? Han eide et hus i Voldgaten/ Tøihusgaten i Gamlebyen.

 

Legg inn dåpen på tydeforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Jeg klarer ikke å tyde navnet på alle fadderne i dåpen til Hans, men ser en som kan være den ene  broren til  Elen Johnsdatter, Ole Jonsen fra Richustad. Så er det  Margrethe Halvorsdatter Ridderhus, som kanskje kan være en søster til Ole Halvorsen. Så er det Oliana Nielsdatter. Er det ikke  med en fadder med navn Niels Bersøe, også? Det var visst også en Niels Bersøe, byggmester og handelsmann som var  leder for haugianerne i Fredrikstad. Kan det være han? Han eide et hus i Voldgaten/ Tøihusgaten i Gamlebyen.

 

Niels Bersøe var forlover (med Hans Kolstad) da Ole Halvorsen og Elen Joensdatter giftet seg,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste fadderen er Berthol Laheller - samme adresse som Oliane Nielsdatter.

 

De var gift, ser jeg:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001734805

 

Ungkar Berthol Henrich Kjerboe fra Tune og enken Oliane Nielsdatter.

 

Flere treff på navnet: 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=Berthol&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&m[]=0132

 

 

Her er forresten den transkriberte dåpen til Hans:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012588483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Den siste fadderen er Berthol Laheller - samme adresse som Oliane Nielsdatter.

 

De var gift, ser jeg:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001734805

 

Ungkar Berthol Henrich Kjerboe fra Tune og enken Oliane Nielsdatter.

 

Flere treff på navnet: 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=Berthol&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&m[]=0132

 

 

Her er forresten den transkriberte dåpen til Hans:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012588483

Hei, så fint, da! Googlet og fant at Laheller nok også lå i Forstaden! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei, så fint, da! Googlet og fant at Laheller nok også lå i Forstaden! 🙂

Og tusen takk for treffene du deler! han kom fra Tune, han også, ser jeg, og hadde adresse på Lahelle på tidspunktet da han var fadder til Hans. Det er fine opplysninger! Jeg leter også etter den linken der Ole Halvorsen var fadder for et barn, Karen tror jeg hun het.  🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Og tusen takk for treffene du deler! han kom fra Tune, han også, ser jeg, og hadde adresse på Lahelle på tidspunktet da han var fadder til Hans. Det er fine opplysninger! Jeg leter også etter den linken der Ole Halvorsen var fadder for et barn, Karen tror jeg hun het.  🙂  

Fant en Ole Halvorsen som var fadder ved flere anledninger, alle fra Forstaden, samt dato for vielse mellom Ole Halvorsen og Elen Joensdatter, Ole halvorsen som fadder er nok den samme ved et par av dåpshendelsene, men ikke sikkert det er samme person som han som ved vielsen. Fant flere Halvorsen  i forbindelse med dåpshendelser, bosatt i Straalsund i Fredrikstad, og kom fra Kragerø. Strålsund er på  Kråkerøy i Fredrikstad. Nei, Kragerøe er jo Kråkerøy, fant det nettopp ut nå! 

Endret av Wenche Falck Borgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

 

15 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Ja, den Ole H.,  er fra Onsøy, og var oppført som 19 år i 1801-tellingen, og har møtt på han før! . Nå har det kommet meg for øre ved et par anledninger  at  dersom noen var 18 men skulle fylle 19 år senere eller sent, for eksempel  desember samme år, så ble de oppført som 19 år gamle. Noe annet er et en ved noen anledninger alder kan avvike med et par år , og enda flere år, men det er kanskje sjeldnere, og forekom vel oftere med eldre mennesker, og ikke ungdommer. Jeg tror de hadde som regel en på gården der de bodd, som var "teller", synes jeg leste det ved et tilfelle, og hvis det stemmer kan jeg se for meg at det kunne ble feil noen ganger. Har sett en dela det fra mine aner fra  fra Nord-Norge, men det variere for noen gnager stemmer alderen perfekt. Ole Halvorsen Fra Onsøy i 1801 tellingen , er vel han samme som var gift med Lisbeth Christiansdatter Dahle

Ole Halvorsen var ungkar når han giftet seg med Elen Johnsdatter 20 nov. 1814, så det kan nok ikke være han.  Her er Ole Halvorsen på Onsøy i 1801, og det at en av hans brødre het Hans gjorde han intr. som kandidat. Men han ble jo gift med en annen dame, så det kan ikke være han. Gården Dahle Lille gikk visst også for navnet Sørensen gården, så den gikk nok en stund  i slekten, og faren er selveierbonde.  Jeg tror ikke  dette er han som giftet seg   med Elen Johnsdatter.

Smaalehnene Onsøe Onsøe Dahle, Lille
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
792 * Halvor Sørensen Huusbonde 45 Givt 1. gang Selveierbonde M fglass.gif
793   Sigrid Hansd Hans kone 44 Givt 1. gang   K fglass.gif
794   Søren Halvorsen Deres børn 22 Ugivt Landsoldat og skibsarbeider M fglass.gif
795   Ole Halvorsen Deres børn 19 Ugivt   M fglass.gif
796   Erich Halvorsen Deres børn 11 Ugivt   M fglass.gif
797   Hans Halvorsen Deres børn 9 Ugivt   M fglass.gif
798   Baard Halvorsen Deres børn 2 Ugivt   M fglass.gif
799   Elen Halvorsd Deres børn 5 Ugivt   K fglass.gif
800   Marthe Hansd Tienestepige 46 Ugivt   K fglass.gif
Digitalarkivet 2018. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 10/29/1999. Talet på oppslag: 0 (0 i dag)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig mange Ole Halvorsen i omtr. passende alder fra 1801-t. i det som nå er Østfold fylke. Jeg har gått gjennom absolutt alt, og lander påveldig få. Den nærmeste kan være han fra Svinndal, sønn av Halvor Pedersen og Anne Olsdtr. Men eliminasjonsmetoden kan være et godt hjelpemiddel. 

 

Jeg har tenkt på noe, hva med prøve å finne skifte etter Ole Halvorsen og/eller Elen Johnsdatter?

 

Her, er den ene kandidaten, et par år eldre enn når en går ut fra Ole H. 40 år i utflytting fra Fredrikstad til Oslo.

FriderichstadFriderichstadFriderichstadFriderichstadFriderichstads FæstningDen Nye Casserne/20

Nytt hushaldFørenamnEtternamnHushaldstill.AlderSivilstandYrkeKjønn

1974ThoreJohannesen KiølstadHuusbonde37Bægge i 1te ægteskabCorporalM

1975MallenaWernersdtrHans koene23Bægge i 1te ægteskabK

1976JohannesThoresenDeres søn2M

1977PederHansen22UgiftTambourM

1978OleHalvorsen21UgiftMusqueterM

1979PoulAndersen29UgiftMusqueterM

1980JensAndersen22UgiftMusqueterM

1981SteenerLarsen20UgiftMusqueterM

1982JacobTorgersen25UgiftMusqueterM

1983JohannesAndersen20UgiftMusqueteerM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen av få muligheter, men alderen avviker for mye:

Friderichstad Friderichstad Glemming Friderichstad Glemming Langøe
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
3167 * Birthe Baarsdtr Huusmoder 50 Enke efter 1te ægteskab Bruger plads uden jord K fglass.gif
3168   Johannes Halvorsen Hændes børn 27 Ugift Enroullerede matroser M fglass.gif
3169   Ole Halvorsen Hændes børn 23 Ugift Enroullerede matroser M fglass.gif
3170   Niels Halvorsen Hændes børn 20 Ugift Enroullerede matroser M fglass.gif
3171   Anne Maria Halvorsdtr Hændes børn 10     K fglass.gif
3172   Steener Hansen Logerende 52 Ugift Enroullerede matroser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Her er en annen av få muligheter, men alderen avviker for mye:

Friderichstad Friderichstad Glemming Friderichstad Glemming Langøe
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
3167 * Birthe Baarsdtr Huusmoder 50 Enke efter 1te ægteskab Bruger plads uden jord K fglass.gif
3168   Johannes Halvorsen Hændes børn 27 Ugift Enroullerede matroser M fglass.gif
3169   Ole Halvorsen Hændes børn 23 Ugift Enroullerede matroser M fglass.gif
3170   Niels Halvorsen Hændes børn 20 Ugift Enroullerede matroser M fglass.gif
3171   Anne Maria Halvorsdtr Hændes børn 10     K fglass.gif
3172   Steener Hansen Logerende 52 Ugift Enroullerede matroser

Også denne kandidaten fra Halden: 

Smaalehnene Friderichshald Friderichshald Friderichshald Friderichsteen Fæstning Borgerschandsen Braque No. 4
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Alder Sivilstand Yrke Kjønn
95 * Lars Lund 21 Ugift Corporal af søndenfieldske gevorbne regiment M fglass.gif
96   Johanes Krosbye 22 Ugift Soldater af søndenfieldske gevorbne regiment M fglass.gif
97   Ole Halvorsen 24 Ugift Soldater af søndenfieldske gevorbne regiment M fglass.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil være bedre å finne et skifte etter Halvor Pedersen og Anna Olsdatter Tveter, slik som du fant skiftet etter Elen Johnsdatters mor. Der ble det opplyst at Elen var gift med Ike Halvorsen og at de var i Christiania og det ville bekrefte at denne Ole er riktig om vi fant tilsvarende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg tror det vil være bedre å finne et skifte etter Halvor Pedersen og Anna Olsdatter Tveter, slik som du fant skiftet etter Elen Johnsdatters mor. Der ble det opplyst at Elen var gift med Ike Halvorsen og at de var i Christiania og det ville bekrefte at denne Ole er riktig om vi fant tilsvarende opplysninger.

Ja, det tror jeg , har tenkt det samme, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du så det, men jeg fortsatte (i det andre tydespørsmålet) å tyde dåpene til døtrene til Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎11‎.‎2018 den 13.47, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg tror det vil være bedre å finne et skifte etter Halvor Pedersen og Anna Olsdatter Tveter, slik som du fant skiftet etter Elen Johnsdatters mor. Der ble det opplyst at Elen var gift med Ike Halvorsen og at de var i Christiania og det ville bekrefte at denne Ole er riktig om vi fant tilsvarende opplysninger.

Hei, det skiftet fant jeg i en annen tråd, så det er nok ikke jeg fant som fant fram til det selv! Det har vært en vei å gå bare det å forstå litt av det å finne fram i kirkebøker mht. dåp o.a , og i dag er det også enkelt  å google på ministerialbøker dersom en hvilken kommune eller kirkesogn en skal søke i. Men det kan jo også være begrenset mht. om digitalarkivet har akkurat den tidsperioden som en person er døpt eller konfirmert, osv. Foreldrene til Ole Halvorsen, som vi finner på Tveter gård i Svinndal under Våler kan jo ha flyttet. . Siden de ikke var selveiere, så var det kanskje  større sjanse for at de kan ha kommet fra andre steder, og flyttet senere , i motsetning til   selveiende bønder og gårdbrukere som arver gården etter foreldrene, muligens.  Men jeg lurer på om Våler lå under Moss Sorenskriveri, enten det  eller at alle dokumenter ble flyttet til Moss. Jeg søkte å Våler og da kom Moss fram, så jeg skal se om jeg kan finne noe der!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎28‎.‎11‎.‎2018 den 13.47, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg tror det vil være bedre å finne et skifte etter Halvor Pedersen og Anna Olsdatter Tveter, slik som du fant skiftet etter Elen Johnsdatters mor. Der ble det opplyst at Elen var gift med Ike Halvorsen og at de var i Christiania og det ville bekrefte at denne Ole er riktig om vi fant tilsvarende opplysninger.

 Det er nå bekreftet at den Ole Halvorsen som er å finne i 1801 tellingen i Våler Østfold ikke er min tipptipptippoldefar som flyttet til Christiania med sin familie. Jeg fant han i Våler bygdebok som er digitalisert. Han står under Sukke Søndre i bygdeboka og foreldrene er riktignok Halvor Pedersen Tømmerholt og Anne Olsdatter, de samme som på Tveter gård i Våler i 1801-tellingen, så det stemmer. Han giftet seg i 1812 med Helene Mikkelsdatter, f. 1782, men døde i 1820. De fikk tre barn, Anne-Marie, Inger-Kristine og Peder. Så da ser jeg bort i fra den kandidaten! 

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/1dba5f3120dc1237abdabd8ad9d68bf2?lang=no#621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er en konfirmasjon til en mulig kandidat, eller ikke, Ole Halvorsen fra Fjerdingen 17 år , året er 1792 ( noen år eldre enn antatt alder, f.1783, ut fra oppgitt alder på Ole H somutflytter register 13.juni 1823, der det står at Ole Halvorsen er 40 år) Til venstre men på første side, under drenger , den sjette av drengene.  Skal se på dåp og sjekke ut fra antatt f.år vedr. konf. Ole Halvorsen.

 

 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010344
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wenche Falck Borgersen skrev:

Her er en konfirmasjon til en mulig kandidat, eller ikke, Ole Halvorsen fra Fjerdingen 17 år , året er 1792 ( noen år eldre enn antatt alder, f.1783, ut fra oppgitt alder på Ole H somutflytter register 13.juni 1823, der det står at Ole Halvorsen er 40 år) Til venstre men på første side, under drenger , den sjette av drengene.  Skal se på dåp og sjekke ut fra antatt f.år vedr. konf. Ole Halvorsen.

 

 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010344
 

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010344
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wenche Falck Borgersen skrev:

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 208
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010344
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2018 den 21.27, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei,  den 13.juni 1823 flyttet denne lille familien Ole Halvorsen 40 år og Elen Johnsdatter 32 år med sine to sønner på 8 og 2 1/2 år fra Tune til Christiania. Legger til en lenke som viser at de er registrert som utflyttere til Christiania, i Fredrikstad , siden er 589, på siden til høyre, og har familien der fra 93 til og med 96.

SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 588-589
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010010


Eldste sønn Hans f. 30 sept. og  døpt 8. oktober 1815, i Glemmen kirke,  etter opplysninger, men veldig vanskelig å  lese hva som står vedrørende  døpte i Glemmen kirke i samme periode. Noen ganger er det vanskeligere enn andre ganger!  😉

 

 

John ble døpt i Fredrikstad. " Jon" står øverst på venstre side, og dåpsdato er 

25. november 1820. SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 120-121

Brukslenke for sidevisning:https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030548

 

Foreldrene,  Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter ble gift i Glemmen kirke 20.november 1814: kolonne nr. 2 oppe til venstre. SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 40-41 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010450


Familien oppholdt seg sannsynligvis på Rådahlen plads i Rolvsøy i en periode, etter at mor til Elen, Hilleborg Evensdatter, ble enke etter John Friedrichsen, som  ble  dpt. i Borge kirke 20. sept. 1761, paret giftet seg 23. februar 1787,  og bodde på husmannsplassen fram til de døde, John dør visst i 1819.  Det er et skifte etter Hilleborg som foregikk i 1825  fra  hun døde  og pågikk en stund. Lenke til skiftet: SAO, Tune sorenskriveri, H/Hb/L0005: Skifteprotokoll, 1824-1832, s. 134b-135a
Brukslenke for sidevisning:      https://www.digitalarkivet.no/sk20090121610138


Barn som ble født i Christiania, dvs. Aker,  da selve Christiania var veldig liten og var omgitt av  flere forsteder :

Anne Helene, f. 10/7-1824, døpt 5/9-1824 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 264-265
Brukslenke for sidevisning:
Det er side 265, til høyre, og nr 166.

https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010134

 

 Maren, f. 17/10-1826, døpt 31/12-1826, nr, 18 på venstre side, side 533, SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 532-533

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010272

 

Guttebarn, f. 29/5-1829, døde 29/5-1829 og Mathea, f. 26/9-1830, døpt 28/11-1830 har jeg ikke klart å finne selv, da fødte og døpte ikke går lenger enn til og med 1828. Opplysningen er fra en annen tråd.

 

Den eldste, Hans Olsen tror jeg kan være den samme som var bosatt med sin familie i 1865, på denne adresse , alder er det samme og har samme yrke som John Olsen, teglebrender, fra Fredrikstad:  Holmens Gade 18b, der Aker Brygge ligger nå.

Hans Ols. Husfader Teglbrender g 51 m Fredrikstad fglass.gif
32079 6   Anne Catrine   Kone   g 48 k Soon fglass.gif
32080 7   Carl August Hans.* Søn Handelsbetjent ug 22 m Chra fglass.gif
32081 8   Emilie Marie Hansd.* Datter syer Modepynt ug 19 k Chra fglass.gif
32082 9   Ole Sigvard Hans.* Søn   ug 16 m Chra fglass.gif
32083 10   Hilda Alette Hansd.* Datter   ug 13 k Chra fglass.gif
32084 11   Julie Magdalene Hansd.* Datter   ug 10 k fglass.gif
32085 12   Fredrik Adolph Hans.* Søn   ug 8 m fglass.gif
32086 13   Albert Henrik Konstantin Hans.* Søn   ug 5 m fglass.gif
   

 

 

Men så er det faren, da , Ole Halvorsen, som var 40 år gammel da de flyttet til Christiania. Er det han den samme som  Ole Halvorsen, som ble døpt  som nr. 5 i rekken på første side/ venstre side, med foreldre er Halvor Pedersen og Anne Olsdatter og  er tjenestedreng på Sukke Søndre 18 år senere i 1801 f.t.? 

SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 168-169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010494

!801 tellingen er i hvert fall han som ble døpt her som tjenestedreng:

OleBaarsenMand49GifteGaardbrugerM

1538MariToresdtrKone34GifteK

1539BørgerOlsenBørn11M

1540KistineOlsdtrBørn6K

1541OleHalvorsenTienestedreng18

Jeg tror at kandidaten ovenfor er  mest sannsynlig så fremt han var fra Østfold, etter  ha gått igjennom alle kommuner i Østfold, i 1801 tellingen,  men er også nevnt i en annen tråd at han kan ha kommet fra andre steder, og er nevnt Ullensaker eller Christiania. Elen Johnsdatter har nok hatt tjeneste nærmere Forstaden eller Lisleby, og rett på andre siden av Glomma lå et militært anlegg i det som nå heter Gamlebyen. De flyttet jo til Christiania før  bølgen med husmenn som flyttet dit pga. industrien som vokste opp. Det kan kanskje indikere at Ole Halvorsen hadde en tilknytning der fra før av.

 

Finner familien Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter med Hans og John registrert som innflyttere i Aker prestegjeld, nederst høyre side, nr. 11

: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0014b: Ministerialbok nr. 14B, 1820-1834, s. 18-19
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040156
 

Endret av Wenche Falck Borgersen
linken virker ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Finner familien Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter med Hans og John registrert som innflyttere i Aker prestegjeld, nederst høyre side, nr. 11

: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0014b: Ministerialbok nr. 14B, 1820-1834, s. 18-19
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040156
 

Ole Halvorsen er registrert som 40 år gammel utflytter fra  Fredrikstad, men som innflytter til Aker, står det at han er 39 år gml. Alderen på Elen er den samme begge steder, 32 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2018 den 21.27, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei,  den 13.juni 1823 flyttet denne lille familien Ole Halvorsen 40 år og Elen Johnsdatter 32 år med sine to sønner på 8 og 2 1/2 år fra Tune til Christiania. Legger til en lenke som viser at de er registrert som utflyttere til Christiania, i Fredrikstad , siden er 589, på siden til høyre, og har familien der fra 93 til og med 96.

SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 588-589
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010010


Eldste sønn Hans f. 30 sept. og  døpt 8. oktober 1815, i Glemmen kirke,  etter opplysninger, men veldig vanskelig å  lese hva som står vedrørende  døpte i Glemmen kirke i samme periode. Noen ganger er det vanskeligere enn andre ganger!  😉

 

 

John ble døpt i Fredrikstad. " Jon" står øverst på venstre side, og dåpsdato er 

25. november 1820. SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 120-121

Brukslenke for sidevisning:https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030548

 

Foreldrene,  Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter ble gift i Glemmen kirke 20.november 1814: kolonne nr. 2 oppe til venstre. SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 40-41 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010450


Familien oppholdt seg sannsynligvis på Rådahlen plads i Rolvsøy i en periode, etter at mor til Elen, Hilleborg Evensdatter, ble enke etter John Friedrichsen, som  ble  dpt. i Borge kirke 20. sept. 1761, paret giftet seg 23. februar 1787,  og bodde på husmannsplassen fram til de døde, John dør visst i 1819.  Det er et skifte etter Hilleborg som foregikk i 1825  fra  hun døde  og pågikk en stund. Lenke til skiftet: SAO, Tune sorenskriveri, H/Hb/L0005: Skifteprotokoll, 1824-1832, s. 134b-135a
Brukslenke for sidevisning:      https://www.digitalarkivet.no/sk20090121610138


Barn som ble født i Christiania, dvs. Aker,  da selve Christiania var veldig liten og var omgitt av  flere forsteder :

Anne Helene, f. 10/7-1824, døpt 5/9-1824 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 264-265
Brukslenke for sidevisning:
Det er side 265, til høyre, og nr 166.

https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010134

 

 Maren, f. 17/10-1826, døpt 31/12-1826, nr, 18 på venstre side, side 533, SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 532-533

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010272

 

Guttebarn, f. 29/5-1829, døde 29/5-1829 og Mathea, f. 26/9-1830, døpt 28/11-1830 har jeg ikke klart å finne selv, da fødte og døpte ikke går lenger enn til og med 1828. Opplysningen er fra en annen tråd.

 

Den eldste, Hans Olsen tror jeg kan være den samme som var bosatt med sin familie i 1865, på denne adresse , alder er det samme og har samme yrke som John Olsen, teglebrender, fra Fredrikstad:  Holmens Gade 18b, der Aker Brygge ligger nå.

Hans Ols. Husfader Teglbrender g 51 m Fredrikstad fglass.gif
32079 6   Anne Catrine   Kone   g 48 k Soon fglass.gif
32080 7   Carl August Hans.* Søn Handelsbetjent ug 22 m Chra fglass.gif
32081 8   Emilie Marie Hansd.* Datter syer Modepynt ug 19 k Chra fglass.gif
32082 9   Ole Sigvard Hans.* Søn   ug 16 m Chra fglass.gif
32083 10   Hilda Alette Hansd.* Datter   ug 13 k Chra fglass.gif
32084 11   Julie Magdalene Hansd.* Datter   ug 10 k fglass.gif
32085 12   Fredrik Adolph Hans.* Søn   ug 8 m fglass.gif
32086 13   Albert Henrik Konstantin Hans.* Søn   ug 5 m fglass.gif
   

 

 

Men så er det faren, da , Ole Halvorsen, som var 40 år gammel da de flyttet til Christiania. Er det han den samme som  Ole Halvorsen, som ble døpt  som nr. 5 i rekken på første side/ venstre side, med foreldre er Halvor Pedersen og Anne Olsdatter og  er tjenestedreng på Sukke Søndre 18 år senere i 1801 f.t.? 

SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 168-169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010494

!801 tellingen er i hvert fall han som ble døpt her som tjenestedreng:

OleBaarsenMand49GifteGaardbrugerM

1538MariToresdtrKone34GifteK

1539BørgerOlsenBørn11M

1540KistineOlsdtrBørn6K

1541OleHalvorsenTienestedreng18

Jeg tror at kandidaten ovenfor er  mest sannsynlig så fremt han var fra Østfold, etter  ha gått igjennom alle kommuner i Østfold, i 1801 tellingen,  men er også nevnt i en annen tråd at han kan ha kommet fra andre steder, og er nevnt Ullensaker eller Christiania. Elen Johnsdatter har nok hatt tjeneste nærmere Forstaden eller Lisleby, og rett på andre siden av Glomma lå et militært anlegg i det som nå heter Gamlebyen. De flyttet jo til Christiania før  bølgen med husmenn som flyttet dit pga. industrien som vokste opp. Det kan kanskje indikere at Ole Halvorsen hadde en tilknytning der fra før av.

 

Det er blitt  bekreftet at Ole Halvorsen fra Sukke Søndre og Ole Halvorsen gift med Elen Johnsdatter er to forskjellige. Fant videre opplysninger vedr. Ole H , i Våler bygdebok, gift med familie men som døde ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.